Bulls en Pegasus zitten al langer in de portefeuille van ZEG. Een jaar of drie geleden is daar ook Zemo bijgekomen. Het zijn drie complementaire merken: Bulls voorziet in fietsen voor sportievelingen, Pegasus biedt een allround stads- en toersegment en Zemo schuift op haar beurt high-end e-bikes in de etalage. Alle drie hebben ze één ding gemeen: ze zijn exclusief verkrijgbaar bij leden van ZEG. In de Benelux telt ZEG ruim tweehonderd leden.
Exclusiviteit heeft een grote meerwaarde
“Voor onze leden is die exclusiviteit een grote meerwaarde”, zegt Gérard Mimpen, directeur van ZEG in de Benelux. "Als je als dealer met één of meerdere van deze merken begint en deze sterk maakt, bestaat de kans dat dat opvalt en een collega-ondernemer in de buurt ook wil instappen. Wij bieden op zulke momenten bescherming met exclusieve verzorgingsgebieden. Doe je veel met ons, dan wordt de bescherming groter. Daar zijn we fair in."
De drie merken zijn volgens Mimpen een mooie aanvulling op het bestaande assortiment van de ZEG-klanten. "Soms ook veel meer dan dat. Bij diverse klanten zijn onze merken inmiddels de belangrijkste in het winkelassortiment. Dat komt vooral door onze grootte en professionaliteit: die stelt ons in staat om sterke merken met goede producten te maken. Die zeggen de consument iets. Bulls is al langer bekend, Pegasus wint heel snel aan bekendheid en Zemo komt eraan.”
Marktrust is prettig voor de dealer
Eén van de dealers die garen spinnen bij de exclusiviteit van de drie merken, is Stuurwold in Roden. De Drentse winkel voert alle drie merken. “We zijn voorzichtig begonnen, maar inmiddels is Pegasus uitgegroeid tot ons hoofdmerk. Zo ongeveer 70% van de nieuw verkochte e-bikes is van Pegasus. Daarbij gaat het om niet-geringe aantallen. De toegevoegde waarde van Pegasus is groot: het merk heeft de afgelopen jaren slim om zich heen gekeken en perfect ingespeeld op kansen in de markt”, zegt Teun Stuurwold.
“Twee jaar geleden zijn we zelf naar de fabriek in Azië geweest en hebben we van A tot Z gezien hoe de fietsen geproduceerd worden. Als je eenmaal daar bent geweest, dan versterkt dat het positieve gevoel dat je bij de merken hebt. Het zijn mooie, innovatieve fietsen met een superkwaliteit. En niet onbelangrijk: de prijzen liggen gunstig in vergelijking met Nederlandse merken. Als je er dan van verzekerd bent dat de fietsen niet op iedere straathoek verkrijgbaar zijn, dan zorgt dat voor marktrust en is het voor een dealer zeer prettig werken.”
Onderscheidend vermogen
ZEG heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in een dynamisch productontwikkelingsteam. Dat geeft vorm aan de innovaties van Pegasus, Bulls en Zemo, samen met partners in het Verre Oosten. “Nadat we eind jaren negentig besloten om de productontwikkeling te professionaliseren, hebben we eerst gesteund op externen, onder wie Gerrit Gaastra. Inmiddels hebben we in Keulen een eigen organisatie met bevlogen ontwikkelaars en heel veel knowhow. Sinds 1 maart werken we ook met een Nederlandse productmanager, Hugo Velthuis, die in het bijzonder naar de belangen van de Benelux-markt kijkt.”
Het doel moge duidelijk zijn: voldoen aan de marktbehoeften en daarbij onderscheidend zijn. Mimpen: “We hebben de drive om vooraan te staan, willen in de kopgroep zitten. Dat hebben we de afgelopen jaren steeds uitgestraald. We zijn een van de partijen die enviolo in Europa op de kaart hebben gezet. En toen Bosch met de Powertube kwam, zijn we daar gelijk op ingesprongen. Van meet af aan hebben we een breed assortiment van fietsen met Powertube-accu’s gevoerd. Verder zetten we al langer in op schijfremmen voor extra veiligheid en tandriemaandrijvingen vanwege de zorgeloze werking.”
In het oog springend voor dit seizoen zijn de nieuwe comfortlijn van Pegasus, de Premio EVO met all up-stuurpen, en het Pegasus Savino-programma, bestaande uit drie modellen met brede banden van 62 millimeter. “De reacties vanuit de markt zijn zeer positief.” Vorig seizoen geïntroduceerd en nog steeds veelgevraagd is de Pegasus Enovo, een full carbon model dat 18 kilogram weegt.
“We proberen steeds unieke dingen te doen en een product te maken dat de buurman – een niet-ZEG-lid – niet kan krijgen. Dat in combi met goede marges en condities. We willen dat onze klanten maximaal profiteren.”
Dit artikel is gesponsord door ZEG.