Oprichter Terence Carter van Mego Mobility zocht naar een universele laadoplossing voor de elektrische vloot van zijn KlusHubs. Daarbij worden verschillende soorten licht elektrische voertuigen (LEV’s) verhuurd aan vakmensen.
Bestaande laadtegels niet geschikt
Omdat er nog geen universele laadoplossing was voor de diverse LEV’s - zoals een elektrische bakfiets, scooter of brommobiel - bedacht Carter zelf een laadoplossing. Nadeel van de al bestaande laadtegels is volgens hem dat deze voornamelijk geschikt zijn voor lagere vermogensoverdrachten, zoals een elektrische fiets. Maar deze systemen zijn niet universeel en de vermogensoverdracht is niet toereikend voor grotere voertuigen zoals brommobielen.
Contactloos opladen
Carter was in 2021 deelnemer aan het start-up-programma Mobility Lab en begon zelf met de ontwikkeling van een laadoplossing, in samenwerking met elektrotechnici van de Technische Universiteit in Delft. Dit werd de Swell Electric. Dit laadsysteem kan draadloos en contactloos voertuigen opladen, tot over een afstand van tien centimeter en een energiebehoefte van een kiloWatt. Het laden start eenvoudig zodra de gebruiker het voertuig boven de lader parkeert.
Verschillende vermogensbehoeften
Het unieke van Swell Electric is dat hij LEV’s met verschillende vermogensbehoeften kan laden: van een bakfiets met een relatief lage batterijcapaciteit tot een brommobiel. De zender in de lader herkent het voertuig en past het benodigde vermogen daarop aan.
Opladen middels inductie
Het vermogen wordt opgewekt in de vorm van een elektromagnetisch veld (inductie). Dit veld wordt opgevangen door een spoel, die is bevestigd aan de onderzijde van het voertuig. Door middel van de zelfontwikkelde elektronica wordt het vermogen omgezet in de juiste vorm voor het betreffende voertuig/de batterij.
De gebruiker kan de voortgang van het laden bijhouden via twee ledstrips aan de voorzijde van de oplader. Wanneer de batterij voldoende is opgeladen, of wanneer het voertuig wordt verplaatst, stopt het laden automatisch.
Bommobiel Birò
In de volgende fase wil Carter de lader stapsgewijs testen en optimaliseren voor andere voertuigen, om te beginnen met de Birò. Deze brommobiel kan – behalve via een kleine, uitneembare batterij of via een normale stekker – niet gemakkelijk opgeladen worden in de stad. “De gemeente Amsterdam heeft aangegeven dat dit voertuig niet aangesloten mag worden op laadpalen bestemd voor auto’s. Tegelijkertijd groeit het aanbod aan LEV’s snel, doordat steden autoluw en emissievrij worden, er is dus zeker behoefte aan dit systeem”, aldus Carter.
KlusHubs bij grote steden
Zelf gaat Carter de Swell Electric gebruiken voor het laden van de LEV’s die hij verhuurt op zijn KlusHubs. Op overstaplocaties rondom grote steden kunnen vakmensen een van de voertuigen per dagdeel huren: een elektrisch bakfiets, een elektrische scooter of een elektrische brommobiel. Klanten parkeren hun auto of bus op de Hub en rijden emissieloos, zonder files of parkeerproblemen de stad in. Met de verhuurde vervoermiddelen richt Mego Mobility zich onder andere op vakmensen in de bouw-, onderhouds- en installatiesector. De eerste KlusHubs zijn inmiddels gerealiseerd rondom Amsterdam en Rotterdam.
World of eMobility
Mego Mobility toont het laadsysteem met de merknaam Swell Electric van 27 t/m 29 oktober op de beurs World of eMobility in de Expo Greater Amsterdam (Stelling 1, 2141 SB Vijfhuizen). Tijdens deze beurs presenteren zowel grote internationale merken als start-ups hun laatste innovaties op het gebied van duurzame mobiliteit. De beurs is voor iedereen toegankelijk.