Innovaties en de belangrijke rol van trainingen

Innovaties en de belangrijke rol van trainingen

De fietsbranche maakt razendsnelle ontwikkelingen door, met de ene technologische innovatie na de andere. Dit biedt geweldige kansen, maar brengt ook nieuwe uitdagingen voor dealers met zich mee. Om als dealer bij te blijven, is het cruciaal niet alleen de innovaties te kennen, maar ook te weten hoe je deze in het dagelijks werk toepast. Denk hierbij aan onderhoud, reparatie en het duidelijk overbrengen van productkennis aan de klant. Trainingen zijn daarbij onmisbaar, zowel voor nieuwkomers als voor ervaren fietsenmakers die up-to-date willen blijven.

Een kennisplatform dat hierop inspeelt, is Juniversity, opgericht door Juncker Bike Parts. Acht jaar geleden werd dit platform in het leven geroepen als antwoord op de toenemende vraag vanuit de branche naar extra product- en technische kennis. De trainingen van Juniversity bestaan uit zowel een theoretisch als een praktisch gedeelte. Het theoretische deel richt zich op de nieuwste innovaties en technieken, terwijl het praktische gedeelte de deelnemers uitdaagt om de opgedane kennis direct toe te passen onder begeleiding van experts. Deze combinatie van theorie en praktijk is essentieel om de kennis van zowel winkel- als werkplaatspersoneel actueel te houden en zo hoogwaardige service te kunnen blijven bieden.

Locatie

De meeste trainingen van Juniversity vinden plaats in De Fietser in Ede, het Experience Center van Accell. Deze centrale locatie biedt niet alleen de mogelijkheid om de nieuwste producten te bekijken, maar beschikt ook over een compleet ingerichte werkplaats met diverse werkbanken waar deelnemers hands-on aan de slag kunnen. De trainingsdagen volgen doorgaans een vast stramien. In de ochtend worden de nieuwste producten van diverse merken gepresenteerd en krijgt het aanwezige personeel een overzicht van het assortiment voor de komende periode.

Om de theorie goed te laten bezinken, worden deze presentaties af en toe onderbroken door korte interacties met de deelnemers, om hun kennis direct te testen. Na een uitgebreide lunch krijgen de deelnemers de kans om zelf aan de slag te gaan. In de speciaal ingerichte werkplaats van Juncker staan testopstellingen waar dealers onder begeleiding van deskundigen diverse opdrachten uitvoeren, zoals naafonderhoud, het spannen van spaken, het tubeless maken van banden of het optimaal reinigen van een fiets. Deze praktische workshops zijn gericht op veelvoorkomende werkzaamheden die voor elke fietsenmaker relevant is.

Focus op technische innovaties en relevante merken

In de beginjaren van Juniversity lag de focus van de trainingen vooral op specifieke merken waarbij het belangrijk was om technische kennis op peil te houden. DT Swiss en de riemaandrijving van Gates zijn daar enkele voorbeelden van. Innovaties zoals deze vereisen technische kennis en vaardigheden, die niet altijd eenvoudig over te brengen zijn via digitale kanalen. Door de jaren heen heeft Juniversity zijn aanbod echter verder uitgebreid met merken zoals:

  • Enviolo
  • Schwalbe
  • SRAM
  • Dynamic Bike Care

Dit artikel is gesponsord door Juncker Bike Parts.

Foto: Magura.

Digitaal trainingsplatform Magura TechAcademy modeljaar 2025 weer...

De Magura TechAcademy van MBPS is ook in 2025 weer beschikbaar voor fietsdealers en -monteurs. Het platform richt zich op informatie over fietsproducten, onderhoud en service en innovaties voor het modeljaar 2025. Elf digitale modules omvatten zo het complete trainingsprogramma, dat anders alleen beschikbaar is op Magura trainingen ter plaatse. Het trainingsprogramma is nu online beschikbaar.

Handzeep op basis van houtmeel

Handzeep op basis van houtmeel

Houtmeel als ingrediënt voor handzeep kenden we nog niet, maar Berner gebruikt dit nu als basis voor hun handzeep. Deze handzeep is een 'echte werkplaats handzeep' voor handen die flink vervuild zijn met olie en vet.

Met dit gereedschap van Wheels Manufacturing pers je veilig alle moderne
trapas lagers uit het bracket.

Krijg meer grip op je lagerzitting

Er zijn inmiddels verschillende gereedschappen verkrijgbaar, waarbij een lager uit zijn zitting kan worden geperst. De moeilijkheid van deze klus zit eigenlijk altijd in het grip vinden van het gereedschap op het lager. David Thörig probeert het met de lagertrekkers van Wheels Manufacturing en is goed te spreken over de brede werking.

Voor het fijn afstellen van de kabelspanning heeft de Microshift voorderailleur een spanmechanisme wat je met een inbusboutje in kan stellen

Opvallende keuze Microshift: nieuwste derailleur groep is mechanisch

Als we afgaan op de technieken die nieuwste derailleursystemen hebben, dan lijkt het er op dat 12-speed elektronisch schakelen de standaard gaat worden in het sportieve segment. In deze tijd een nieuwe groep ontwikkelen die volledig mechanisch is en het met minder versnellingen moet doen, dat kan eigenlijk echt niet meer. Of toch?