'Skinny bike staat al klaar als alternatief voor fatbike'

'Skinny bike staat al klaar als alternatief voor fatbike'
Knaap laat zien dat het niet heel ingewikkeld is om de bandenmaat aan te passen zodat de voorgestelde wet ontweken wordt.

De Tweede Kamer heeft begin oktober een motie aangenomen om fatbikes aan strengere regels te onderwerpen, waaronder een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht. De leveranciers van het convenant Veilige Fatbikes Nederland twijfelen echter of deze maatregelen effectief zullen zijn.

Volgens hen zullen fabrikanten, bij invoering van deze regels, direct beginnen met het ontwikkelen van nieuwe modellen die buiten deze regelgeving vallen, zoals een skinny bike. Niels Willems van Brekr stelt: “Wat de Tweede Kamer met dit voorstel bereikt is dat we nieuwe e-bikes gaan ontwikkelen waar opnieuw veel vraag naar zal zijn, maar waar de minimumleeftijd en helmplicht niet voor gelden,” geeft Niels Willems van Brekr aan. “Je gaat het probleem dan weer verplaatsen.”
Hij doelt daarmee op de helmplicht voor snorfietsen, waardoor jongeren overstapten naar de fatbike. “En als deze nieuwe regels doorgaan, dan gaan ze op zoek naar een nieuw type e-bike. Ze zijn nu gewend aan elektrisch fietsen en gaan dan zeker op zoek naar een ander type e-bike. Die ze dan net zo goed weer kunnen opvoeren.”

Uiterlijke kenmerken vastgelegd

In het voorstel van de Tweede Kamer wordt gesteld dat de uiterlijke kenmerken van een fatbike dan in de wet vastgelegd moet worden: zoals de breedte van de band (bij fatbikes zo’n 10 cm), de lengte van het zadel of het feit dat een zadel niet in hoogte verstelbaar is. Maar ook dat is gemakkelijk te omzeilen door fabrikanten: “We kunnen nu al een coole skinny bike leveren met smallere banden. Willems van Brekr vult: “Bij onze fatbike is de bandenmaat ook anders en we hebben zadelhoogteverstelling.”

Niels Willems van Brekr: “De F250 van Brekr heeft nu al zadelhoogteverstelling en is dan dus geen fatbike volgens de gewenste definitie van de kamer."
Niels Willems van Brekr: “De F250 van Brekr heeft nu al zadelhoogteverstelling en is dan dus geen fatbike volgens de gewenste definitie van de kamer."


Ook Pieter van Beusekom van Phatfour is stellig in zijn oordeel over de motie: “We ontwerpen en bouwen fietsen in Nederland die mensen willen kopen. Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, maken wij weer een ander deurtje open. We bouwen fietsen die we ook kunnen afzetten en zullen dan om de regels heen gaan werken. Waarbij we ons natuurlijk houden een de Europese normen (EPAC) en Nederlandse wetten en we gewoon legale fietsen blijven maken zoals we nu al doen.“

Minimumleeftijd 14 jaar

De vier merken van convenant, Brekr, Phatfour, Doppio en Knaap, zijn het er wel over eens dat er maatregelen nodig zijn. “Natuurlijk vinden wij het ook niet goed dat jonge kinderen op een opgevoerde fiets rijden. Maar in de hele discussie wordt vaak vergeten dat niet alleen fatbikes gemakkelijk op te voeren zijn, dat kan van bakfiets tot dames e-bike. Dus als jongeren dan niet meer op fatbikes mogen, stappen ze alsnog over naar een andere e-bike. Wij zijn van mening dat hoge snelheden en een jonge leeftijd geen goede combinatie zijn en pleiten daarom voor een minimumleeftijd van minimaal 14 jaar voor alle e-bikes. Dan zijn er geen geitenpaadjes meer en los je het probleem blijvend op”, geeft Willems aan. De leeftijd van 14 jaar is goed te handhaven omdat iedereen vanaf 14 jaar een identificatieplicht heeft en verplicht is een ID-bewijs bij zich te dragen.

Geen helmplicht

De fabrikanten zijn niet voor invoering van een helmplicht voor e-bikes: “Een helm jaagt mensen van de fiets, we willen meer mensen op de fiets, niet minder. Het stimuleren van een helm is een goed idee maar verplichten niet.”
Het is afwachten wat Minister Madlener gaat doen. Hij pleit ervoor om eventuele maatregelen als helmplicht en leeftijdgrens voor alle e-bikes te laten gelden en niet alleen voor fatbikes; vooral omdat dat wettelijk gezien niet haalbaar is. “We merken in gesprekken met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat de ambtenaren en minister weten wat er nodig is om de problemen aan te pakken. We gaan er dan ook vanuit dat er geen aparte maatregelen komen voor fatbikes, maar voor alle e-bikes,” aldus Willems.

Lees ook:

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler