Gazelle en Riese & Müller scoren het hoogst in RODI-onderzoek voor de fietsbranche

Gazelle en Riese & Müller scoren het hoogst in RODI-onderzoek voor de fietsbranche
Voor het eerste zijn er twee winnaars van het RODI-onderzoek: Gazelle en Riese & Müller. Foto: Tweewieler

De waardering van dealers voor Gazelle en Riese & Müller is afgelopen jaar flink gegroeid. De grootste daler in het RODI 2024 was Urban Arrow.

Gazelle en Riese & Müller scoren dit jaar het hoogst in het Relatie Onderzoek Dealer Importeur van Bovag Fietsbedrijven. De merken maakten een grote sprong voorwaarts in de waardering van dealers en krijgen beide een 8,0. Het is voor het eerst dat er zo'n hoog cijfer gehaald is en er twee winnaars zijn.

Gemiddeld geven fietsdealers hun fabrikant of importeur een 7,0. Daarmee is de algemene waardering voor de dertien merken in het onderzoek afgelopen jaar licht gestegen. Vorig jaar kwam dit cijfer uit op een 6,9. Gazelle voerde toen de lijst aan met een 7,5, terwijl toenmalig nieuwkomer Riese & Müller tweede werd met een 7,4.

Grootste daler

Grootste daler in het waarderingsonderzoek is Urban Arrow. De Nederlandse e-bikeprocent krijgt van dealers een 6,4, een achteruitgang van 0,6 punten. Pegasus staat onderaan en krijgt een 5,5 (plus 0,3).

Dealers waarderen het gebruiksgemak van dealerportalen en de administratieve afhandeling (beide 7,5), maar noemen de beschikbaarheid van fietsen (5,7) en het nakomen van levertermijnen (5,8) als grootste knelpunten. “Je ziet dat fabrikanten steeds meer rekening met dealers houden, die hebben ze namelijk ook hard nodig”, reageert voorzitter van Bovag Fietsbedrijven Maarten Akkers. “Momenteel is in onze branche van alles aan de hand. Daarbij zien merken steeds meer het belang van een goede samenwerking in.”

Gezonde concurrentie

Zo is er een shake-out gaande van bedrijven die opkwamen rond de coronapiek, signaleert Akkers. Hierdoor komen de A-merken er weer goed op te staan. “Dat is ook goed voor de langere termijn. Hoewel ze af en toe wel gekieteld mogen worden: gezonde concurrentie werkt altijd goed.”

In het Relatie Onderzoek Dealer Importeur van Bovag Fietsbedrijven peilt de brancheorganisatie jaarlijks de mening van leden over de samenwerking met en ondersteuning door importeurs en fabrikanten. In 2024 nodigde Bovag ruim 1.600 fietsondernemers uit (leden en niet-leden), waarvan er 368 respons hebben geleverd voor gemiddeld 3,5 merken. Deze respons van 22,1 procent is 5 procentpunt hoger dan in 2023. Al met al is de animo voor het onderzoek de afgelopen jaar flink gestegen.