JCL Logistics opent eigen opslag voor e-bikebatterijen

JCL Logistics opent eigen opslag voor e-bikebatterijen
JCL Logistics nam begin 2023 een nieuwe, extra ruimte van 34.000 vierkante meter in gebruik, waardoor de totale capaciteit voor fietsopslag toenam tot meer dan 190.000 fietsplaatsen.

JCL Logistics is in de laatste tien jaar uitgegroeid tot de misschien wel grootste logistieke dienstverlener in de tweewielerbranche in de Benelux en West-Duitsland. Met de opening van een nieuwe opslaglocatie voor lithium ion-accu's kan het bedrijf nog meer maatwerk leveren.

Al enkele decennia is JCL Logistics in ’s-Heerenberg, zo’n 20 kilometer ten oosten van Arnhem, actief in de tweewielerbranche. Dat begon met de op- en overslag van fietsen in opdracht van fabrikanten. In 2017 breidde de dienstverlening uit met eigen distributie van en naar tweewielerzaken in het zogeheten premiumgebied, bestaande uit Nederland, Noord-België en West-Duitsland.

“Daarvoor besteedden we dat werk uit aan vervoerders, maar we zagen dat de kwaliteit van de distributie achteruit ging en dat de prijzen slechter werden. Dat kwam hoofdzakelijk door de populariteit van de zwaardere e-bike. Er waren schades en vervoerders vonden het gewicht van soms wel meer dan 30 kilogram niet bepaald prettig”, zegt algemeen directeur Bert de Vries.

Jaarlijks distribueert JCL Logistics meer dan een miljoen fietsen van bekende, marktleidende merken door heel Europa.
Jaarlijks distribueert JCL Logistics meer dan een miljoen fietsen van bekende, marktleidende merken door heel Europa.

“Toen hebben we gezegd: wat zou het betekenen als we dat stuk zelf invullen? We hebben de gok genomen en zijn gaan pionieren door dedicated met fietsen en batterijen rond te gaan rijden. Onze chauffeurs hebben het ADR-certificaat, dus de batterijen waren geen enkel probleem. Van één vrachtwagen zijn we steeds verder uitgebreid met busjes, bakwagens, citytrailers en gewone trailers, zodat we elk volume op iedere plek in ons premiumgebied kunnen bezorgen.”

Ruim 190.000 fietsplaatsen

JCL Logistics nam begin 2023 een nieuwe, extra ruimte van 34.000 vierkante meter in gebruik, waardoor de totale capaciteit voor fietsopslag toenam tot meer dan 190.000 fietsplaatsen. Jaarlijks distribueert de onderneming op de grens met Duitsland meer dan een miljoen fietsen van bekende, marktleidende merken door heel Europa. Voor de levering van fietsen buiten het premiumgebied zet JCL Logistics betrouwbare externe partners in.

Slimme combinatie

“We staan voor volledige ontzorging, aan de zijde van zowel de fabrikant als de dealer. We leveren de fietsen goed, veilig en betrouwbaar af en zorgen voor continuïteit in de keten, in het hoog- én laagseizoen. Dealers weten precies op welke dagen wij langskomen. Door de slimme combinatie van meerdere merken komen we maar één keer met een vracht aan de deur en halen we tegelijkertijd de retouren op. Onze chauffeurs weten wat dealers willen. Fietsen gaan bijvoorbeeld altijd naar het magazijn of de werkplaats en worden nooit in de winkel afgeleverd. De dealer hoeft alleen te checken of de levering correct is.”

Pas kort vóór uitlevering geven fabrikanten door welke batterijen gemonteerd moeten worden.
Pas kort vóór uitlevering geven fabrikanten door welke batterijen gemonteerd moeten worden.

Assemblage

JCL Logistics is in de loop der tijd een belangrijke schakel geworden in de gehele toeleveringsketen van fietsfabrikanten. Het werk gaat veel verder dan enkel op- en overslag en het transport naar winkels. Zo neemt JCL Logistics op eigen locatie desgewenst een deel van de assemblage voor haar rekening. Het gaat hierbij om batterijen, die afzonderlijk zijn opgeslagen. Pas kort vóór uitlevering geven fabrikanten door welke batterijen gemonteerd moeten worden. “Het voordeel voor onze klanten is dat ze zo minder hoeven te produceren en veel flexibeler zijn. De doorlooptijd verkort aanzienlijk. Bijkomend voordeel is dat het transport vanuit Azië met gescheiden frames en batterijen veel efficiënter kan zijn”, legt De Vries uit.

