Gesponsord

Hoe Tracefy fietslease efficiënter maakt met GPS-oplossing

Hoe Tracefy fietslease efficiënter maakt met GPS-oplossing
Sales director Ferry Post en co-founder Jeroen van Kester.

Fietslease is sterk in opkomst. In België is de aanschaf van een e-bike via lease inmiddels markt bepalend en heeft gezorgd voor een gemiddelde verkoopprijs van e-bikes rond de 3.700 euro. Dit is circa 1.300 euro hoger dan de gemiddelde verkoopprijs in Nederland.

“De populariteit van fietslease in België is te danken aan gunstige fiscale voordelen, marktontwikkelingen en een mobiliteitscultuur waarin lease een prominente rol speelt”, zegt Ferry Post, sales director bij Tracefy. “In Nederland liggen de fiscale voordelen lager en is de traditie om een fiets particulier aan te schaffen sterker verankerd. Toch groeit fietslease ook hier gestaag, mede doordat steeds meer werkgevers het opnemen in hun mobiliteitsbeleid.”

GPS-oplossingen voor fietslease

Door de groei van fietslease ziet Tracefy een toenemende vraag vanuit zowel België als Nederland naar een specifiek leaseproduct. “Op dit moment betalen consumenten hun abonnement rechtstreeks aan Tracefy via onze app”, zegt Jeroen van Kester, co-founder van Tracefy. “Voor leaseconstructies is dit minder wenselijk. Daarom hebben we, op basis van de SOLO-tracker, een nieuwe propositie ontwikkeld. Hiermee kunnen dealers het bedrag voor de tracker inclusief een driejarig recovery-abonnement tegelijk met de fiets en anders accessoires direct bij de betreffende leasepartij in rekening brengen. Dankzij een kostenefficiënte oplossing betalen consumenten gemiddeld slechts enkele euro’s netto extra per maand binnen hun leasecontract voor dit product.”

Verkoop, installatie en portal-integratie

De verkoop en installatie verloopt via hun bestaande dealernetwerk, dat al een ruime dekking heeft in zowel Nederland als België. Post: “Nieuwe dealers ondersteunen wij actief bij de implementatie. Dealers kopen de SOLO lease-trackers direct bij ons in en behouden hun gebruikelijke marge. Leasepartijen hoeven alleen het gebruik van de tracker te verplichten; verdere kosten zijn er voor hen niet. Binnen drie jaar kan zo de volledige leasevloot zijn uitgerust met track & trace-technologie waardoor een groot deel van de gestolen fietsen zullen worden teruggevonden.”

Dealers kopen de SOLO lease-trackers direct bij ons in en behouden hun gebruikelijke marge”

“Bij de installatie van een tracker kiest de dealer in onze portal normaal gesproken voor registratie onder de consument of eigen gebruik. Vanaf nu is er een extra optie: registratie onder een specifieke leasepartij. Hierdoor vallen alle gekoppelde e-bikes van die leasepartij onder één account.”

Besparing loopt op in de tonnen

“Wij begrijpen dat het terugvinden van gestolen fietsen met name interessant is voor leasebedrijven en verzekeraars”, zegt van Kester. “De consument krijgt immers een vervangende fiets bij diefstal, maar de financiële voordelen voor verzekeraars kunnen oplopen tot in de tonnen. Leasebedrijven die zelf ook risicodrager zijn, profiteren hier direct van. Voor partijen die met externe verzekeraars werken is het voordeel indirect. Zij kunnen onderhandelen over een deel van de besparingen, bijvoorbeeld via een hogere provisie.

Daarnaast biedt Tracefy leasebedrijven extra voordelen zoals duurzamere operaties en lagere operationele kosten. “Minder diefstalclaims betekenen immers minder administratieve en logistieke afhandeling, wat de efficiëntie verhoogt”, sluit Post af.

Dit artikel is gesponsord door Tracefy.