ECOpro Technology introduceert slimme (solar) acculader op Eurobike

ECOpro Technology introduceert slimme (solar) acculader op Eurobike

ECOpro Technology presenteert op de beurs Eurobike een slimme acculader die de levensduur van de accu verlengt alsmede een solar acculader. De laders zullen exclusief via dealers - met kosteloze accutechniek training - verkocht worden.

De belangrijkste reden waarom de meeste e-bike accu’s slechts enkele jaren meegaan, is volgens accu-expert James Post en de man achter ECOpro Technology dat de accu altijd volgeladen wordt. “Hoe anders is dat bij elektrische auto’s: die laden op tot 80 procent, waardoor het aantal laad/ontlaadcycli circa dubbel zo lang is en fabrikanten acht jaar garantie op de accu kunnen aanbieden. Anders zou niemand een elektrische auto kopen… E-bike fabrikanten weten dat natuurlijk, maar zijn bezorgd dat een 20 procent kleiner bereik klanten gaat kosten.”

Laadpercentage volledig te regelen

De door James Post op de markt gebrachte ECOpro Smart Charger lost het laadprobleem naar eigen zeggen op een elegante manier op: de klant kan per laadbeurt het laadpercentage kiezen. “Vrijwel altijd is 80 procent opladen voldoende, maar meestal is zelfs 60 procent dat al. Daarmee gaat de levensduur van de accu omhoog. In de praktijk betekent het dat de klant een lager laadpercentage kiest en bij uitzondering – wanneer hij of zij lange fietstochten wil maken – 100 procent laadt.”
De ECOpro Smart Charger kent volgens Post nog een plus: automatisch winteropslag laadmanagement. Lithium accu’s slijten het minste bij 40 tot 50 procent lading. Bij het winteropslag-management wordt de accu automatisch op dat niveau gehouden. De ECOpro Smart Chargers zijn uit voorraad leverbaar. De consumentenprijs is 89,50 euro inclusief BTW. Dealers die de laders willen verkopen krijgen van Post een uitgebreide training.

Solar acculaders

Tweede lader die Post op Eurobike introduceert is de solar acculader, genaamd ECOpro Solar Charger. “Er is een latente behoefte aan e-bike laadpunten voor forenzen (laden tijdens de werktijd) en toeristen (hotels en dagtrips – laden tijdens de lunch). Een knelpunt is hierbij dat de afstand tussen mogelijke oplaadlocaties (zoals bij de fietsenstalling) vaak relatief lang is, wat de installatie van een 230V netaansluiting relatief duur maakt. De ECOpro Solar Charger kan off-grid werken, dus geheel onafhankelijk van het 230V net, waarmee hoge aansluitkosten worden voorkomen. Wat de ECOpro Solar Chargers uniek maakt is de directe conversie van DC (zonnepanelen) naar DC (e-bike 42V laadspanning). Dit betekent dat de klant alleen maar een kabel (voor zijn laadingang) hoeft mee te nemen.”

Verkoop en installatie uitsluitend via dealers

De Solar Chargers worden net als de Smart Chargers uitsluitend via getrainde dealers aangeboden. James Post: “Uit mijn gesprekken met vele dealers is gebleken dat velen behoefte hebben aan een commercieel interessante activiteit buiten het seizoen. Het verkoopseizoen voor onze solar chargers sluit vrijwel naadloos aan op het laagseizoen voor de tweewieler-specialist. Daarnaast hebben tweewielermonteurs de handigheid om de installatie van solar chargers probleemloos aan te kunnen.”

Lezing tijdens Eurobike

Wie meer wil weten over de oplaadmogelijkheden die James Post ontwikkelde en via dealers vermarkt, kan op Eurobike een bezoek brengen aan stand K21 in hal 8. Daarnaast geeft Post tijdens Eurobike op donderdagmiddag 14 juli van 17.00 tot 18.00 uur een lezing in het Portalhaus van de Messe Frankfurt. De lezing gaat in op het opladen van e-bike accu’s met zonne-energie en hoe dealers betrokken kunnen worden bij de verkoop en installatie van solar e-bike acculaders als inkomstenbron buiten het seizoen.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.

Foto: Dolly.

Optima Cycles neemt bakfietsenmerk Dolly over

E-bike- en bakfietsfabrikant Optima Cycles heeft het bakfietsenmerk Dolly overgenomen. Deze overname had als doel om de positie van Optima Cycles, bekend van de merken Dutch ID en Lovens, in de snelgroeiende markt voor elektrische bakfietsen te verbeteren.