Een bezoek aan Stromer, in 2017, was de directe aanleiding voor de oprichting van Scalato. “De Zwitserse fietsenfabrikant ondervond problemen met haar banden. Ze gebruikte prima producten, alleen niet geschikt voor de krachtige power op het achterwiel van de Stromer-fiets. Die banden gingen vrijwel allemaal kapot. Met dat probleemverhaal ben ik terug naar onze fabriek gegaan. Ik heb toen voorgesteld banden te maken die bestand zijn tegen de hogere e-bikekrachten en -snelheden”, zegt oprichter Bob Duis.
Lexus onder de e-bikebanden
Geavanceerde e-bikebanden onder de vlag van CST lanceren, leek Duis geen goed idee. “CST is groot, breed georiënteerd en biedt een waanzinnige value for money, maar is tegelijkertijd niet het merk met de meest premium uitstraling. Voor mijn gevoel is CST de Toyota onder de fietsbanden. Zoals Toyota er ooit voor heeft gekozen om de echt luxeproducten onder de naam Lexus te vermarkten, doet CST dat met de premium e-bikebanden onder de naam Scalato. Die positionering – CST voor allround fietsbanden, Scalato voor high-end e-bikebanden – vergroot de kansen in de fietsindustrie aanzienlijk.”
Wind in de zeilen
Een paar jaar terug introduceerde Scalato een assortiment van vier producten voor stadsfietsen, hybrides, SUV’s en speed pedelecs. Ze zitten inmiddels OEM op veel fietsen gemonteerd. Met name in coronatijd kreeg Scalato de wind in de zeilen doordat ze wél kon leveren. “We hebben zo extra kansen gekregen en zitten nu standaard op fietsen van bijvoorbeeld Koga, Sparta, Batavus en Gazelle”, zegt Duis.
Vierseizoenenband
Nu steeds meer fietsen elektrisch ondersteund zijn (“Ik denk dat de markt straks voor 60 à 70 procent uit e-bikes bestaat”), breidt Scalato’s assortiment uit met een drietal specifieke, doelgerichte producten voor e-bikes. Eerste nieuwkomer is de Quattro, een vierseizoenenband. Deze heeft een compound dat is geïnspireerd op een scooterband.
“Dankzij dit rubbermengsel blijft je band je soepel en comfortabel rijden, ook als het kouder is dan zeven graden – bij andere wordt het rubber vaak hard. De Quattro is in feite een winterband die je nooit hoeft te wisselen. Ideaal dus voor mensen die altijd door moeten fietsen, zoals forenzen. Ga je ’s winters op snelheid door een bocht, dan heb je veel meer controle en grip.”
Band van rijstschillen
Tweede introductie betreft de Verdo, een band waarvan de naam is afgeleid van verde (groen). Deze heeft een milieuvriendelijk karakter. “Buitenbanden bevatten doorgaans carbon black, zwart roet, daar maak je ze slijtvast van. Ze krijgen zo ook de zwarte kleur. Het roet, dat tijdens ritten slijt, is echter ook schadelijk voor het milieu. We hebben met Scalato een goed alternatief gevonden: silicamateriaal dat wordt gemaakt van as van rijstschillen. Op die manier kunnen we 90 procent van het roet achterwege laten. Het rubber van de band is gerecycled. De totale footprint ligt dus aanzienlijk lager”, stelt Duis.
De Verdo wordt met de nodige tamtam in de markt gezet. Volgend voorjaar lanceert CST een consumentencampagne, waarvan guerrilla-acties deel uitmaken. “We werken aan stuurhangers, kaarten die we bijvoorbeeld op stations aan e-bikes bevestigen. Daarop staan teksten als: ‘Hoe duurzaam is uw fiets?’ Op die manier maken we mensen bewust van de footprint van een doorsnee fietsband”, zegt Duis, die alvast een tipje van de sluier oplicht en aangeeft dat in de nabije toekomst ook het karkas van banden een duurzaamheidsverbetering zal ondergaan.
Extreme load index
Derde innovatie is de Cargo, een band die met name voor bezorgfietsen is bedoeld. “Het onderscheidende aan de Cargo is de extreme load index van 200 kilo in het geval van de achterband. Die 200 kilo is gemiddeld 40 kilo meer in vergelijking met wat er nu te koop is, dus we kunnen van een benchmark spreken. Deze hoge belastbaarheid is te danken aan de geweven antileklaag van staaldraad, een technologie die we overnemen van scooterbanden. De load index van de voorband zit op 160 à 170 kilo. Al met al is de lancering van de Cargo heel goed nieuws voor bedrijven met bezorgfietsen, denk aan partijen als DHL en Coolblue. Zij rijden nu al met onze banden en zullen na de lancering wellicht overstappen.”
Lancering in voorjaar
Scalato is momenteel in gesprek met diverse fietsfabrikanten voor de OEM-montage van de innovaties. In het voorjaar komen de banden in ieder geval beschikbaar voor de aftermarket. Duis: “Momenteel zit de markt behoorlijk vol met banden, we wachten op het juiste lanceringsmoment. Dergelijke unieke banden kun je maar één keer onthullen.” De banden worden aangeboden via de groothandels. Twee salespromotors van Scalato geven dealers uitleg en helpen met de juiste winkelpresentatie.
Dit artikel is gesponsord door Scalato