Hittecamera’s

In het magazijn in ’s-Heerenberg zijn de modernste veiligheidsvoorzieningen getroffen. Zo beschikt de batterijopslagruimte over een sprinklerinstallatie en hittecamera’s. “Die meten de temperatuur van batterijen die bij ons binnenkomen en doen dat een uur later nog een keer om er zeker van te zijn dat ze stabiel zijn”, zegt businessmanager Ivo van der Zwaag. “Ook de risicoverhogende gebieden, daar waar we de batterij uit het karton halen en de kap monteren, hebben we in beeld met de detectiecamera. Voor eventuele calamiteiten zijn er maatregelen getroffen.”

De hittecamera's meten de temperatuur van batterijen die binnenkomen om er zeker van te zijn dat ze stabiel zijn.
De hittecamera's meten de temperatuur van batterijen die binnenkomen om er zeker van te zijn dat ze stabiel zijn.

Nieuwe batterijopslag voor 12.000 palletplaatsen

In februari neemt JCL Logistics niet ver van de huidige locatie een nieuwe, eigen opslagruimte in gebruik. Deze is 8.300 vierkante meter groot en voldoet aan alle Europese eisen voor veilige accu-opslag. “Doordat dit magazijn nog dichter bij onze opslagruimte met fietsen is gevestigd, zijn we vele malen flexibeler, sneller en efficiënter”, zegt Van der Zwaag, die verwacht dat JCL Logistics hiermee nog interessanter wordt voor meer merken. “Onze outlook is dat steeds meer fabrikanten de fiets met een separate batterij naar winkels versturen en dat deze pas later in de keten aan de fiets wordt toegevoegd. Wij kunnen dit deel gemakkelijk invullen.”

Uitbreiding in Zuid-Duitsland

Met de nieuwe opslaglocatie voor batterijen komt er nog geen einde aan de expansiedrang van JCL Logistics. Later dit jaar maakt de logistieke partner een start met een vestiging op de as tussen Frankfurt en Stuttgart. Op die manier wil het bedrijf zijn verzorgingsgebied uitbreiden. De Vries: “We distribueren nu zelf tot Keulen en weten op basis van onze vrachtlijsten dat er veel fietsen verder naar het zuiden gaan. Daarnaast zien we kansen voor samenwerking met andere merken in Duitsland die we kunnen aansluiten op ons logistieke concept. Er zijn al diverse geïnteresseerde fabrikanten die ons graag zien komen.”

Dit artikel is gesponsord door JCL Logistics.

Andrea Bosman en Wim de Koeijer hechten veel waarde aan een goede work-life balance. (Foto's: Koos Groenewold)

Perima Cycling: opgeteld specialisme vanuit SRAM en profwielrennen

Tien jaar geleden begonnen Wim de Koeijer en Andrea Bosman Perima Cycling in Ermelo. Daarvoor werkte Wim bij SRAM en was Andrea profwielrenster. Hun ervaringen en inzichten namen ze daarbij mee.

Beleving en sfeer blijven centrale pijlers van Velofollies, mede dankzij de aanwezigheid van grote namen uit de wielerwereld.

Velofollies met 320 exposanten opnieuw volledig uitverkocht

Velofollies, de grootste fietsbeurs van de Benelux, vindt van 17 tot 19 januari 2025 plaats in Kortrijk, België. Met meer dan 300 exposanten biedt de beurs een breed overzicht van alles wat de fietswereld te bieden heeft. Wat ooit begon als een consumenten- en belevingsbeurs, trekt nu ook steeds meer aandacht van dealers, die inmiddels 15% van de bezoekers uitmaken. "Het is voor de fietshandel een ideale ontmoetingsplaats met fabrikanten en leveranciers, en bovendien een uitgelezen kans om de interesse van de consument te observeren", zegt Pieter Desmet, director Fairs & Events bij Xpo Group.

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Actie Van Raam voor Metakids levert bijna 10.000 euro op

Actie Van Raam voor Metakids levert bijna 10.000 euro op

Specialist in aangepaste fietsen Van Raam kwam tijdens 3FM Serious Request in actie voor Metakids. Medewerkers fietsten van de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle. Het streefbedrag was 3.000 euro.