Minimumleeftijd en helm voor alleen fatbikes kan niet, herhaalt minister

Minimumleeftijd en helm voor alleen fatbikes kan niet, herhaalt minister
Minister Madlener bezocht Bike Totaal Thijs Brand in Leidschendam. Volgende week debatteert de Tweede Kamer over de verkeersveiligheid van fatbikes. Foto: RAI Vereniging

De Tweede Kamer buigt zich over de verkeersveiligheid van fatbikes. Voor minister Madlener is duidelijk: een helmplicht voor alleen fatbikes is "onuitvoerbaar".

Een minimumleeftijd en een helmplicht voor alléén fatbikes is "onuitvoerbaar". Dat heeft minister Madlener gemeld in een brief aan de Tweede Kamer. Daarmee herhaalt hij zijn eerdere standpunt en gaat hij in tegen een breed gesteunde motie van coalitiegenoten VVD en NSC. Zij riepen op om de fietsen met de brede banden in een aparte wettelijke categorie op te nemen.

In plaats van nieuwe regels wil de minister inzetten op handhaving, toezicht en communicatie. De Tweede Kamer wil een juridisch onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen. Madlener noemde dat eerder al "niet zinvol".

Vorige maand schreven onderzoekers na gesprekken met brancheorganisaties dat het een "heilloze weg" is om fatbikes in de wet te vatten. Kenmerken als bandbreedte zijn makkelijk te omzeilen, en andere eigenschappen zijn niet uniek voor fatbikes.

In gesprek met douane

Madlener wil zich nog niet wagen aan regels voor alle elektrische fietsen. Hij schrijft weliswaar dat elektrische fietsen de afgelopen jaren vaker bij ongelukken betrokken zijn geraakt, maar hij vindt het te vroeg om te concluderen dat ze daadwerkelijk gevaarlijker zijn.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kwam vorig jaar met een campagne die mensen wees op de risico's van opgevoerde fatbikes. Daar gaat Madlener een vervolg aan geven. Hij wil ook in gesprek met de douane om te kijken of illegale modellen kunnen worden geweerd.

De Kamer debatteert volgende week over onder meer de verkeersveiligheid van fatbikes. Dan zal moeten blijken of de coalitie vasthoudt aan de wens om een aparte juridische categorie voor fatbikes te maken.

Lees verder over fatbikes:

elektrisch

Advanced Ebike maakt doorstart in Benelux, Ebike Factory pakt...

Na de problemen bij Advanced Bikes in Duitsland is afgelopen maandag duidelijk geworden dat het bedrijf uit Rieste niet door gaat starten. Importeur van Advanced, Ebike Factory uit Venlo, heeft direct actie ondernomen en contact gelegd met Europese producenten. Inmiddels is een samenwerking gerealiseerd. Onder de naam Advanced Ebike das Original is volgens marketingmanager Rob Laarman het voortbestaan van het merk verzekerd.

Fietsen van Freek. Foto: Reany bikes.
elektrisch

Fietsen van Freek in Zwolle honderdste dealer bij Reany Bikes

Accountmanager bij Ebike-Factory, Remco Keizer, heeft met Fietsen van Freek uit Zwolle de honderdste dealer aangesteld. Dit markeert een belangrijke mijlpaal voor het merk Reany, dat nu iets meer dan een jaar op de markt is in Nederland en België.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)
elektrisch

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)
elektrisch

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.