Mimpen (ZEG): 'We zitten met onze exclusieve fietsmerken in de kopgroep'

Mimpen (ZEG): 'We zitten met onze exclusieve fietsmerken in de kopgroep'
Bulls en Pegasus zitten al langer in de portefeuille van ZEG. Een jaar of drie geleden is daar ook Zemo bijgekomen.

Steeds meer leden van inkooporganisatie ZEG scoren met de fietsmerken Bulls, Pegasus en Zemo. "Onze productontwikkelaars en designers hebben een duidelijke visie die doorklinkt in de programma's die we voeren. Dat zorgt voor onderscheidende producten", vindt Gérard Mimpen, directeur van ZEG in de Benelux.

Bulls en Pegasus zitten al langer in de portefeuille van ZEG. Een jaar of drie geleden is daar ook Zemo bijgekomen. Het zijn drie complementaire merken: Bulls voorziet in fietsen voor sportievelingen, Pegasus biedt een allround stads- en toersegment en Zemo schuift op haar beurt high-end e-bikes in de etalage. Alle drie hebben ze één ding gemeen: ze zijn exclusief verkrijgbaar bij leden van ZEG. In de Benelux telt ZEG ruim tweehonderd leden.

Exclusiviteit heeft een grote meerwaarde

“Voor onze leden is die exclusiviteit een grote meerwaarde”, zegt Gérard Mimpen, directeur van ZEG in de Benelux. "Als je als dealer met één of meerdere van deze merken begint en deze sterk maakt, bestaat de kans dat dat opvalt en een collega-ondernemer in de buurt ook wil instappen. Wij bieden op zulke momenten bescherming met exclusieve verzorgingsgebieden. Doe je veel met ons, dan wordt de bescherming groter. Daar zijn we fair in."
De drie merken zijn volgens Mimpen een mooie aanvulling op het bestaande assortiment van de ZEG-klanten. "Soms ook veel meer dan dat. Bij diverse klanten zijn onze merken inmiddels de belangrijkste in het winkelassortiment. Dat komt vooral door onze grootte en professionaliteit: die stelt ons in staat om sterke merken met goede producten te maken. Die zeggen de consument iets. Bulls is al langer bekend, Pegasus wint heel snel aan bekendheid en Zemo komt eraan.”

Marktrust is prettig voor de dealer

Eén van de dealers die garen spinnen bij de exclusiviteit van de drie merken, is Stuurwold in Roden. De Drentse winkel voert alle drie merken. “We zijn voorzichtig begonnen, maar inmiddels is Pegasus uitgegroeid tot ons hoofdmerk. Zo ongeveer 70% van de nieuw verkochte e-bikes is van Pegasus. Daarbij gaat het om niet-geringe aantallen. De toegevoegde waarde van Pegasus is groot: het merk heeft de afgelopen jaren slim om zich heen gekeken en perfect ingespeeld op kansen in de markt”, zegt Teun Stuurwold.

Als je er dan van verzekerd bent dat de fietsen niet op iedere straathoek verkrijgbaar zijn, dan zorgt dat voor marktrust”

“Twee jaar geleden zijn we zelf naar de fabriek in Azië geweest en hebben we van A tot Z gezien hoe de fietsen geproduceerd worden. Als je eenmaal daar bent geweest, dan versterkt dat het positieve gevoel dat je bij de merken hebt. Het zijn mooie, innovatieve fietsen met een superkwaliteit. En niet onbelangrijk: de prijzen liggen gunstig in vergelijking met Nederlandse merken. Als je er dan van verzekerd bent dat de fietsen niet op iedere straathoek verkrijgbaar zijn, dan zorgt dat voor marktrust en is het voor een dealer zeer prettig werken.”

Onderscheidend vermogen

ZEG heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in een dynamisch productontwikkelingsteam. Dat geeft vorm aan de innovaties van Pegasus, Bulls en Zemo, samen met partners in het Verre Oosten. “Nadat we eind jaren negentig besloten om de productontwikkeling te professionaliseren, hebben we eerst gesteund op externen, onder wie Gerrit Gaastra. Inmiddels hebben we in Keulen een eigen organisatie met bevlogen ontwikkelaars en heel veel knowhow. Sinds 1 maart werken we ook met een Nederlandse productmanager, Hugo Velthuis, die in het bijzonder naar de belangen van de Benelux-markt kijkt.”

Het doel moge duidelijk zijn: voldoen aan de marktbehoeften en daarbij onderscheidend zijn. Mimpen: “We hebben de drive om vooraan te staan, willen in de kopgroep zitten. Dat hebben we de afgelopen jaren steeds uitgestraald. We zijn een van de partijen die enviolo in Europa op de kaart hebben gezet. En toen Bosch met de Powertube kwam, zijn we daar gelijk op ingesprongen. Van meet af aan hebben we een breed assortiment van fietsen met Powertube-accu’s gevoerd. Verder zetten we al langer in op schijfremmen voor extra veiligheid en tandriemaandrijvingen vanwege de zorgeloze werking.”

In het oog springend voor dit seizoen zijn de nieuwe comfortlijn van Pegasus, de Premio EVO met all up-stuurpen, en het Pegasus Savino-programma, bestaande uit drie modellen met brede banden van 62 millimeter. “De reacties vanuit de markt zijn zeer positief.” Vorig seizoen geïntroduceerd en nog steeds veelgevraagd is de Pegasus Enovo, een full carbon model dat 18 kilogram weegt.
“We proberen steeds unieke dingen te doen en een product te maken dat de buurman – een niet-ZEG-lid – niet kan krijgen. Dat in combi met goede marges en condities. We willen dat onze klanten maximaal profiteren.”

Dit artikel is gesponsord door ZEG.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.

Foto: Dolly.

Optima Cycles neemt bakfietsenmerk Dolly over

E-bike- en bakfietsfabrikant Optima Cycles heeft het bakfietsenmerk Dolly overgenomen. Deze overname had als doel om de positie van Optima Cycles, bekend van de merken Dutch ID en Lovens, in de snelgroeiende markt voor elektrische bakfietsen te verbeteren.