Een minimumleeftijd en een helmplicht voor alléén fatbikes is "onuitvoerbaar". Dat heeft minister Madlener gemeld in een brief aan de Tweede Kamer. Daarmee herhaalt hij zijn eerdere standpunt en gaat hij in tegen een breed gesteunde motie van coalitiegenoten VVD en NSC. Zij riepen op om de fietsen met de brede banden in een aparte wettelijke categorie op te nemen.
In plaats van nieuwe regels wil de minister inzetten op handhaving, toezicht en communicatie. De Tweede Kamer wil een juridisch onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen. Madlener noemde dat eerder al "niet zinvol".
Vorige maand schreven onderzoekers na gesprekken met brancheorganisaties dat het een "heilloze weg" is om fatbikes in de wet te vatten. Kenmerken als bandbreedte zijn makkelijk te omzeilen, en andere eigenschappen zijn niet uniek voor fatbikes.
In gesprek met douane
Madlener wil zich nog niet wagen aan regels voor alle elektrische fietsen. Hij schrijft weliswaar dat elektrische fietsen de afgelopen jaren vaker bij ongelukken betrokken zijn geraakt, maar hij vindt het te vroeg om te concluderen dat ze daadwerkelijk gevaarlijker zijn.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kwam vorig jaar met een campagne die mensen wees op de risico's van opgevoerde fatbikes. Daar gaat Madlener een vervolg aan geven. Hij wil ook in gesprek met de douane om te kijken of illegale modellen kunnen worden geweerd.
De Kamer debatteert volgende week over onder meer de verkeersveiligheid van fatbikes. Dan zal moeten blijken of de coalitie vasthoudt aan de wens om een aparte juridische categorie voor fatbikes te maken.
Lees verder over fatbikes:
- Fatbikes, een déjà vu van het bromfietstijdperk?
- 'Fatbikes: wanneer verschijnt er een namenlijst met onveilige merken en modellen?'
- Brekr, Phatfour, Doppio en Knaap gaan de strijd aan tegen opgevoerde fatbikes
- Aanpak overlast fatbikes: verbod op opvoersetje en nieuwe rollenbanken
- Fabrikanten starten retailcampagne: 'Niet elke fatbikerijder is een grote boef'