Ziekteverzuim kost bakken met geld en zorgt voor ontevreden klanten

Ziekteverzuim kost bakken met geld en zorgt voor ontevreden klanten

Verzuim van medewerkers als gevolg van ziekte kost u als werkgever niet alleen handen vol geld, maar zorgt ook voor meer druk op de rest van het personeel. Met als mogelijk gevolg nog meer uitval, minder omzet en ontevreden klanten. Daarom verzorgt Tweewieler op 28 oktober samen met AMT en OOMT het webinar 'Help, mijn medewerker is ziek!'. Arbeidsdeskundige Marlies Vermeulen is één van de sprekers. Ze stelt zich alvast voor en vertelt meer over het onderwerp verzuim.

Verzuim loopt als een rode draad door het werkzame leven van Marlies Vermeulen.
Na haar loopbaan bij de politie kwam ze terecht bij het Loopbaantraject Bouw & Infra van Fundeon, waar ze medewerkers begeleidde in preventie-, ambitie- en reïntegratietrajecten.
Sinds 2016 is Vermeulen verzuimcoördinator en arbeidsdeskundige, onder meer voor arbodiensten. “Als arbeidsdeskundige begeleid ik werknemers tijdens hun verzuim in het proces om terug te keren op de werkvloer."

Werknemers begeleiden naar terugkeer

"Maar behalve dat ik werknemers terug-begeleid, werk ik ook preventief; ik voer dan gesprekken met medewerkers die wellicht op het punt staan te gaan verzuimen. Samen, en dat is soms ook met de werkgever erbij, willen we dat dan voorkomen. Want niemand vindt het leuk om ziek te zijn”, zegt Vermeulen. En dat is precies de gedachte van waaruit ze met liefde haar werk doet.
“De kracht van een arbeidsdeskundige is om mens, werk en inkomen met elkaar te verbinden. Zo proberen om iemand op een gezonde manier binnen het arbeidsproces te behouden. Daar gaat het mij om. En zeker met de vergrijzing neemt gezond en op een leuke manier langer doorwerken een steeds grotere plek in.”

OOMT; zo goed mogelijk omgaan met verzuim

Sinds juni van dit jaar is Vermeulen als projectleider verbonden aan OOMT, dat samen met Tweewieler en AMT het webinar ‘Help, mijn medewerker is ziek!’organiseert en zich richt op duurzame inzetbaarheid. “Ik bekijk in die hoedanigheid wat OOMT aan werkgevers en werknemers kan bieden, om zo goed mogelijk met verzuim om te gaan. Dus hoe een werkgever kan zorgen voor goed werkgeverschap.”

Webinar leert je beter om te gaan met verzuim

Ziekteverzuim kost bakken met geld en zorgt voor ontevreden klanten
Als arbeidsdeskundige begeleidt Marlies Vermeulen werknemers tijdens hun verzuim in het proces om terug te keren op de werkvloer.

Een stap in de richting van goed werkgeverschap is om meer te weten over verzuim en hoe je daarmee omgaat. “Daarom raad ik deelname aan het webinar absoluut aan. Na afloop weet je als werkgever waar je naartoe moet met vragen over verzuim. Maar je krijgt ook tips over hoe je verzuim kunt voorkomen en - als het toch zo ver komt - hoe je ermee om moet gaan. We vertellen je hoe je in gesprek blijft met elkaar en waar je tegenaan kunt lopen als een medewerker langdurig ziek is. Tijdens het webinar behandelen we een aantal praktijksituaties zodat deelnemers meteen een beeld hebben van wat ze tegen kunnen komen en hoe ze daarmee om moeten gaan.”

Verzuim in de fietsenbranche: 4,5%

Precieze cijfers voor de fietsenbranche heeft ze niet, maar het verzuimcijfer in de MvT branche ligt volgens cijfers van ArboNed op 4,5 procent. Marlies Vermeulen: “Dat is een stuk lager dan in het onderwijs en de zorg, maar wel in lijn met het landelijk gemiddelde van 4,3 procent over het tweede kwartaal van 2019.” De oorzaken van verzuim zijn volgens Vermeulen divers: “Stress is een belangrijke oorzaak, maar ook fysieke klachten, ziekte en de vergrijzing dragen bij aan verzuim. Ouderen verzuimen weliswaar minder, maar áls ze verzuimen blijven ze langer aan de kant.”

Webinar 'Het (functionerings)gesprek beter, makkelijker én leuker'

Op dinsdag 1 december 2020 organiseert Tweewieler samen met zusterblad AMT en OOMT een webinar over het (functionerings)gesprek tussen werkgever en werknemer. Het webinar biedt je concrete tools om een goed gesprek met elkaar te voeren. Daarnaast vertellen experts hoe je die tools kan toepassen, geven je tips en hoor je van leidinggevenden uit de branche hoe zij hun gesprekken verbeterd hebben.

Meld je nu aan voor dit gratis webinar.

E-bike: medewerkers bijscholen zorgt voor vertrouwen

In de fietsenbranche is qua verzuim ook een aantal specifieke factoren van belang. Vermeulen: “Met de komst van de e-bike is er nieuwe kennis nodig. Neem je medewerkers daarin mee, probeer ze zoveel mogelijk bij te scholen, zodat ze met vertrouwen hun werk blijven doen. Ook de ouderen dus. Bovendien ben je tegenwoordig als medewerker in meerdere rollen actief. Je bent vaak niet alleen een monteur, maar er wordt ook verwacht dat je bij drukte bijspringt op de verkoopafdeling. Klantcontact maken. Dat is voor technici soms lastig. Je moet dus van meerdere markten thuis zijn. Ben je dat niet, dan zorgt dat voor onrust.”

Verzuim kost 200 tot 400 euro per dag

Als een medewerker verzuimt, kost dat een werkgever tussen de 200 en 400 per dag, denkt Vermeulen. “Soms moet er iemand extra ingehuurd worden en uiteindelijk kan zelfs de verzekeringspremie stijgen”, schetst ze de financiële gevolgen van verzuim.
Maar er is meer. “Collega’s komen onder druk te staan en de relatie onderling en met de werkgever kan verslechteren. Juist dan is het belangrijk met elkaar in contact te blijven. Laat iemand die verzuimt niet aan zijn lot over maar blijf in gesprek. Ook onderling op het werk. Tijdens het webinar besteden we ook daar aandacht aan. Want verzuim is iets dat je samen moet oplossen of voorkomen. Luister naar elkaar, neem elkaar serieus en heb begrip voor elkaar. Een nuttige tip is om het leuk te maken op het werk. Zorg dat mensen met plezier naar hun werk gaan. Zorg samen voor een opgeruimde werkplek en goede planning, dat werkt veel rustiger. Maar er is nog veel meer, dat hoor je echter op het webinar!”


Je kunt je gelijk aanmelden voor het GRATIS webinar dat OOMT samen met Tweewieler en AMT organiseertop maandag 28 oktober om 19.30 uur. Doen!

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.