Granville lanceert vier nieuwe e-bikeconcepten 

Granville lanceert vier nieuwe e-bikeconcepten 

Met een eigen, in België gevestigd R&D-team weet Granville steeds gemakkelijker op fietstrends in te spelen. Voor komend seizoen lanceert de fabrikant vier nieuwe e-bikeconcepten.

Granville is van origine een vrij klassiek city- en trekkingmerk, maar gaat met de tijd mee. Dat blijkt ook uit de gloednieuwe e-bikes. De fietsen zijn op het hoofdkantoor in Kortenberg (België) uitgetekend en tot wasdom gekomen in nauwe samenwerking met een vertrouwd extern team van engineers. Zo passen ze qua design, algehele uitstraling en afwerking naadloos in het Granville-productportfolio. Belangrijke kenmerken zijn: een goede ergonomie, een hoge mate van verstelbaarheid, gepolierde lasnaden en integratie van onderdelen. 

“We waren al langer bezig met de nieuwe concepten, maar hebben de lancering in een eerdere fase on-hold gezet gezien de situatie in de markt. Nu is de tijd daar om ze te brengen”, zegt productmanager Tim Panneels. 

E-Lite: lichte, sportieve e-bike

Een lichtgewicht qua kilo’s maar een zwaargewicht qua relevantie is de nieuwe E-Lite. Deze weegt 21 kilogram, inclusief accu. Daarmee speelt Granville in op de behoefte aan steeds lichtere e-bikes. “Enerzijds richten we ons hiermee op de gebruiker in de stad die niet altijd lange trajecten hoeft te overbruggen. Als hij de fiets in huis moet dragen, werkt dat lage gewicht in zijn voordeel. Ook het MIK-systeem en de geïntegreerde onderdelen zijn voor dit type consument praktisch.”

Anderzijds mikt Granville met de E-Lite op de jonge, sportieve gebruiker. Niet voor niets heeft de fabrikant gekozen voor de lichte Performance Line SX-motor en de CompactTube (400 wattuur) van Bosch. “Op papier heeft de SX dezelfde eigenschappen als de Active Plus. Maar hij is in de verste verte niet te vergelijken. Dit is een high cadence-motor die goed presteert als je een iets hoger aantal trapomwentelingen maakt dan de gemiddelde e-bikegebruiker.”

Panneels benadrukt het belang van voorlichting in de winkels. “Een consument die een cadans van 45 toeren per minuut aanhoudt, heeft met de E-Lite waarschijnlijk niet de juiste fiets.” Granville stopt veel tijd in opleiding van retailers, zodat de juiste doelgroep de weg naar de nieuwe E-Lite weet te vinden. Ook staat dit nieuwe model centraal tijdens trainingen in de eigen Brussels Cycling Academy.

De E-Terra is een antwoord op de vraag naar SUV-fietsen met iets dikkere banden en ruigere looks.
De E-Terra is een antwoord op de vraag naar SUV-fietsen met iets dikkere banden en ruigere looks.

E-Terra: comfortabele SUV

Het tweede nieuwe concept is de E-Terra, een serie met acht modellen, die een antwoord is op de vraag naar SUV-fietsen met iets dikkere banden en ruigere looks. “Die trend zet met een waanzinnige snelheid door, vandaar de keuze voor een uitgebreide SUV-lijn. De modellen hebben 27,5 inch wielen en zien er sportief uit, maar passen qua uitstraling, design en ergonomie bij Granville. We bewijzen met de E-Terra dat het mogelijk is een sportief uitziende fiets toch comfortabel te maken.” 

De E-Terra-lijn gebruikt uiteenlopende Bosch-motoren en -technologieën, van de Active Plus en een accu van 500 wattuur op het entry level-model tot aan de CX en een accu van 800 wattuur op de meest high-end uitvoering. Vier modellen hebben een derailleurversnelling, de overige vier een naafversnelling. Met dit brede pallet komt Granville tegemoet aan wensen van klanten in diverse markten. De E-Terra heeft dagrijverlichting in het frame gebouwd, een geïntegreerd achterlicht van Supernova en het MIK HD-systeem.

De E-Urban LT is de eerste longtail van Granville.
De E-Urban LT is de eerste longtail van Granville.

E-Urban LT: verende zadelpen

De E-Urban LT is de eerste longtail van Granville. Daarbij heeft de Belgische fietsfabrikant zich extra ingespannen om de ergonomie te optimaliseren. “Dat vertaalt zich in een paar belangrijke features, waaronder een regelbare stuurpen en een quick release-zadelpen mét vering. Dat laatste kom je op geen enkele andere longtail tegen”, stelt Panneels trots vast. 

