Grensoverschrijdend gedrag: zo gaat het bedrijf van Ernestine Voskuilen ermee om

Grensoverschrijdend gedrag: zo gaat het bedrijf van Ernestine Voskuilen ermee om
Ernestine Voskuilen: "Binnen de branche worden vaak bijnamen gegeven, dat doen we niet meer."

Grensoverschrijdend gedrag is een actueel thema en komt voor bij bijna ieder bedrijf waar werkgevers en werknemers dagelijks intensief samenwerken. In dit artikel vertelt Ernestine Voskuilen hoe zij binnen haar bedrijf grensoverschrijdend gedrag tegen gaat.

“In ons bedrijf signaleerde ik dat ik bepaalde zaken niet zo fijn vond”, zegt Ernestine Voskuilen van Vakgarage Voskuilen in Houten. “Dat waren dingen die niet vervelend bedoeld waren, maar wel werden gezegd. Later bleek dat medewerkers dat zelf ook zo ervaarden.”
Met een Profile-vestiging en een Vakgarage heeft Ernestine Voskuilen in totaal dertig medewerkers in dienst. “Bij ons werken relatief veel vrouwen en meisjes, maar ook mensen met een sociale beperking. Voor ons is iedereen even belangrijk.”

Sessie met het personeel

“Tijdens een managementsessie hebben we, samen met een trainingsbureau, een programma gemaakt hoe om te gaan met diversiteit. Daarbij vroegen we ons af hoe we ons bedrijf zien, hoe we met elkaar om willen gaan en wat daarin belangrijk is. Op een avond hebben we een sessie georganiseerd met het personeel, van monteurs tot directie tot schoonmakers. Dat deden we in november, gelukkig voordat het nieuws van The Voice naar buiten kwam.”

Betrokken en gehoord

We hebben medewerkers laten aangeven wat ze belangrijk vinden binnen het bedrijf”

Tijdens die bijeenkomt werd de nadruk gelegd op het feit dat Voskuilen een familiebedrijf is en dat het twee bedrijven zijn die bij elkaar horen. Aan medewerkers werd gevraagd wat hun rol binnen de organisatie is, dat mochten ze vooraf op papier zetten en presenteren. Vervolgens werd een complimentenronde gehouden, waardoor mensen trots werden en in hun kracht kwamen te staan. Ze voelden zich betrokken en gehoord.

Ernestine Voskuilen: “Dat ging in een heel positieve sfeer, zonder verwijten. Daarna hebben we medewerkers laten aangeven wat ze belangrijk vinden binnen het bedrijf. En hoe ze met elkaar omgaan. Alle input hebben we op papier gezet, daar laten we een kunstwerk van maken dat we in ons bedrijf ophangen. En die uitgangspunten dragen we ook naar buiten uit, zo vinden klanten ze al op onze website.”

Gezamenlijk optreden

“Binnen de autobranche worden vaak bijnamen gegeven, dat doen we niet meer”, geeft Ernestine Voskuilen als voorbeeld van de gemaakte afspraken. “Een andere afspraak is dat we op gepaste afstand van elkaar blijven, dat er geen lichamelijk contact is. En dat we elkaar collegiaal helpen, waarbij we niemand vanwege geslacht, overtuiging of huidskleur buitensluiten.”

We helpen elkaar, het is niet één persoon die het zegt. Niemand is nu bang om op te staan”

Daarbij hebben ze afspraken gemaakt over wat te doen als iemand tóch over de streep gaat. “Dan ondernemen we actie, ongeacht functie. Gezamenlijk zeggen we dat dit niet de afspraak is. We helpen elkaar, het is niet één persoon die het zegt. Dat is de kracht van wat we afgesproken hebben, niemand is nu bang om op te staan. En ja, het is al eens voorgekomen. Dat reageren ging goed, omdat iedereen erachter stond. Ik merk dat het de sfeer in onze bedrijven positief beïnvloedt.”

Gratis webinar

Pesten, intimidatie, chantage; overal waar mensen samenwerken vindt het plaats, ook bij mobiliteitsbedrijven. Hoe signaleer je het en wat doe je eraan?

Geef je nu op voor het OOMT-webinar van 10 mei.

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met onze partner OOMT.



Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.