Op de vraag wat de consument belangrijk vindt bij de aanschaf van een nieuwe e-bike, wordt in 71% van de gevallen de prijs genoemd. De capaciteit van de accu scoort ook 71%. Het merk van de motor (50%) en de plaatsing van de accu (48%) zijn in het aankoopproces net iets belangrijker dan het merk van de fiets (44%). Opvallend: in slechts 20% van de gevallen wordt door consumenten de levertijd als belangrijk genoemd.
Meer artikelen over cijfers en trends:
- ‘E-bike verkopers onzeker over 2021’
- E-bike verkoop in 2021 naar 1,2 miljoen
- Gemiddelde aankoopprijs e-bike stijgt naar 2.191 euro
Maand levertijd voor 39% geen probleem
Naast de bereidheid om te reizen voor de ideale e-bike heeft 39% geen moeite met een maand levertijd voor een nieuwe elektrische fiets. Daarnaast geeft nog eens 10% aan dat ze meer dan twee maanden wachten óók voor lief zouden nemen. Kjeld van Dijk, e-bikespecialist bij Kieskeurig.nl: “Aan deze uitkomsten merk je dat de consument vooraf goed nagaat wat hij of zij echt belangrijk vindt aan een e-bike. Het doel is dan ook om die e-bike te vinden die volledig voldoet aan alle wensen. Als dat betekent dat ze wat langer moeten wachten of een stukje moeten reizen, maakt dat voor velen blijkbaar niet uit.”
Op Kieskeurig.nl kan de consument met behulp van de E-bike Winkelzoeker zien waar de gewenste e-bike nog op voorraad is. Van Dijk: “Wij tonen de actuele voorraad bij deelnemende fietswinkels door het hele land. Is de fiets op voorraad, dan kan er via Kieskeurig.nl bovendien direct een proefrit worden geboekt.”