Swell Electric: geparkeerde LEV's en cargobikes draadloos laden

Swell Electric: geparkeerde LEV's en cargobikes draadloos laden

Start-up Mego Mobility uit Oostzaan heeft een draad- en contactloos laadsysteem ontwikkeld voor licht elektrische voertuigen waaronder cargobikes. Het laden start eenvoudig zodra de gebruiker het voertuig boven de lader parkeert. De start-up is op zoek naar partijen die de lader willen testen.

Oprichter Terence Carter van Mego Mobility zocht naar een universele laadoplossing voor de elektrische vloot van zijn KlusHubs. Daarbij worden verschillende soorten licht elektrische voertuigen (LEV’s) verhuurd aan vakmensen.

Bestaande laadtegels niet geschikt

Omdat er nog geen universele laadoplossing was voor de diverse LEV’s - zoals een elektrische bakfiets, scooter of brommobiel - bedacht Carter zelf een laadoplossing. Nadeel van de al bestaande laadtegels is volgens hem dat deze voornamelijk geschikt zijn voor lagere vermogensoverdrachten, zoals een elektrische fiets. Maar deze systemen zijn niet universeel en de vermogensoverdracht is niet toereikend voor grotere voertuigen zoals brommobielen.

Contactloos opladen

Carter was in 2021 deelnemer aan het start-up-programma Mobility Lab en begon zelf met de ontwikkeling van een laadoplossing, in samenwerking met elektrotechnici van de Technische Universiteit in Delft. Dit werd de Swell Electric. Dit laadsysteem kan draadloos en contactloos voertuigen opladen, tot over een afstand van tien centimeter en een energiebehoefte van een kiloWatt. Het laden start eenvoudig zodra de gebruiker het voertuig boven de lader parkeert.

Het laden start eenvoudig zodra de gebruiker het voertuig boven de lader parkeert.
Het laden start eenvoudig zodra de gebruiker het voertuig boven de lader parkeert.

Verschillende vermogensbehoeften

Het unieke van Swell Electric is dat hij LEV’s met verschillende vermogensbehoeften kan laden: van een bakfiets met een relatief lage batterijcapaciteit tot een brommobiel. De zender in de lader herkent het voertuig en past het benodigde vermogen daarop aan.

Opladen middels inductie

Het vermogen wordt opgewekt in de vorm van een elektromagnetisch veld (inductie). Dit veld wordt opgevangen door een spoel, die is bevestigd aan de onderzijde van het voertuig. Door middel van de zelfontwikkelde elektronica wordt het vermogen omgezet in de juiste vorm voor het betreffende voertuig/de batterij.
De gebruiker kan de voortgang van het laden bijhouden via twee ledstrips aan de voorzijde van de oplader. Wanneer de batterij voldoende is opgeladen, of wanneer het voertuig wordt verplaatst, stopt het laden automatisch.

Terence Carter, oprichter van Mego Mobility.
Terence Carter, oprichter van Mego Mobility.

Bommobiel Birò

In de volgende fase wil Carter de lader stapsgewijs testen en optimaliseren voor andere voertuigen, om te beginnen met de Birò. Deze brommobiel kan – behalve via een kleine, uitneembare batterij of via een normale stekker – niet gemakkelijk opgeladen worden in de stad. “De gemeente Amsterdam heeft aangegeven dat dit voertuig niet aangesloten mag worden op laadpalen bestemd voor auto’s. Tegelijkertijd groeit het aanbod aan LEV’s snel, doordat steden autoluw en emissievrij worden, er is dus zeker behoefte aan dit systeem”, aldus Carter.

Swell Electric kan licht elektrische voertuigen (LEV’s) met verschillende vermogensbehoeften laden.
Swell Electric kan licht elektrische voertuigen (LEV’s) met verschillende vermogensbehoeften laden.

KlusHubs bij grote steden

Zelf gaat Carter de Swell Electric gebruiken voor het laden van de LEV’s die hij verhuurt op zijn KlusHubs. Op overstaplocaties rondom grote steden kunnen vakmensen een van de voertuigen per dagdeel huren: een elektrisch bakfiets, een elektrische scooter of een elektrische brommobiel. Klanten parkeren hun auto of bus op de Hub en rijden emissieloos, zonder files of parkeerproblemen de stad in. Met de verhuurde vervoermiddelen richt Mego Mobility zich onder andere op vakmensen in de bouw-, onderhouds- en installatiesector. De eerste KlusHubs zijn inmiddels gerealiseerd rondom Amsterdam en Rotterdam.

World of eMobility

Mego Mobility toont het laadsysteem met de merknaam Swell Electric van 27 t/m 29 oktober op de beurs World of eMobility in de Expo Greater Amsterdam (Stelling 1, 2141 SB Vijfhuizen). Tijdens deze beurs presenteren zowel grote internationale merken als start-ups hun laatste innovaties op het gebied van duurzame mobiliteit. De beurs is voor iedereen toegankelijk.

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.

Foto: Dolly.

Optima Cycles neemt bakfietsenmerk Dolly over

E-bike- en bakfietsfabrikant Optima Cycles heeft het bakfietsenmerk Dolly overgenomen. Deze overname had als doel om de positie van Optima Cycles, bekend van de merken Dutch ID en Lovens, in de snelgroeiende markt voor elektrische bakfietsen te verbeteren.