Nederlandse ontwerpers maken LAVO-fiets met waterstofaandrijving

Nederlandse ontwerpers maken LAVO-fiets met waterstofaandrijving
"De technologie van LAVO heeft een opslagcapaciteit die drie keer zo groot is als een moderne batterij en daarnaast een levensduur die meer dan twee keer langer is", aldus de Australiërs. StudioMom ontwikkelde een moderne e-cargobike rond de waterstofaandrijving.

Het Nederlandse ontwerpbureau StudioMom heeft de LAVO-fiets met waterstofaandrijving ontwikkeld. StudioMOM ontwierp de tweewieler in opdracht van het Australische bedrijf The Providence Asset Group dat zich richt op schone mobiliteit door het gebruik van waterstof.

Het Australische bedrijf heeft een commercieel gebruiksklaar waterstof-energieopslagsysteem ontworpen voor dagelijks gebruik. De waterstoftechnologie is ontwikkeld door vooraanstaande onderzoekers van de Universiteit van New South Wales. Doel van de Australiërs is een completere, veelzijdigere en duurzamere oplossing te bieden dan andere energieopslagoplossingen die momenteel op de markt zijn.


Deze artikelen over de waterstoffiets vind je vast ook interessant:


Breed scala aan toepassingen

LAVO's gepatenteerde systeem absorbeert waterstof in een metaallegering om veilige, langdurige opslag in een beveiligd vat mogelijk te maken. Het systeem is ontworpen om draagbaar en veelzijdig te zijn. De technologie van LAVO is ontwikkeld voor gebruik in een breed scala van alledaagse toepassingen. Naast de introductie van de fiets met het LAVO-systeem, ontwikkelt het bedrijf ook lifestyle producten, zoals een barbecue op waterstof. Het LAVO-systeem zal medio 2021 installatieklaar zijn en zal Nedstack PEM-brandstofcellen gebruiken als cruciaal onderdeel.

Kleinschalig transport met waterstof

StudioMom ontwerpt fietsen, e-bikes en andere duurzame transportmiddelen voor verschillende merken. Klanten van de ontwerpstudio zijn onder andere Gazelle en Cortina. "Waterstoftechnologie is de belofte van emissievrije energie en maakt het mogelijk om drie keer zoveel energie per gewichtseenheid te transporteren in vergelijking tot een ultramoderne batterij", legt StudioMom uit bij de introductie van het ontwerpconcept. “Een groter bereik, hogere snelheid of meer laadvermogen is daardoor gemakkelijk te realiseren. Kleinschalig transport in combinatie met waterstof pakt eindelijk het probleem van de kleine actieradius aan. Hierdoor kan de bakfiets die we ontwierpen in toenemende mate dienen als alternatief voor auto's om vracht over een langere afstand te vervoeren.”

Het artikel gaat verder na de video.

Toepasbaar voor meerdere doeleinden

De LAVO-fiets is volgens StudioMom ontworpen als gereedschapskist voor emissievrije mobiliteit: “Het groeit mee door verschillende levensfasen heen en is aanpasbaar voor verschillende toepassingen voor klein zakelijk gebruik; van stadsfiets tot bakfiets. De Elian steering voornaaf zorgt voor uitstekende prestaties, stijfheid en rijcomfort.”

Het XS-systeem is ontworpen om het integratieproces van e-bikes te vereenvoudigen.  Foto: Mahle SmartBike Systems.

Mahle brengt nieuw XS e-bike integratiesysteem uit

Mahle SmartBike Systems heeft XS onthuld, het nieuwste integratiesysteem voor e-bikes dat is gericht op het bieden van 'ongekende vrijheid' in fietsendesign. Het XS-systeem is ontwikkeld om het integratieproces voor fietsfabrikanten te vereenvoudigen en bevat kleinere componenten.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

Het keurmerk komt uit de koker van fatbikeproducenten. Omdat fatbikes niet als aparte e-bikecategorie kunnen worden gezien, is er nu een keurmerk voor veilige en betrouwbare e-bikes in de maak. (Foto: Tweewieler)

Wordt e-bikekeurmerk dé oplossing in strijd tegen overlast fatbikes?

De minister van Infrastructuur en Waterstaat buigt zich over een minimumleeftijd van veertien jaar en een helmplicht voor fatbikes na een eerder aangenomen Kamermotie, maar de industrie lijkt zich daar niet zomaar bij neer te leggen. RAI Vereniging kondigde donderdag een keurmerk voor veilige en betrouwbare elektrische fietsen aan.

Stoer UrbanX. Foto: Stoer.

Fatbike model UrbanX van Stoer met hoge zit

Het thema fiets blijft ontwerpers en ontwikkelaars altijd inspireren. Ontwerper Peter van der Veer kijkt met u mee en geeft zijn visie op nieuwe ontwikkelingen en interessante zaken uit het verleden. Deze keer laat hij zijn licht schijnen op een model fatbike van Stoer.