Al enkele decennia is JCL Logistics in ’s-Heerenberg, zo’n 20 kilometer ten oosten van Arnhem, actief in de tweewielerbranche. Dat begon met de op- en overslag van fietsen in opdracht van fabrikanten. In 2017 breidde de dienstverlening uit met eigen distributie van en naar tweewielerzaken in het zogeheten premiumgebied, bestaande uit Nederland, Noord-België en West-Duitsland.
“Daarvoor besteedden we dat werk uit aan vervoerders, maar we zagen dat de kwaliteit van de distributie achteruit ging en dat de prijzen slechter werden. Dat kwam hoofdzakelijk door de populariteit van de zwaardere e-bike. Er waren schades en vervoerders vonden het gewicht van soms wel meer dan 30 kilogram niet bepaald prettig”, zegt algemeen directeur Bert de Vries.
“Toen hebben we gezegd: wat zou het betekenen als we dat stuk zelf invullen? We hebben de gok genomen en zijn gaan pionieren door dedicated met fietsen en batterijen rond te gaan rijden. Onze chauffeurs hebben het ADR-certificaat, dus de batterijen waren geen enkel probleem. Van één vrachtwagen zijn we steeds verder uitgebreid met busjes, bakwagens, citytrailers en gewone trailers, zodat we elk volume op iedere plek in ons premiumgebied kunnen bezorgen.”
Ruim 190.000 fietsplaatsen
JCL Logistics nam begin 2023 een nieuwe, extra ruimte van 34.000 vierkante meter in gebruik, waardoor de totale capaciteit voor fietsopslag toenam tot meer dan 190.000 fietsplaatsen. Jaarlijks distribueert de onderneming op de grens met Duitsland meer dan een miljoen fietsen van bekende, marktleidende merken door heel Europa. Voor de levering van fietsen buiten het premiumgebied zet JCL Logistics betrouwbare externe partners in.
Slimme combinatie
“We staan voor volledige ontzorging, aan de zijde van zowel de fabrikant als de dealer. We leveren de fietsen goed, veilig en betrouwbaar af en zorgen voor continuïteit in de keten, in het hoog- én laagseizoen. Dealers weten precies op welke dagen wij langskomen. Door de slimme combinatie van meerdere merken komen we maar één keer met een vracht aan de deur en halen we tegelijkertijd de retouren op. Onze chauffeurs weten wat dealers willen. Fietsen gaan bijvoorbeeld altijd naar het magazijn of de werkplaats en worden nooit in de winkel afgeleverd. De dealer hoeft alleen te checken of de levering correct is.”
Assemblage
JCL Logistics is in de loop der tijd een belangrijke schakel geworden in de gehele toeleveringsketen van fietsfabrikanten. Het werk gaat veel verder dan enkel op- en overslag en het transport naar winkels. Zo neemt JCL Logistics op eigen locatie desgewenst een deel van de assemblage voor haar rekening. Het gaat hierbij om batterijen, die afzonderlijk zijn opgeslagen. Pas kort vóór uitlevering geven fabrikanten door welke batterijen gemonteerd moeten worden. “Het voordeel voor onze klanten is dat ze zo minder hoeven te produceren en veel flexibeler zijn. De doorlooptijd verkort aanzienlijk. Bijkomend voordeel is dat het transport vanuit Azië met gescheiden frames en batterijen veel efficiënter kan zijn”, legt De Vries uit.
Hittecamera’s
In het magazijn in ’s-Heerenberg zijn de modernste veiligheidsvoorzieningen getroffen. Zo beschikt de batterijopslagruimte over een sprinklerinstallatie en hittecamera’s. “Die meten de temperatuur van batterijen die bij ons binnenkomen en doen dat een uur later nog een keer om er zeker van te zijn dat ze stabiel zijn”, zegt businessmanager Ivo van der Zwaag. “Ook de risicoverhogende gebieden, daar waar we de batterij uit het karton halen en de kap monteren, hebben we in beeld met de detectiecamera. Voor eventuele calamiteiten zijn er maatregelen getroffen.”
Nieuwe batterijopslag voor 12.000 palletplaatsen
In februari neemt JCL Logistics niet ver van de huidige locatie een nieuwe, eigen opslagruimte in gebruik. Deze is 8.300 vierkante meter groot en voldoet aan alle Europese eisen voor veilige accu-opslag. “Doordat dit magazijn nog dichter bij onze opslagruimte met fietsen is gevestigd, zijn we vele malen flexibeler, sneller en efficiënter”, zegt Van der Zwaag, die verwacht dat JCL Logistics hiermee nog interessanter wordt voor meer merken. “Onze outlook is dat steeds meer fabrikanten de fiets met een separate batterij naar winkels versturen en dat deze pas later in de keten aan de fiets wordt toegevoegd. Wij kunnen dit deel gemakkelijk invullen.”
Uitbreiding in Zuid-Duitsland
Met de nieuwe opslaglocatie voor batterijen komt er nog geen einde aan de expansiedrang van JCL Logistics. Later dit jaar maakt de logistieke partner een start met een vestiging op de as tussen Frankfurt en Stuttgart. Op die manier wil het bedrijf zijn verzorgingsgebied uitbreiden. De Vries: “We distribueren nu zelf tot Keulen en weten op basis van onze vrachtlijsten dat er veel fietsen verder naar het zuiden gaan. Daarnaast zien we kansen voor samenwerking met andere merken in Duitsland die we kunnen aansluiten op ons logistieke concept. Er zijn al diverse geïnteresseerde fabrikanten die ons graag zien komen.”
Dit artikel is gesponsord door JCL Logistics.