Wat maakt USVA Bikes anders dan andere fietsfabrikanten?
“Wij ontwerpen, ontwikkelen en bouwen fietsen op maat. Onze medewerkers zijn mensen met een beperking en onze klanten zijn mensen met een beperking. Met ons team van niet-doorsnee medewerkers maken we specialistische producten voor niet-doorsnee klanten.”
Wat betekent dat voor jullie manier van leidinggeven?
“We zoeken naar de beste oplossing voor onze klanten en voor onze vakmensen. We werken vanuit een positieve insteek. We kijken naar mogelijkheden. Ons uitgangspunt bij alles wat doen is: wat kan er wel?”
Hoe zou je het personeelsbeleid van USVA omschrijven?
“We zijn betrokken bij onze mensen. We praten regelmatig met iedereen. Niet alleen over het werk en werkgerelateerde zaken, ook over persoonlijke ambities en de persoonlijke situatie. Met intensieve begeleiding en regelmatig bijpraten leren wij medewerkers beter kennen, en leren medewerkers zichzelf beter kennen.”
Hoe gaan jullie om met persoonlijke ontwikkeling en talentontwikkeling?
“Als we een medewerker op een bepaalde plek inzetten, en iemands talenten blijken ergens anders te liggen, dan zoeken we samen naar een andere plek waar iemand beter past. We werken vanuit het idee: waar ben je goed in en hoe kunnen we jouw kennis en vaardigheden optimaal inzetten? Omdat we flexibel zijn, voelen mensen zich op hun gemak, en heerst er een positieve sfeer op de werkvloer. Mensen werken bij ons met plezier. Dat zie je terug in de kwaliteit van de producten.”
Wat is de rol van OOMT binnen jullie personeelsbeleid?
“We zijn een kleinschalig bedrijf met een klein team. OOMT ondersteunt ons personeelsbeleid. Bijvoorbeeld als het gaat om scholing en ontwikkeling. Samen met OOMT bespreken we met onze medewerkers wat hun ontwikkelwensen zijn. OOMT heeft ons ook bijgestaan bij de opzet van een nieuwe beoordelingscyclus. We zijn gestopt met traditionele jaarlijkse functioneringsgesprekken. Tegenwoordig werken we met dagelijkse en wekelijkse voortgangsgesprekken.”
Wat levert het op als je stopt met traditionele functioneringsgesprekken?
“Eén keer per jaar bijpraten is te weinig. Als je vaker met elkaar praat, blijf je met elkaar in contact. Bij ons is de stelregel dat leidinggevenden en medewerkers met elkaar praten op het moment dat daar behoefte aan is. Soms is dat dagelijks, soms is dat wekelijks. In het begin was dat voor iedereen wennen. Nu vindt iedereen het vanzelfsprekend. Omdat we vaak met elkaar praten, kunnen we snel ingrijpen en bijsturen als dat nodig is. En er is nog een groot voordeel: de spanning die rondom functioneringsgesprekke hangt, is bij ons helemaal verdwenen.”
Dit is een partnerartikel van OOMT . Meer lezen? Kijk in het OOMT-partnerdossier