Campagne 'Ik laad accuraat' richt zich op veilig opladen en brandpreventie

Campagne 'Ik laad accuraat' richt zich op veilig opladen en brandpreventie

Met de groei van het aantal e-bikes en elektrische scooters in Nederland, wordt veilig opladen steeds belangrijker. Onveilig opladen kan niet alleen de levensduur van accu's verkorten, maar ook brandgevaar opleveren.

De campagne ‘Ik laad accuraat’, die op 1 oktober van start ging, is een initiatief van RAI Vereniging, Veiligheidsregio’s, Brandweer Nederland en BOVAG en helpt gebruikers hun accu’s op een veilige manier op te laden, wat niet alleen de levensduur verlengt, maar ook de veiligheid vergroot en kosten bespaart.

In de campagne worden drie praktische tips gegeven voor veilig opladen:

  • Gebruik altijd de originele of aanbevolen oplader. Namaakladers kunnen de accu beschadigen en kortsluiting en/of brand veroorzaken.
  • Laad de accu op een stabiele, onbrandbare ondergrond en haal hem van de lader zodra hij volledig is opgeladen om overladen te voorkomen.
  • Opladen bij kamertemperatuur verlengt de levensduur van de accu en voorkomt oververhitting.

Op de site www.iklaadaccuraat.nl zijn meer tips te vinden.

Brandpreventie

Gemeenten en veiligheidsregio’s spelen een belangrijk rol in het vergroten van de bewustwording rondom veilig opladen. Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland - mede-initiatiefnemer van de campagne - zet zich actief in voor voorlichting en preventie. Leonie Webbink, procesregisseur Gedrag & Veilige Leefomgeving, benadrukt: "De risico’s van onveilig opladen worden vaak onderschat. Het kan niet alleen schade aan de accu veroorzaken, maar ook leiden tot ernstig brandgevaar. Voorlichting is daarom essentieel. Door op de juiste manier op te laden, kunnen mensen langer en veiliger genieten van hun elektrische fiets of scooter."

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler

“Vorig jaar was nog zo’n twee procent bestemd voor het buitenland; inmiddels is dat 40 procent”, stelt Van Hoolwerff. (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Fatbikefabrikanten trekken naar buitenland na 'dramatisch' jaar

Fatbikefabrikanten die binnen de lijnen kleuren zien de vraag drastisch afnemen na alle ophef over de e-bike met dikke banden. Bij Phatfour blijven de verkopen op de Nederlandse markt met circa 75 procent achter vergeleken met vorig jaar. Urban Mobility, het bedrijf achter Doppio, is inmiddels failliet.

La Souris in aflevering van BOOS van Tim Hofman over illegale fatbikes

La Souris in aflevering van BOOS van Tim Hofman over illegale fatbikes

Het Nederlandse Openbaar Ministerie is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar fatbikeverkoper La Souris en eigenaar Armando Muis. Hij verscheen onlangs in een aflevering van het programma BOOS, waarin Muis, als 'de grootste fatbikeverkoper van Nederland', beschuldigd wordt van de verkoop van illegale fatbikes.

(Foto Yamaha)

Subsidie voor elektrische scooters: kans voor minima en...

Minima met een brom- of snorfiets prikkelen om over te stappen op een elektrische variant. Dát is het doel van de nieuwste subsidieregeling vanuit het rijk. Voor bedrijven in de tweewielerbranche is dat goed nieuws, want het beschikbare geld staat gelijk aan verkoop van naar schatting 3.500 modellen.

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

'Onderzoeken of fatbikes als aparte voertuigcategorie kunnen worden...

De fatbike is in korte tijd een alledaags verschijnsel geworden in Nederland. De populariteit gaat echter gepaard met veel maatschappelijke ophef. Volgens cijfers van Veiligheid NL stijgt het aantal ongelukken met fatbikes aanzienlijk, wat zorgen baart bij zowel autoriteiten als burgers. Niet in de laatste plaats omdat het erop lijkt dat het gebruik van een fatbike vooral onder jonge gebruikers is toegenomen.