Niet de spaak, maar de service is van goud bij Waalwijkse dealer

Niet de spaak, maar de service is van goud bij Waalwijkse dealer

De meerwaarde van de tweewielerzaak zal altijd blijven. Wel is het belangrijk om die goed voor het voetlicht te brengen, vinden ze bij Tweewieler Service Adriaan Pelders in Waalwijk. In korte tijd veranderde de werkplaats daar in een open, professionele ruimte, waar elke klant live kan zien hoe op professionele wijze aan fietsen wordt gesleuteld. De zaak deed voor de verandering een beroep op het Werkplaats Programma van Shimano.

Sponsored content door Shimano

“M’n allereerste setje ringsleutels uit 1972 gebruikten we tot voor kort nog steeds”, zegt Adriaan Pelders lachend als hij een rondleiding geeft door de vernieuwde werkplaats. “Nu is al het gereedschap nieuw en modern en precies afgestemd op de werkzaamheden die we hier verrichten. Het is wat je in deze tijd mag verwachten.”
Bij de Noord-Brabantse tweewielerspecialist, die sinds 2011 op de huidige locatie dicht bij het centrum van Waalwijk is gevestigd, ontstonden afgelopen jaar plannen om de werkplaats onderhanden te nemen. “Dat was een toekomstgericht besluit”, zegt Marianne Maas, mede-eigenaar en tevens vrouw van Adriaan.
“We hebben te dealen met het online kanaal. De markt is daardoor transparanter geworden, overal zijn aanbieders, soms zijn er flinke prijzenslagen. Door de opkomst van internet merken we dat mensen niet meer zo aan ons gebonden zijn. Toch hebben we toekomst en kunnen we het winnen: met onze service in de werkplaats”, stelt ze.
Het ondernemerspaar had ideeën en stak zijn licht op bij meerdere partijen. “Toen we onze plannen met Shimano Benelux deelden tijdens hun dealershow, was het gevoel meteen goed. Daar stond een complete werkplaatsopstelling. En de ideeën die wij hadden vonden daar gehoor. Shimano dacht van begin af aan goed mee.”

Open werkplaats

Er werd gekozen voor een open werkplaats. De tussenmuur waarachter tot dit jaar de drie monteurs van Tweewieler Service Adriaan Pelders hun werk verrichtten, werd weggebroken. “We wilden meer transparantie aanbrengen. Mensen mogen zien wat hier gebeurt. Als ze willen, kunnen ze van dichtbij volgen hoe we aan hun fiets werken”, zegt Adriaan.
Het open karakter heeft voordelen. “Klanten zien onze toegevoegde waarde en professionaliteit. We krijgen het laatste jaar steeds vaker fietsen uit een hoger segment in onderhoud. Een eigenaar van een fiets van zesduizend euro ziet in één oogopslag dat zijn fiets bij ons in goede handen is. Dat zingt rond in de regio.”
Eventuele discussies over geleverd werk blijven achterwege, heeft Adriaan gemerkt. “In het verleden kreeg ik ooit de vraag: ‘Is die spaak van goud?’ We moesten een spaak vervangen en hadden best wel wat werk om het weer goed te krijgen. Als mensen wachten en meekijken, zien ze dat je inderdaad twintig minuten aan de fiets hebt besteed.”

Veiligheid

Een bordje voor de werkplaats wijst klanten erop dat ze enige afstand moeten houden. “Dat is voor de veiligheid. En natuurlijk moeten onze monteurs kunnen werken. Wel stimuleren we het contact. Dat is goed voor de klantrelatie en het geeft ons de mogelijkheid om extra producten te verkopen. ‘Heeft u ook gezien dat uw buitenband is versleten?’”
Bovenal is de vernieuwde werkplaats van acht bij zes meter een verademing voor de monteurs. Op 1 mei is een extra monteur in dienst getreden. Voor hem was er meteen werkruimte, iets wat in de oude situatie onmogelijk was. “De werkplaats is professioneel, ruim, licht, praktisch en optimaal ingericht”, zegt Marianne.
Per werkbank is gekeken naar de behoeften. “In de inlays van de gereedschaplades zit precies het gereedschap dat monteurs nodig hebben, van de gewenste kwaliteit. Bij elke werkbank ligt bijvoorbeeld een ringsleutel met een ratel. Aan de andere kant hebben we nog maar één trapaspers. De gereedschappen passen precies in de inlayvormen.”
Shimano blijft betrokken bij de zaak, die na de oplevering van de werkplaats tevens Shimano Service Center is geworden. Shimano stuurt waar nodig bij en geeft advies over het assortiment aan spare parts. “Wat moeten we zeker wel en niet op voorraad hebben? Daarnaast krijgen we binnenkort een kast waarin we e-bikeaccu’s veilig kunnen opslaan.”

Shiman0 Werkplaats ProgrammaHet Shimano Werkplaats Programma is een totaalconcept waarbij voor de dealer ‘de werkplaats als inkomstenbron’ en ‘de werkplaats als uw visitekaartje’ centraal staat.

Dit mag een ondernemer van het Shimano Werkplaats programma verwachten:

  • analyse van de huidige situatie en advies door middel van de werkplaatsscan
  • realisatie van de complete werkplaatsinrichting (van vloer, gereedschap, werkbanken tot verlichting)
  • assortimentsadvies
  • visual merchandising
Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig werken is een belangrijk thema in de tweewielerbranche, vooral nu elektrische fietsen steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele fietsen - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daar ging de vierde webinar van OOMT over, die je nu kunt terugkijken.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Fietsenmakers blijven up-to-date met trainingen van Juniversity

Fietsenmakers blijven up-to-date met trainingen van Juniversity

De fietsbranche maakt razendsnelle ontwikkelingen door, met de ene technologische innovatie na de andere. Dit biedt geweldige kansen, maar brengt ook nieuwe uitdagingen voor dealers met zich mee. Om als dealer bij te blijven, is het cruciaal niet alleen de innovaties te kennen, maar ook te weten hoe je deze in het dagelijks werk toepast. Trainingen zijn daarbij onmisbaar, zowel voor nieuwkomers als voor ervaren fietsenmakers die up-to-date willen blijven.

[video] Met een e-certificaat werk je veilig aan elektrische fietsen

[video] Met een e-certificaat werk je veilig aan elektrische fietsen

Werken aan elektrische fietsen is niet zonder gevaar. Om dit veilig te kunnen doen was een norm ontwikkeld, waarbij je nu ook een e-certificaat kunt behalen. De kosten hiervan worden tijdelijk door OOMT vergoed. Over veilig werken aan EV's en het belang van het e-certificaat hield OOMT op woensdagavond 19 juni een gratis webinar, waarbij kennis en ervaringen werden gedeeld.