OOMT-coach Kayleigh Tervooren: 'Voorkom dat medewerkers hakken in het zand zetten'

OOMT-coach Kayleigh Tervooren: 'Voorkom dat medewerkers hakken in het zand zetten'
Tweewieler Bike Totaal van den Bergh in Doorn maakt ook gebruik van de kennis van OOMT-coaches.

Kayleigh Tervooren is een vertrouwd gezicht in de tweewielerbranche. Als OOMT-coach helpt ze werkgevers en medewerkers om meer uit zichzelf te halen. "Aandacht voor goed werkgeverschap en persoonlijke ontwikkeling levert meer op dan het kost. Het verbetert de werksfeer en de productiviteit en het maakt bedrijven aantrekkelijker om voor te werken."

In jouw rol als coach kom je bij verschillende bedrijven in verschillende branches over de vloer. Wat maakt tweewielerbedrijven in jouw ogen anders dan andere bedrijven?

“In de tweewielerbranche bestaat een enorme diversiteit aan bedrijven. Elk bedrijf heeft een geheel eigen karakter. Verder valt mij op dat bijna iedereen voor de branche kiest vanuit een diepe passie voor fietsen, fietstechniek en dat het échte liefhebbers van fietsen zijn. Veel mensen die ik ontmoet, van werkgevers tot medewerkers, sleutelen vanaf hun jeugd aan fietsen, of stromen op latere leeftijd de branche in vanwege hun passie voor fietsen. De bevlogenheid is enorm.”

De afgelopen jaren hebben tweewielerbedrijven het steeds drukker gekregen. Welke gevolgen heeft dat voor goed werkgeverschap en personeelsbeleid?

“Ik zie en hoor overal dat de traditionele seizoenspieken vervagen. Vroeger was het druk in het voorjaar en de zomer en rustig in de herfst en de winter. Tegenwoordig gaat de drukte in de winkel en de werkplaats het hele jaar door. Daardoor is er minder tijd beschikbaar om met elkaar te praten over strategische doelen, opleiding en training en persoonlijke ontwikkeling. Vroeger gebeurde dat in de rustige maanden. Nu komt het er door de drukte vaak niet meer van. Een gemiste kans.”

Coach Kayleigh Tervooren van OOMT: "Juist bij drukte moet je met elkaar in contact blijven. Gelukkig zijn er veel bedrijven die ondanks alle drukte toch korte bijpraatmomenten inplannen."
Coach Kayleigh Tervooren van OOMT: "Juist bij drukte moet je met elkaar in contact blijven. Gelukkig zijn er veel bedrijven die ondanks alle drukte toch korte bijpraatmomenten inplannen."

Waarom vind je dat een gemiste kans?

“Vanuit ondernemersoogpunt is extra drukte natuurlijk positief. Maar het heeft ook een keerzijde. Want wat gebeurt er als je geen tijd hebt om bij te praten over samenwerking en ontwikkeling? Juist bij drukte moet je met elkaar in contact blijven. Gelukkig zijn er veel bedrijven die ondanks alle drukte toch bijpraatmomenten inplannen. Dat hoeven echt niet altijd lange functioneringsgesprekken te zijn. Een kort informeel gesprek is genoeg om te weten waar je allebei staat. Helaas zijn er ook bedrijven waar de toekomstvisie niet verder gaat dan het einde van de vanmiddag: het moment waarop het werk klaar moet zijn. Natuurlijk moet het werk vandaag af, en morgen opnieuw, maar dat zou niet ten koste mogen gaan van het personeels- en opleidingsbeleid voor de lange termijn. Vaak is dat trouwens geen kwestie van onwil, maar ontbreekt het simpelweg aan tijd.”

Zijn er overeenkomsten tussen werkgevers en medewerkers die de hulp van OOMT inschakelen?

