Het merendeel van de e-bikes (61%) zal uit elektrische stadsfietsen bestaan. In 2020 was het marktaandeel van de stadsfiets nog 76%. Consumenten kiezen dus steeds vaker voor de elektrische mountainbike, speed pedelec, hybride fiets of bakfiets.
Meer verkoopcijfers en trends
Prijs weerhoudt consument het vaakst van kopen van e-bike
Gemak wordt het vaakst als reden genoemd om een e-bike aan te schaffen (51%). Andere motivaties zijn minder fysieke belasting en snelheid. In mindere mate noemt men het milieu, positieve verhalen van familie, vrienden of collega’s, het toekomstgerichte karakter en het uiterlijk van de e-bike. De prijs weerhoudt de consument het vaakst van het kopen van een e-bike.
Het artikel gaat verder na de foto.
Een derde koopt e-bike voor zakelijk gebruik
36% van de e-bikes die volgens het onderzoek verkocht worden in 2021 gebruikt men voor zakelijke doeleinden, zoals woon-/werkverkeer. Het merendeel van de e-bikes wordt dus nog steeds recreatief of in de vrije tijd gebruikt.