QWIC maakt het e-bike-assortiment overzichtelijker

QWIC maakt het e-bike-assortiment overzichtelijker
De QWIC Premium Q is het topmodel binnen het nieuwe Comfort-segment.

Met onder meer vernieuwingen in het assortiment en een vereenvoudigde modelindeling is QWIC klaar voor het volgende fietsseizoen. Tijdens de dealerdagen van het bedrijf kreeg met name een geheel nieuw adventure-model veel aandacht.

Het assortiment van QWIC wordt opnieuw ingedeeld. Vanaf volgend jaar zijn er vier segmenten: Urban, Comfort, Sportief en Adventure. Alle bestaande modellen - 26 in totaal - en ook de innovaties worden vanaf dan tot een van deze categorieën gerekend.

“Op deze manier willen we het voor de consument een stuk gemakkelijker maken om een e-bike te kiezen. Die stapt een tweewielerzaak binnen en zegt: ‘Ik zoek een elektrische stadsfiets met een comfortabele zithouding.’ Dan weet je als specialist meteen naar welk deel van het QWIC-assortiment je moet gaan”, zegt marketing-manager Jelmer Lavèn van QWIC.

Herindeling en nieuwe namen

“Zo’n aanpassing klinkt eenvoudig: je zorgt voor een herindeling en nieuwe namen. Maar zo gemakkelijk is het niet. Voor onze operatie is deze aanpassing een grote stap. Want op alle plekken moeten we de nieuwe herindeling doorvoeren: op onze website, in het point of sale-materiaal, in de informatievoorziening. Dit soort veranderingen vraagt om gedegen voorbereiding, zodat we dadelijk in samenwerking met onze dealers de consument optimaal van dienst kunnen zijn.”

All terrain

Binnen de vier nieuwe segmenten komt QWIC met vernieuwingen. De belangrijkste, meest in het oog springende innovatie is de lancering van een compleet nieuwe e-bike in het adventure segment. Deze wordt in het tweede kwartaal van 2021 gelanceerd, een concrete datum wordt nog niet genoemd. De nieuwe e-bike kenmerkt zich door een all terrain-karakter.

“Het is geen pure mountainbike, maar een fiets die je kunt gebruiken voor zowel het woon-werkverkeer als een sportieve, recreatieve tocht over asfalt en onverharde paden. Daarmee spreken we een zeer brede doelgroep aan”, zegt Lavèn.

De nieuwe adventure e-bike komt er in twee varianten. Bij de eerste variant gaat het om een uitvoering, afgemonteerd met Shimano SLX 12-speed en voorzien van een ketting. De tweede variant heeft de traploze versnellingsnaaf van Enviolo (Enviolo Trekking 380) en een riemaandrijving. Beide varianten zijn standaard uitgerust met hydraulische schijfremmen en een batterij met een capaciteit van 522 wattuur. Tegen een meerprijs van 400 euro is een batterij met een capaciteit van 756 wattuur verkrijgbaar.

Premium Q met track and trace

De Premium Q, een hardloper in het assortiment van QWIC, is sinds begin dit jaar al leverbaar met innovatieve features. Er zit standaard een track and trace-systeem ingebouwd. In combinaties met een additioneel mobiliteitspakket zijn fietsers bij diefstal zeker van de hulp van een opsporingsdienst, een diefstalverzekering en pechhulp. Er is keuze tussen een pakket van één en vier jaar.

De Premium Q is er in twee varianten: de Premium Q MN8 (consumentenadviesprijs: 4.499 euro) heeft een ketting, de Premium Q MN8 Belt (consumentenadviesprijs: 4.899 euro) heeft een riemaandrijving.

Groeiambities

QWIC heeft onlangs op de achtergrond een flinke digitale slag gemaakt en groeit de laatste tijd sterk door. Niet alleen in Nederland, maar zeker ook in naburige landen. In Engeland is er sinds kort een verkooppartner aan boord en tevens krijgen de Duitstalige landen veel aandacht.

Lavèn: “In Oostenrijk is er sinds augustus een salesvertegenwoordiger actief. Onze organisatie is drietalig - Duits is daar één van - dus met onze customer service, technische service en marketingteam kunnen we daar gemakkelijker mooie resultaten boeken.”

Dit artikel is gesponsord door Qwic.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.

Foto: Dolly.

Optima Cycles neemt bakfietsenmerk Dolly over

E-bike- en bakfietsfabrikant Optima Cycles heeft het bakfietsenmerk Dolly overgenomen. Deze overname had als doel om de positie van Optima Cycles, bekend van de merken Dutch ID en Lovens, in de snelgroeiende markt voor elektrische bakfietsen te verbeteren.