“Het zijn allemaal mensen die nadenken over de toekomst. Ze durven zichzelf kritische vragen te stellen. Hoe ziet de wereld er over vijf, tien of vijftien jaar uit? Welke veranderingen komen er op mijn pad? Wat betekent dat voor mijn werk en hoe kan ik daar tijdig op inspelen? Omdat het nu zo druk is, wil je dat het over een aantal jaren nog steeds druk is. Goed werkgeverschap, persoonlijke groei en teamontwikkeling zijn hulpmiddelen om beter samen te werken en om op de lange termijn succesvol te blijven.”

Waar kan OOMT bedrijven praktisch mee helpen?

“OOMT heeft een uitgebreid assortiment diensten voor de tweewielerbranche. Daarbij kan je denken aan ondersteuning bij het opstellen van een toekomstvisie of een strategisch personeelsplan met hulp van een adviseur werkgeverschap, maar ook aan hulp bij het opzetten van een gesprekscyclus, workshops en het coachen van teams en individuele medewerkers. De OOMT-coaches ondersteunen bij verschillende vraagstukken. Bijvoorbeeld: hoe kan ik mijzelf ontwikkelen in mijn vak? Wat wil ik over vijf jaar doen? Hoe houd ik uitdaging in mijn werk? Veel bedrijven die ik namens OOMT bezoek, hebben de basis goed voor elkaar. Daar ben ik vooral bezig om samen met de werkgever en het team de puntjes op de ‘i’ te zetten door te kijken hoe het nog beter kan. Bij andere bedrijven staat het personeelsbeleid in de kinderschoenen. Ook in deze situatie kan ik, of een van mijn collega’s, helpen om daar verandering in te brengen.”

Kan je een paar voorbeelden geven van zaken die in de praktijk vaak mis gaan? En tips geven om dat te voorkomen?

Ik merk dat werkgevers vastlopen bij de vertaling van hun strategie naar de dagelijkse praktijk. Ze hebben een toekomstvisie op papier gezet en zeggen: zo gaan we het doen”

“Ik merk dat werkgevers regelmatig vastlopen bij de vertaling van hun strategie naar de dagelijkse praktijk. Ze hebben een toekomstvisie op papier gezet en zeggen vervolgens tegen medewerkers: zo gaan we het doen. Dan is het resultaat meestal dat mensen hun hakken in het zand zetten. Als je met medewerkers in gesprek gaat over de invulling en de rolverdeling, dan vergroot je het draagvlak en de samenwerking. Wanneer de samenwerking stroef loopt, ligt dat vaak een gebrek aan communicatie. Met vaste bijpraatmomenten, zoals een dag-of weekstart, blijf je met elkaar in contact en weet je van elkaar wat er speelt. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgevers en medewerkers. Je moet elkaar erop durven aanspreken.”

Waarom is het voor tweewielerbedrijven zinvol om OOMT in te schakelen? Leidt dat niet alleen maar tot extra drukte bovenop het normale werk?

“Niets doen is altijd een optie. Het brengt wel een aantal risico’s met zich mee. De tweewielerbranche professionaliseert in een hoog tempo. Het kennisniveau stijgt en het tekort aan technici is groot. Als werkgever moet je extra zuinig zijn op al je medewerkers, van ervaren fietstechnici tot leerlingen die het vak willen leren. Aandacht voor goed werkgeverschap en persoonlijke ontwikkeling zorgt voor meer werkplezier, sterkere binding en meer productiviteit. Bovendien maakt het een bedrijf aantrekkelijker om voor te werken. Daar komt bij dat je dit alles met betrekkelijk eenvoudige maatregelen kan bereiken. Het is een investering die aanzienlijk meer oplevert dan het kost.”

Strategisch personeelsbeleid: een diepte-investering in de toekomst
De mobiliteitsbranche verandert snel. Nieuwe tijden vragen om nieuwe kennis. Strategisch personeelsbeleid geeft structuur aan de langetermijndoelen van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld met maatwerk opleidingsplannen, een gesprekscyclus en loopbaancoaching voor medewerkers.
Zelf aan de slag met strategisch personeelsbeleid en persoonlijke ontwikkeling? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl

Dit is een partnerartikel van OOMT . Meer?  Kijk in het partnerdossier of lees hier alvast de nieuwste artikelen:

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.