Minister Madlener wil inzetten op handhaving bij fatbike

Minister Madlener wil inzetten op handhaving bij fatbike
Omdat fatbikes niet als aparte e-bikecategorie kunnen worden gezien, gingen producenten aan de slag met een keurmerk voor veilige en betrouwbare e-bikes. (Foto: Tweewieler)

Aparte regels voor fatbikes gaan niet werken, zegt de minister. Een helmplicht voor minderjarigen op e-bikes ziet hij ook niet zitten, maar sluit hij niet categorisch uit.

Minister Barry Madlener (Infrastructuur, PVV) wil inzetten op handhaving om de problemen met fatbikes op te lossen. De import van illegale fatbikes moet harder worden aangepakt en opgevoerde fatbikes moeten sneller worden opgespoord met rollerbanken, zei de bewindsman dinsdag in een debat over de verkeersveiligheid. Drie regeringspartijen die juist voorstander zijn van aparte regels voor fatbikes reageerden ontstemd.

Madlener herhaalde opnieuw niets te zien in een voorstel van de Tweede Kamer om een helmplicht en een minimumleeftijd van veertien jaar in te voeren voor alleen fatbikes. Aparte regels voor de fatbike gaan niet werken, denkt de minister. Een helmplicht voor minderjarigen op elektrische fietsen ziet hij niet zitten, maar hij houdt een slag om de arm. "Ik ben nog niet zo ver, maar ik denk er wel over na."

Aparte categorie

Regeringspartijen VVD, NSC en PVV toonden zich niet blij met het standpunt van de minister. "Wees creatief, zorg dat er wel iets kan", zei VVD'er Hester Veltman. Haar collega Olger van Dijk (NSC) moest even "afkoelen" na het antwoord van de minister. Hij wil toch dat er een onderzoek komt naar aparte regels en een eigen voertuigencategorie voor fatbikes. Madlener herhaalde daar niets in te zien.

Minister David van Weel (Justitie en Veiligheid, VVD) zei dat de handhaving van fatbikes met rollertestbanken sterk is toegenomen. In 2023 zijn er 643 boetes uitgedeeld voor opgevoerde voertuigen, vorig jaar was dat gestegen naar 4.845 boetes. Volgens de politie was het "merendeel" van de boetes voor een fatbike, aldus Van Weel. Hij wil ook kijken of boa's kunnen worden ingezet bij de handhaving.

Europees keurmerk

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) probeert volgens Madlener de illegale markt af te snijden. De inspectie heeft volgens hem al "tienduizenden" fatbikes van de markt gehaald. Ook wil hij inzetten op een gedegen Europees keurmerk voor fatbikes.

Lees verder over fatbikes: