We weten het allemaal: voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook voor verzuim. Over de gevolgen van en oplossingen voor verzuim organiseerde Tweewieler samen met OOMT het GRATIS webinar ‘Help! Mijn medewerker is ziek!’. Je kunt het webinar nu op je gemak terugkijken.
André Wolters: verzuim zorgt voor frustratie bij andere medewerkers
André Wolters van Bike Totaal Wolters in Klarenbeek is klip en klaar over wat verzuim voor zijn winkel betekent. “De hele planning gaat de mist in, omdat die op het aantal medewerkers is afgestemd. Dat zorgt voor frustratie bij de andere werknemers. Doordat alles in de soep loopt, zitten vervolgens ook de klanten met de gebakken peren. Hun fietsen zijn immers niet of te laat klaar.”
Als er verzuimd wordt in de zaak van Wolters, is dat veelal door dezelfde mensen, zegt hij. “Het wisselt in hoe vaak het voorkomt. Maar het zijn vaak wel dezelfde mensen die meer verzuimen dan een ander. Dat betekent dat de rest een tandje bij moet zetten en eerder moet beginnen als dat kan.”
Voorkomen: goede werksfeer belangrijk
Aan verzuim zelf kun je als werkgever niet veel doen, denkt Wolters. “We proberen in ieder geval een goede werksfeer te creëren. Het lastige is echter dat verzuim vaak toch wel aan de algemene gezondheid van de werknemer ligt, zijn of haar levensstijl zeg maar. Het is dus belangrijk werknemers zo gezond mogelijk te laten leven, maar dat hebben wij als werkgever ook niet helemaal in de hand.”
Wolters denkt ook dat de gevolgen van verzuim niet bij iedereen even goed doorgedrongen zijn. “Soms heb ik het gevoel dat de werknemer niet echt in de gaten heeft wat het inhoudt om een dag ziek te zijn. De kosten lopen door en het werk blijft liggen; ook als het niet druk is, is er werk genoeg dat gedaan kan worden. Maar over het algemeen mag ik niet klagen over het gemiddelde verzuim. Zoals gezegd, de één blijft eerder thuis dan de ander en dat is soms best frustrerend als er een boel werk is en je als werkgever van mening bent dat vervangend werk prima te doen is. Het blijft dus lastige materie.”
Lees verder na het kader.
Kijk nu het webinar 'Help, mijn medewerker is ziek' GRATIS terug
Verzuim, daar kan je goed ziek van worden. Wat zijn de gevolgen van (langdurig) verzuim? Aan welke regels moet je je houden zodra een medewerker zich ziek meldt? Hoe zorg je er voor dat hij of zij weer zo snel mogelijk op de been is? En het allerbelangrijkste: wat kan jij doen om verzuim te voorkomen?
Tijdens het webinar dat Tweewieler samen met OOMT organiseerde vertelden we er alles over.
Kijk nu het webinar GRATIS terug.
Patrick Brakman: dialoog houden is lastig
Patrick Brakman van Neptunus Tweewielers in het Zeeuwse Cadzand-Bad ziet ook de ernstige gevolgen die verzuim voor een bedrijf kan hebben. Zijn bedrijf heeft zeventien mensen in dienst en is actief in zowel verkoop, reparatie en verhuur en opereert eigenlijk op zijn piek qua werkbelasting voor het personeel. “Iedereen zoekt personeel, maar dat is momenteel bijzonder lastig. Zodra er iemand wegvalt merk je dat meteen in de verkoop, reparatie of verhuur. Iedereen moet dan maar een tandje bijschakelen want een extra mannetje neerzetten is helaas geen optie.”
Klanten merken verzuim vooral in de wachttijden voor verhuur en reparatie. Patrick Brakman: “Vooral de verhuur loopt gewoon door. Je kunt niet tegen mensen zeggen dat je die dag geen fietsen verhuurt. Dan schuif ik medewerkers uit de reparatie tijdelijk door naar de verhuur.”
Samen verzuim voorkomen wérkt
Gelukkig komt verzuim bij Neptunus relatief weinig voor. “Ik denk zo’n twintig dagen per jaar in totaal. Maar we doen ook ons best om verzuim te voorkomen, samen met de jongens. We vragen actief naar waar ze behoefte aan hebben om gezond te blijven. Zo staat er sinds een jaar dagelijks een mand vers fruit in de zaak waar flink van gegeten wordt. Ook ga ik nu bekijken wat er mogelijk is met het leasen van fietsen voor het personeel, zodat ze met de fiets naar hun werk kunnen.”
Patrick Brakman merkt wel dat het lastig blijft om mensen te motiveren. “We hebben het ook al eens geprobeerd met fitness, maar om mensen na hun werk te motiveren iets actiefs te doen is moeilijk. Ik ben niet zo’n leidinggevende die tegen zijn medewerkers zegt wat ze moeten doen. Dat wordt niet geaccepteerd. Zo heb ik geprobeerd mijn medewerkers een griepprik te laten halen, maar niemand wilde dat. Het is een delicate balans die je moet zien te behouden. Een open dialoog is in elk geval belangrijk, maar tegelijk lastig. Mensen praten niet graag over hun problemen, maar het is wel ontzettend belangrijk om het welzijn van je mensen goed in de gaten te houden.”