Als ondernemer met een fietsenwinkel kun je de finale die maandagmiddag 6 november wordt gehouden in het AFAS Atrium in Leusden met twee personen gratis bijwonen. Naast de bekendmaking van de winnaars van de vier Tweewieler Awards (Beste Werkgever, Innovatief Ondernemerschap, Klantvriendelijkste Winkel én Tweewielerwinkel van het Jaar) is er een aantrekkelijk programma opgesteld rondom een keur aan onderwerpen die onze branche dagelijks raken.
Atlas Fietsen: oog voor fysieke en mentale fitheid
De eerste finalist voor de Award voor de Beste Werkgever is Atlas Fietsen uit Alphen aan den Rijn. Atlas investeert continue in de ontwikkeling van het team – onder andere door gerichte eigen trainings- en opleidingsplannen, studieverlofregelingen en groeikansen na een gevolgde opleiding – en heeft welzijn, fysieke en mentale fitheid hoog in het vaandel staan. Zo krijgen medewerkers korting op bedrijfsfitness, is er gratis fruit, zijn er teambuildingsactiviteiten en moet ieders werk betekenisvol zijn. Om nieuw talent te werven, neemt Atlas elk jaar deel aan een beroepenfestijn, waar het team workshops en demonstraties organiseert. Atlas is geen onbekende binnen de verkiezing. Het bedrijf won afgelopen jaren al twee maal een award voor online performance.
Lacros: zelfsturende, mentaal en fysiek fitte teams
Bij de tweede finalist Lacros in Schijndel nemen ze goed werkgeverschap meer dan serieus. Zo worden medewerkers individueel voortdurend (in- en extern) getraind, is er maatwerk als het gaat om trainingen van teams, zijn de teams zelfsturend en heeft mentale en fysieke fitheid prioriteit binnen het bedrijf: stress wordt zoveel mogelijk voorkomen door in teamverband efficiënt te werken en een goede werk-privé balans. De manier waarop Lacros haar personeelsbeleid heeft ingericht maakt dat het bedrijf weinig moeite hoeft te doen om nieuwe medewerkers te vinden; er is meer aanbod dan vacatures.
Roto Tweewieler: minder focus op competenties
Roto Tweewielers – behalve de derde finalist bij de verkiezing van de Beste Werkgever ook finalist bij de winkelverkiezing – hecht meer waarde aan het DNA van mensen dan aan competenties. Omdat competenties zijn aan te leren. Met de juiste mensen op de juiste plek gaat volgens Roto veel vanzelf. Daarnaast zet het bedrijf zwaar in op teamspirit en motivatie: teams hebben inspraak bij te nemen beslissingen, doelen worden als team doelen afgesproken, complimenten zijn altijd welkom en bij bijzondere gebeurtenissen is er aandacht van collega's. Resultaat is dat personeelsleden letterlijk medewerkers worden en er een sterke onderlinge band ontstaat.