OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

“Met goed leermeesterschap maak je de kwaliteiten van een student succesvol én zorg je dat deze geborgd worden,” legt Erikjan van Rijn van OOMT uit. “En wel op zo’n manier dat het examen wordt gehaald,” vervolgt de BBL-adviseur. De rol van de leermeester is dus belangrijk om studenten succesvol te begeleiden én te laten slagen om ze zo uiteindelijk te behouden voor de branche. Daarbij begeleidt en adviseert Erikjan leermeesters met verschillende tools, zoals communicatie, workshops en vaardigheden en bewustwording bij te brengen. “Daarmee willen we leermeesters verder helpen en ondersteunen om ze succesvoller te maken.”

In midden van driehoek

Bij zijn werkzaamheden staat Erikjan in het midden van de driehoek met het leerbedrijf, het ROC en de student. Hij heeft goede contacten met alle partijen. Daarbij weet hij wat hun behoeften zijn, maar ook wat mogelijke knelpunten kunnen zijn bij het leermeesterschap. “Ik voer veel gesprekken met ROC’s, zoals met mentoren en studiebegeleiders, maar ook met leermeesters, studenten, OOMT-adviseurs en het management van een bedrijf. Mijn rol is om daarbij een goede driehoek te creëren om zo het optimale eruit halen. Om een student dusdanig te begeleiden dat deze een volwaardige technieker kan worden én dat deze voor het bedrijf behouden kan blijven. De rol van de leermeester is daarbij heel belangrijk, want als de leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is. Het komt namelijk aan op de vaardigheden en de kennis van de leermeester, zodat deze een student succesvol kan begeleiden naar het examen.”

Verschillen tussen generaties

Bij zijn werkzaamheden heeft hij vaak te maken met verschillen tussen generaties. De nieuwe Generatie Z is digitaal actiever en zij hechten veel waarde aan een goede balans tussen werk en privé. “Terwijl vorige generaties vaak opgevoed zijn met hard werken en hart voor zaak hebben. Bovendien investeert de generatie van nu niet in een lange termijn carrière. Beide generaties moeten begrip hebben voor elkaar, waardoor een goede match ontstaat.” Hij geeft als voorbeeld dat een leermeester soms een andere achtergrond heeft dan de student, maar dat ze elkaar wel moeten begrijpen. “Het lijkt voor de leermeester logisch om iemand op dezelfde manier te begeleiden, maar daarbij schiet een jongere vaak in het harnas. Juist daar helpen we en geven we begeleiding, bijvoorbeeld door meer begrip te kweken en door goed te communiceren. Dat geldt trouwens ook voor de studenten.”

Bewustwording bij leermeesters

Volgen Erikjan van Rijn is bewustwording creëren belangrijk bij leermeesters. “Wanneer heeft een leermeester voor het laatst een training voor leermeester gedaan? Misschien is het goed om weer eens een opleiding te doen, het vak is namelijk veel breder geworden en overal is personeelstekort. De eisen en vaardigheden van een leermeester veranderen hierbij ook doorlopend. Mijn rol is om vragen te stellen, waardoor de raderen bij de leermeester gaan draaien”. Erikjan vertelt dat hijzelf ooit ook BBL-is er geweest. “Vergeleken met toen valt het mij op dat er nu minder tijd is. Hoe kun je dan als leermeester in een student investeren, terwijl je de tijd er niet voor hebt? Dat loopt als een rode draad door het verhaal. Het is dan ook keuze voor de langere termijn, want personeel is schaars. De instroom van nieuwe medewerkers is goed, maar de uitstroom alarmerend. Dat kan aan veel zaken liggen. Ik kijk welk aandeel de leermeester daarin heeft. Een belangrijke rol van de leermeester is om de student vertrouwen te geven dat het goed komt.”

Investeren in medewerkers

“Hoe meer je als bedrijf investeert in medewerkers, hoe meer je terugkrijgt,” zegt Erikjan stellig. “Het draait om vertrouwen geven en de bewustwording bij een medewerker om zaken op een andere manier te doen die voor verantwoordelijkheid en loyaliteit zorgen.” Overigens mag niet elk bedrijf een student aannemen, daarvoor moet het een leerbedrijf zijn, waarbij een gekwalificeerd leermeester aanwezig moet zijn. Ook moet de leermeester herhalingsopleidingen gevolgd hebben. “Regelmatig krijg ik vragen van bedrijven hoe ze een student kunnen onboarden. Ik kan dan helpen bij de start van de begeleiding. Aandachtspunten zijn om vooraf goede en duidelijke afspraken maken, ook wat betreft de communicatie. Zo weet iedereen waar ‘ie aan toe is. Want met het vingertje wijzen, daar we moeten we vanaf zien te komen.”

Meld je nu aan voor het webinar

Tijdens het webinar op 17 september om 19.30 uur gaan we in gesprek over het ontwikkelen van goed leermeesterschap: hoe zorg je ervoor dat een student zich optimaal ontwikkelt en behouden blijft voor het bedrijf?

Dit artikel is gesponsord door OOMT.