Maatwerkspecialist USVA stopte met jaarlijkse functioneringsgesprekken

Maatwerkspecialist USVA stopte met jaarlijkse functioneringsgesprekken
USVA Bikes in Haarle is gespecialiseerd in de productie van maatwerkfietsen.

USVA Bikes in Haarle is gespecialiseerd in de productie van maatwerkfietsen. Niet alleen het team en de producten zijn anders dan anders. Ook het personeelsbeleid van USVA is niet standaard. Het bedrijf is gestopt met jaarlijkse functioneringsgesprekken en stuurt medewerkers aan op basis van talenten en vaardigheden.... Ellen Regelink-Witten vertelt over hun personeelsbeleid.

Wat maakt USVA Bikes anders dan andere fietsfabrikanten?

“Wij ontwerpen, ontwikkelen en bouwen fietsen op maat. Onze medewerkers zijn mensen met een beperking en onze klanten zijn mensen met een beperking. Met ons team van niet-doorsnee medewerkers maken we specialistische producten voor niet-doorsnee klanten.”

Wat betekent dat voor jullie manier van leidinggeven?

“We zoeken naar de beste oplossing voor onze klanten en voor onze vakmensen. We werken vanuit een positieve insteek. We kijken naar mogelijkheden. Ons uitgangspunt bij alles wat doen is: wat kan er wel?”

Hoe zou je het personeelsbeleid van USVA omschrijven?

“We zijn betrokken bij onze mensen. We praten regelmatig met iedereen. Niet alleen over het werk en werkgerelateerde zaken, ook over persoonlijke ambities en de persoonlijke situatie. Met intensieve begeleiding en regelmatig bijpraten leren wij medewerkers beter kennen, en leren medewerkers zichzelf beter kennen.”

Hoe gaan jullie om met persoonlijke ontwikkeling en talentontwikkeling?

“Als we een medewerker op een bepaalde plek inzetten, en iemands talenten blijken ergens anders te liggen, dan zoeken we samen naar een andere plek waar iemand beter past. We werken vanuit het idee: waar ben je goed in en hoe kunnen we jouw kennis en vaardigheden optimaal inzetten? Omdat we flexibel zijn, voelen mensen zich op hun gemak, en heerst er een positieve sfeer op de werkvloer. Mensen werken bij ons met plezier. Dat zie je terug in de kwaliteit van de producten.”

'De spanning rondom functioneringsgesprekken is bij ons team nu helemaal verdwenen.'
'De spanning rondom functioneringsgesprekken is bij ons team nu helemaal verdwenen.'

Wat is de rol van OOMT binnen jullie personeelsbeleid?

“We zijn een kleinschalig bedrijf met een klein team. OOMT ondersteunt ons personeelsbeleid. Bijvoorbeeld als het gaat om scholing en ontwikkeling. Samen met OOMT bespreken we met onze medewerkers wat hun ontwikkelwensen zijn. OOMT heeft ons ook bijgestaan bij de opzet van een nieuwe beoordelingscyclus. We zijn gestopt met traditionele jaarlijkse functioneringsgesprekken. Tegenwoordig werken we met dagelijkse en wekelijkse voortgangsgesprekken.”

Wat levert het op als je stopt met traditionele functioneringsgesprekken?

“Eén keer per jaar bijpraten is te weinig. Als je vaker met elkaar praat, blijf je met elkaar in contact. Bij ons is de stelregel dat leidinggevenden en medewerkers met elkaar praten op het moment dat daar behoefte aan is. Soms is dat dagelijks, soms is dat wekelijks. In het begin was dat voor iedereen wennen. Nu vindt iedereen het vanzelfsprekend. Omdat we vaak met elkaar praten, kunnen we snel ingrijpen en bijsturen als dat nodig is. En er is nog een groot voordeel: de spanning die rondom functioneringsgesprekke hangt, is bij ons helemaal verdwenen.”

Dit is een partnerartikel van OOMT . Meer lezen? Kijk in het OOMT-partnerdossier

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.