Het frame van de E-Urban LT is stabiel en comfortabel en beschikt over een lage instap. “Als de kinderen al op de achterdrager zitten, moet je doorgaans best fit zijn om op te stappen en weg te rijden. Vandaar onze keuze voor een lage instap”, zegt de productmanager. “We werken vooraan met een 24 inch wiel en achter met een 20 inch wiel. Dat maakt dat de achterdrager relatief laag tegen de grond zit, wat dan weer zorgt voor een laag zwaartepunt en bijgevolg stabiel rijgedrag.” 

Granville heeft zelf diverse accessoires voor de E-Urban LT ontwikkeld, waaronder monkey bars, zitjes en voetsteuntjes. “Maar daar stopt het. Voor en achter heeft onze longtail het MIK HD-systeem. En er zitten side studs van MIK op. Tegenwoordig zijn er veel accessoires met MIK-technologie verkrijgbaar, die kun je er allemaal op klikken. Wij zijn fietsproducent; geen accessoirefabrikant.” 

De E-Traffic zet in op meer fietsveiligheid en is geschikt voor onder meer woon-werkafstanden en schoolritten.
De E-Traffic zet in op meer fietsveiligheid en is geschikt voor onder meer woon-werkafstanden en schoolritten.

E-Traffic: lichtgevende lak

Het vierde concept is de E-Traffic, een model dat inzet op meer fietsveiligheid en geschikt is voor onder meer woon-werkafstanden en schoolritten. De E-Traffic biedt zijdelingse frameverlichting. “In het donker licht de lak aan de zijkant op, ook zonder dat er licht van een andere verkeersdeelnemers op schijnt. Overdag is het frame zilver en in het donker geeft dat een helderblauw licht. NASA heeft deze specifieke technologie ontwikkeld. We zijn nu zover dat we deze kunnen toepassen op een fietsframe, in die zin dat we weten hoe we de fosforlak van stroom moeten voorzien.”

Presentatie

Op maandag 19 augustus stelt Granville al zijn nieuwe innovaties voor aan de circa tweehonderd Belgische dealers op het hoofdkantoor in Kortenberg. Daarna volgt de presentatie in Granvilles hub in Werkendam voor de Nederlandse vakhandel. Na twee jaar actief te zijn in Nederland is het dealernetwerk er uitgegroeid tot tachtig fietsspecialisten.

Dit artikel is gesponsord door Scott Benelux.

Gestolen fatbike blijft vaak in Nederland

Gestolen fatbike blijft vaak in Nederland

AXA-IN heeft in de opsporingsgegevens van gestolen fatbikes een trend ontdekt. Terwijl normale e-bikes vaak direct naar het buitenland worden verscheept, blijven gestolen fatbikes in Nederland. Fatbikes dieven demonteren de fietsen en assembleren ze opnieuw met onderdelen van verschillende andere fietsen, waardoor deze fiets niet meer 'herkenbaar' is in het straatbeeld.

Van Dijck onthult nieuw topmodel op Eurobike

Van Dijck onthult nieuw topmodel op Eurobike

Aan het begin van dit seizoen trok het Nederlandse merk Van Dijck Mobility (VDM) de aandacht met een uitgebreide rebranding. Nu krijgt ook het VDM-productportfolio een facelift: met de nieuwe Triton Hypershift Belt laten ze zien wat er technisch mogelijk is.

Upway

Upway: magazijn en werkplaats in Mechelen voor groei in Benelux

Upway bijt zich vast in de Benelux-markt. Het Franse bedrijf met tweedehands e-bikes opent volgende week zijn eerste refurbishment centrum in Mechelen (België). Het groeiende Upway wil steeds dichter op fietswinkels en consumenten zitten en denkt daarom ook na over een locatie in Nederland.

Connected+: Urban Arrow-bakfiets standaard met tracker en verzekering

Connected+: Urban Arrow-bakfiets standaard met tracker en verzekering

Elektrische bakfietsen zijn in trek bij dieven. Reden genoeg voor Urban Arrow om in actie te komen. De bakfietsfabrikant lanceert Connected+ op enkele modellen. Dat houdt in dat deze fietsen standaard zijn uitgerust met een gps-tracker en dat ook de diefstalverzekering is inbegrepen.