7 vragen over grensoverschrijdend gedrag

7 vragen over grensoverschrijdend gedrag
Pesten, intimidatie, chantage; medewerkers kunnen daar grote fysieke, mentale en emotionele schade door oplopen.

Grensoverschrijdend gedrag is een actueel thema, ook vanwege de gebeurtenissen bij het tv-programma The Voice. Maar ongewenst gedrag komt ook voor bij mobiliteitsbedrijven, waar dagelijks intensief wordt samengewerkt. In dit artikel antwoord op 7 vragen over grensoverschrijdend gedrag. Wat is het en wat kunnen werkgevers en medewerkers eraan doen?

1. Wat is grensoverschrijdend gedrag op het werk?

Bij grensoverschrijdend gedrag overschrijdt iemand de grenzen van een ander. Voorbeelden zijn pesten, intimidatie, chantage, overmatige controle uitoefenen, vernedering, seksuele intimidatie of seksueel misbruik. Mensen kunnen daar grote fysieke, mentale en emotionele schade door oplopen.

2. Hoe ontstaat grensoverschrijdend gedrag?

Grensoverschrijdend gedrag ontstaat vaak door een  machtsverschil, waarbij één van beide partijen geen weerstand kan bieden. Bij grensoverschrijdend gedrag gaat het altijd over hoe iets ervaren wordt. Mensen verschillen namelijk in hun normen en waarden en de daarbij behorende grenzen.

3. Hoe signaleer je grensoverschrijdend gedrag?

Grensoverschrijdend gedrag draait erom of het als onprettig en ongewenst wordt ervaren. Maar grensoverschrijdend of ongewenst gedrag gebeurt lang niet altijd bewust.

4. Wat kun je als werkgever doen om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen?

In de Arbowet staat dat werkgevers moeten zorgen voor de veiligheid en gezondheid van medewerkers als het gaat om met de arbeid verbonden aspecten. Hieronder valt ook grensoverschrijdend gedrag. Als werkgever moet je het onderwerp bespreekbaar maken. Stel samen een gedragsprotocol mét beleid bij een eventueel incident op. Een werkgever heeft een voorbeeldfunctie, dus ook het eigen gedrag vormt een factor.

5. Wat kun je er als medewerker tegen doen?

Het is belangrijk dat medewerkers een veilig klimaat ervaren, waarin ze vragen durven te stellen en grenzen durven aan te geven. Een vertrouwenspersoon helpt de drempel te verlagen om melding te doen of om ongewenst gedrag te bespreken.

6. Hoe zorg je voor een veilige werkomgeving?

Zorg allereerst voor een veilige werkomgeving, waarbij communicatie gestimuleerd wordt. Betrek medewerkers periodiek bij het beleid voor ongewenst gedrag binnen een bedrijf. Leg vast wat onder ongewenst gedrag verstaan wordt, waar medewerkers terecht kunnen voor hulp en welke sancties kunnen volgen als iemand zich hier schuldig aan maakt.

7. Hoe handel je bij grensoverschrijdend gedrag?

Luister naar de persoon die melding heeft gemaakt. Bespreek met de melder wat de vervolgstappen kunnen zijn. Soms volstaat een waarschuwing, terwijl in andere situaties ontslag voor de hand ligt.

Gratis webinar

Pesten, intimidatie, chantage; overal waar mensen samenwerken vindt het plaats, ook bij mobiliteitsbedrijven. Hoe signaleer je het en wat doe je eraan? Geef je nu op voor het OOMT-webinar van 10 mei.

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met onze partner OOMT.

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.