Leasefiets, onderdeel van Friesland Lease, timmert al ruim dertien jaar aan de weg en geldt als een van de partijen die aan de wieg heeft gestaan van het fenomeen fietsleasing. “We komen uit een periode waarin we hard hebben gewerkt voor een stukje erkenning. De opvatting was lange tijd van: moet dat nou, fietslease? Dat is toch alleen iets voor auto’s? Maar met de komst van duurdere e-bikes, de toegenomen aandacht voor verduurzaming en de veranderende mobiliteitsbehoeften, zeker in en rond steden, is de fietsleasemarkt in een stroomversnelling gekomen en zie je dat het leaseproduct echt toekomst heeft”, zegt manager Bram van Hees van Leasefiets.
Enorme groei
De animo zit hem in alle lagen van de fietsleasemarkt. “Werkgevers sluiten en masse leasefietsregelingen af. Daar zit enorme groei. Ook zien we dat leasefietsen in groten getale bedrijfsmatig worden ingezet voor personeel, puur om mensen uit de auto en op de fiets te krijgen. Met name in de zorgsector en bij overheden en semioverheden is dit het geval. Daarnaast leasen mensen vaker privé, wat samenhangt met de maatschappelijke trend dat gebruik belangrijker wordt dan bezit. Mensen betalen liever vijftig tot honderd euro per maand dan dat ze in één keer vier- of vijfduizend euro aftikken.”
Mensen betalen liever vijftig tot honderd euro per maand dan dat ze in één keer vier- of vijfduizend euro aftikken”
Alle producten
Leasefiets voorziet in nagenoeg alle vormen van fietsleasing. De onderneming biedt proposities voor bijvoorbeeld zzp’ers, bedrijven met behoefte aan grotere vloten en werkgevers die een leasefiets als extra arbeidsvoorwaarde aan medewerkers willen voorleggen. Tweewielerzaken kunnen die eenvoudig in hun klantgesprek integreren. “We zijn de enige leasemaatschappij die in de complete breedte van producten voorziet. Met Leasefiets dek je alle marktbehoeften af”, zegt Van Hees.
Meer business
Voor veel winkels is fietsleasing nog altijd betrekkelijk nieuw. Om die reden geeft Leasefiets een duwtje in de rug. “Er zijn dealers die het bedrijfsleven willen benaderen om meer business te doen. Op die momenten ontstaan vragen. ‘Ik weet hoe ik een fiets verkoop, maar hoe pak ik het met lease aan?’ We steken de helpende hand uit en proberen de markt samen te bewerken. Er staat een team van professionals klaar; dat kent de regels, de wetgeving en onze producten van binnen en buiten”, zegt Marieke Veldkamp, verantwoordelijk voor het dealernetwerk.
De komende weken wijst Leasefiets haar dealers op de toegenomen omzetkansen van lease in de campagne ‘De Omzetbezorger’. Tegelijkertijd zet het bedrijf zijn nieuwe portaal in de schijnwerpers. Die moet het winkelmedewerkers gemakkelijker maken om leasecontracten aan te bieden en af te sluiten.
Zelf afhandelen
“Voorheen logde je in het oude portaal in en moest je allerlei handmatige handelingen verrichten. Bij een leaseaanvraag namen onze collega’s hem over en gaven zij in een later stadium weer terugkoppeling aan de berijder en dealer, bijvoorbeeld als de fiets gereed was voor uitlevering. In de nieuwe situatie is de dealer altijd volledig in charge. Hij ziet de productdetails, kan een aanvraag helemaal zelf met een klant opstarten en heeft inzicht in alle prijzen. Hij doorloopt de stappen tot het bericht dat hij de fiets kan uitleveren. Natuurlijk helpen we graag, maar in het ideale plaatje kan de medewerker het leaseproduct eigenhandig afhandelen”, zegt Veldkamp.
De opvatting was lange tijd van: moet dat nou, fietslease? Dat is toch alleen iets voor auto’s?”
Ook na uitlevering komt het nieuwe portaal van pas dankzij een compleet, helder overzicht van alle klanten en de afgesloten leasecontracten. Veldkamp: “Als na drie jaar het einde van een leasecontract in zicht komt, zie je dat meteen. Je neemt contact op met de klant om een nieuwe lease te bespreken.”
Koppeling met kassasysteem
De komende weken worden steeds meer van de in totaal vijftienhonderd Leasefiets-dealers aangesloten op het nieuwe portaal. Gebruik is vrijblijvend en geen verplichting. Later dit jaar volgen er nog meer ontwikkelingen voor de dealers. Zo komt er een koppeling met Cycling Software en zal het Fietsonderhoudsysteem een flinke upgrade krijgen.
Streepje voor
Met het portaal én allerlei extra voordelen hoopt Leasefiets een streepje voor te hebben op concurrenten. Waar veel maatschappijen standaard een korting van 5 of 10 procent vragen, doet Leasefiets dat bewust niet. “Wij kopen als leasemaatschappij de fiets van de dealer voor de prijs waarvoor hij in de winkel staat. Op basis daarvan berekenen we het leasetarief”, stelt Van Hees.
Tijdens de leasetermijn is het onderhoud uiteraard inbegrepen en werkt Leasefiets met de werkplaatstarieven die de dealer gewend is te rekenen. “We leggen onze prijzen niet op, ervan uitgaande dat de tarieven marktconform en redelijk zijn.” Aan het einde van de leasetermijn heeft de berijder de mogelijkheid om de fiets over te nemen. Wil hij die niet, dan heeft de dealer geen terugkoopverplichting. Van Hees: “Er zitten geen haken en ogen aan onze leaseproducten, we willen graag samen met dealers de leasemarkt verder opentrekken.”
Dit artikel is gesponsord door Leasefiets.