Openbare oplaadtegel voor elektrische deelfietsen in Arnhem

Openbare oplaadtegel voor elektrische deelfietsen in Arnhem
Bondi deelfietsen op de eerste publieke laadtegel in Arnhem. (foto Gemeente Arnhem)

In Arnhem is een publieke oplaadtegel geplaatst waar een elektrische deelfiets opgeladen kan worden. Dit gebeurt door de fiets met een speciale standaard op de laadtegel te parkeren. Het opladen gaat draadloos middels inductie.

Het voordeel van inductieladen is dat er geen bewegende en uitstekende onderdelen aan het systeem zitten. Dit betekent minimaal onderhoud. De gepatenteerde technologie laadt efficiënt, veilig en is universeel. Het initiatief voor de publieke oplaadtegel is een samenwerking van ontwikkelaar en producent Tiler, deelfietsverhuurder Bondi en de gemeente Arnhem.

Laden met kabel is verouderd

Het idee is ontstaan vanuit een project van de TU Delft en vervolgens opgepakt door een van de oprichters van Tiler, Christiaan van Nispen. Hij komt uit de wereld van autoladen, maar realiseerde zich dat het laden van een elektrische auto met een onhandige kabel hopeloos verouderd is. Van Nispen: “Bovendien zijn de helft van de autoritten in Nederland korter dan 7,5 kilometer, een afstand die heel makkelijk afgelegd kan worden met de elektrische fiets. Door het gebruik van de elektrische fiets zo makkelijk mogelijk te maken, pakken mensen nog sneller de fiets.” Elke e-bike die uitgerust is met de speciale laadstandaard kan laden op Tiler’s laadtegel.

Laden is simpel: zet de fiets met de standaard op de tegel en de fiets start automatisch met opladen.
Laden is simpel: zet de fiets met de standaard op de tegel en de fiets start automatisch met opladen.

Batterijen omwisselen verleden tijd

Het systeem is ook handig voor aanbieders van deelfietsen. “Deelfietsaanbieders gaan nu op pad om lege batterijen van fietsen te wisselen”, legt Van Nispen uit. “Dat is een erg kostbare operatie die met Tiler niet meer nodig is. Het doel is een heel Tiler-netwerk te creëren waar naast de elektrische fiets bijvoorbeeld ook bakfietsen en scooters van alle verschillende aanbieders geladen kunnen worden.”

Van links naar rechts: Max Schalow (Bondi), Nermina Kundić (wethouder duurzame mobiliteit), Chingiskhan Kazakhstan (Bondi) en Christiaan van Nispen (TILER) bij een van de ehubs voor deelfietsen en deelauto’s in Arnhem. (foto Gemeente Arnhem)
Van links naar rechts: Max Schalow (Bondi), Nermina Kundić (wethouder duurzame mobiliteit), Chingiskhan Kazakhstan (Bondi) en Christiaan van Nispen (TILER) bij een van de ehubs voor deelfietsen en deelauto’s in Arnhem. (foto Gemeente Arnhem)

Netwerk met vijf ehubs

In Arnhem zijn op dit moment vijf ‘hubs’ voor elektrische deelfietsen, deelbakfietsen en deelauto’s. In totaal rijden er daarmee 24 deelfietsen, 8 deelbakfietsen en zo’n 70 deelauto’s door de stad.
Volgens wethouder Nermina Kundić past dit initiatief goed in Arnhem waar veel aandacht is voor duurzame energie en duurzame mobiliteit. “Dit is een prachtig voorbeeld van hoe je met creatieve innovatie zo’n praktisch concept bedenkt. We streven in Arnhem naar een schonere stad, met meer schoon en stil vervoer. Daar past dit heel goed bij.”

De laadtegel van Tiler is ongeveer net zo groot als een standaard stoeptegel. (foto Gemeente Arnhem)
De laadtegel van Tiler is ongeveer net zo groot als een standaard stoeptegel. (foto Gemeente Arnhem)
Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler

Fietsen van Freek. Foto: Reany bikes.
elektrisch

Fietsen van Freek in Zwolle honderdste dealer bij Reany Bikes

Accountmanager bij Ebike-Factory, Remco Keizer, heeft met Fietsen van Freek uit Zwolle de honderdste dealer aangesteld. Dit markeert een belangrijke mijlpaal voor het merk Reany, dat nu iets meer dan een jaar op de markt is in Nederland en België.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)
elektrisch

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)
elektrisch

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.
elektrisch

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.