Mondige klanten? Marco Kristalijn: 'Hier staat alles in het teken van gastvrijheid'

Mondige klanten? Marco Kristalijn: 'Hier staat alles in het teken van gastvrijheid'
Marco Kristalijn, Bike Totaal Jan de Jonge fietsen.

Klanten worden slimmer en mondiger. Hoe je daar als tweewielerwinkel goed mee omgaat? Veel oefenen en trainen op nieuwe vaardigheden is het advies van Marco Kristalijn. "Kritische klanten zijn een kans om onze vakkennis te laten zien."

Klanten zijn tegenwoordig steeds beter geïnformeerd. Ze stellen hoge eisen aan productadvies en service. Wat vind je daarvan en hoe gaan jullie er mee om?

NaamMarco Kristalijn
Leeftijd 48 jaar
Bedrijf Bike Totaal Jan de Jonge Fietsen
Opleiding NIMA A en B

“Klanten weten tegenwoordig steeds meer. Voordat ze naar ons toe komen voor een nieuwe fiets kijken ze eerst online. Ze lezen alles over fietsen en fietstechniek en ze bekijken reviews van fietsbedrijven. Ik vind dat een positieve ontwikkeling. Voor ons is het een kans. Klanten die veel kennis hebben, kunnen we gemakkelijker overtuigen zodra ze ontdekken dat we precies weten waar we over praten."

Kun je daar een voorbeeld van geven?

“Soms zegt een klant: ik wil die fiets kopen, want die is goed getest. Als we vervolgens doorvragen, blijkt het soms toch niet de beste fiets voor het gebruik van de klant. Als je dat met argumenten onderbouwt en een beter alternatief aanbiedt, bouw je een relatie met iemand op.”

Wat is volgens jou de kern van gastvrijheid?

Het draait ook om luisteren, doorvragen en adviseren. Dat doen we als team”

“We zijn pas tevreden als een klant met een brede glimlach naar buiten gaat. Gastvrijheid heeft meerdere kanten. Het gaat er niet alleen om dat klanten zich op hun gemak voelen. Het draait ook om luisteren, doorvragen en adviseren. Dat doen we als team. We trainen regelmatig onze vakkennis en gastvrijheid. We zorgen er samen voor dat klanten zich welkom voelen.”

Hoe gaan jullie om met gastvrijheid door de telefoon en in digitale communicatie?

“We reageren snel op e-mails en berichten via WhatsApp, Facebook en Instagram. We vragen klanten actief om ons te beoordelen. Veel bedrijven vinden het spannend om klanten naar hun mening te vragen. Terwijl je daar het meeste van opsteekt. Ons CRM-systeem stuurt na een klantcontact automatisch een e-mail met het verzoek om ons te beoordelen. Gemiddeld krijgen we een negen. Scoren we lager dan een zeven, dan bellen we op.”

Is het niet vervelend om een ontevreden klant te bellen?

“Juist niet. Het is positief als een klant de moeite neemt om te vertellen wat we niet goed hebben gedaan. Voor ons is het een kans om het de volgende keer beter te doen. Het leuke is: los je het probleem goed op, dan heb je er een supertevreden en trouwe klant bij.”

Hoe gastvrij ben jij?

Het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf is in deze tijd belangrijker dan ooit. Met online en offline gastheerschap maak jij het verschil. Weten hoe jouw team scoort op gastvrijheid en gastheerschap? Doe net als Jan de Jonge Fietsen de OOMT GastvrijheidsCheck. Neem voor meer informatie contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl

Dit is een partnerartikel van OOMT / Meer lezen? Kijk in hun partnerdossier.

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.