Van Dijck onthult nieuw topmodel op Eurobike

Van Dijck onthult nieuw topmodel op Eurobike

Aan het begin van dit seizoen trok het Nederlandse merk Van Dijck Mobility (VDM) de aandacht met een uitgebreide rebranding. Nu krijgt ook het VDM-productportfolio een facelift: met de nieuwe Triton Hypershift Belt laten ze zien wat er technisch mogelijk is.

De Eurobike van dit jaar toonde opnieuw de technische trends die de toekomst van e-bike-technologie zullen vormgeven. Volledig geïntegreerde, stijlvolle ontwerpen domineren het productassortiment en riemaandrijvingen worden steeds gebruikelijker. Daarnaast zijn er verschillende innovaties in de aandrijflijnsector, omdat het voor fabrikanten van aandrijfeenheden niet langer voldoende is om alleen krachtige motoren te bouwen. In plaats daarvan moeten moderne e-bikes worden uitgerust met motoren die idealiter ook het schakelen elimineren door middel van slimme toepassingen in de aandrijf unit.

Hoe je al deze trends in één e-bike combineert, werd gedemonstreerd op de stand van Van Dijck Mobility op de Eurobike. De Nederlandse organisatie heeft de afgelopen jaren consequent naam gemaakt, synoniem voor strakke ontwerpen en geavanceerde technologie, en heeft daarmee het vertrouwen gewonnen van dealers in de Benelux. Op Eurobike 2024 maakten ze deze reputatie opnieuw waar. Met de Triton Hypershift Belt lanceerden ze een e-bike met een mix van technologieën die het potentieel heeft om furore te maken buiten hun gevestigde thuismarkten.

Een nieuw bestsellermodel

“We hebben dit model nu een paar maanden in onze line-up, maar op Eurobike presenteren we het aan een wereldwijd publiek. We hebben gemerkt dat de vraag naar e-bikes met riemaandrijving groeit, dus het was voor ons duidelijk dat de bestaande Triton Hypershift ook als versie met riemaandrijving aangeboden moest worden”, legt Van Dijck’s operationeel directeur Hans van den Bogaart uit. “Het nieuwe model wordt waarschijnlijk ons bestverkochte model.”

De nieuwe VDM-e-bike speelt in op alle bovengenoemde trends die momenteel de e-bike-technologie drijven. Het frame is volledig geïntegreerd, met een comfortabel ontwerp met lage instap, aangevuld met een stevig bagagedrager en een verende voorvork. Het model beschikt ook over tal van geconnecteerde functies, die gebruikers via het display kunnen bedienen. Deze omvatten antidiefstalopties zoals een 4-cijferig wachtwoord op het display om de elektronica van de e-bike te ontgrendelen. De riemaandrijving zal vooral forenzen bevallen die op zoek zijn naar een stille, schone en onderhoudsarme e-bike. Bovendien biedt de geïntegreerde Kreutzer U5-motor met een koppel van 110 Nm krachtige ondersteuning bij stadsritten en wordt geleverd met 5 jaar garantie. Een batterij van 700 Wh vormt een aanvulling op de opstelling.

Automatisch schakelen

“Een van de opvallende kenmerken van de fiets is zeker ons Hypershift-systeem”, zegt Van den Bogaart. Het systeem is geïntegreerd in de motor unit en maakt schakelsystemen in het achterwiel overbodig. De Hypershift feature voorziet de berijder ten alle tijden van een passende ondersteuning. “Het systeem bestaat uit een krachtige, stille motor voorzien van intelligente software en sensoren. Deze sensoren monitoren continu het rijgedrag. Als de sensoren een verhoogde trapkracht of weerstand detecteren, wordt het Hypershift-systeem automatisch ingeschakeld om ervoor te zorgen dat rijders geen extra inspanning hoeven te leveren”, legt Van den Bogaart uit. “Stel je voor dat je op een vlakke weg rijdt en er verschijnt een brug die je met je e-bike wilt oversteken. Zodra het systeem een toename van de trapkracht detecteert, schakelt het onmiddellijk over naar een hoger ondersteuningsniveau.”

De sterkte van de motor elimineert de noodzaak om te schakelen. In plaats daarvan zorgt een extra vermogensboost ervoor dat de motor de belasting beheert. Dit geldt ook als er geen verhoogde pedaalkracht wordt gedetecteerd. Vervolgens wordt het systeem automatisch gedeactiveerd en keert het terug naar het ‘normale’ ondersteuningsniveau. “Op hun display kunnen gebruikers ook de mate van ondersteuning en Hypershift-modus selecteren: Eco, Tour, Boost. Elk van deze modi komt tegemoet aan verschillende rijbehoeften, waardoor rijders de e-bike goed kunnen aanpassen aan hun eigen voorkeuren”, legt Van den Bogaart uit.

De volgende stap

Met de marktintroductie van de Triton Hypershift Belt zet Van Dijck Mobility de volgende stap in hun corporate journey. Eerder dit jaar hadden ze al de aandacht getrokken met een uitgebreide rebranding en een herstructurering van hun businessmodel. Nu tonen ze vooruitgang op het gebied van productinnovatie. Daarnaast organiseren ze dit najaar een evenement voor de Van Dijck Mobility-dealers op hun thuisbasis in de Nederlandse stad Roosendaal. De specifieke data worden binnenkort bekend gemaakt. Van den Bogaart: “We hebben ideeën en grootse plannen. Dit zal ook zichtbaar zijn op het evenement. Bezoekers krijgen een goede inkijk in hoe 2025 eruit zal zien.”

Dit artikel is gesponsord door Van Dijck Mobility.