Voor (e-)mountainbikers heeft BBB Cycling een nieuw spatbord: de FullGuard, met een variant voor achter én voor. Deze bevat een nieuwe, kleinere uitvoering van het snelsluitende RingFix-systeem waarmee BBB Cycling al langer succesvol is. De Mini-RingFix, bestaande uit een wormwiel en strap, maakt vlotte montage mogelijk op de voorvork (voorzijde) en achterbrug (achterzijde). “Je stelt het snelspansysteem één keer af, zonder gereedschap, en daarna kun je het spatbord gemakkelijk vastmaken en loskoppelen. Het spatbord zit veel dichter op de band in vergelijking met reguliere mountainbikespatborden aan de zadelbuis, en daardoor is de afdekking beter”, zegt Yannick Lange, senior product designer.
De FullGuard aan de voorzijde heeft een flexibel deel dat onder de brug doorloopt. “Je hebt dan goede bescherming, maar zakt de vering ver in tijdens een drop, dan beschadigen het frame en spatbord niet.” Het voor- en achterspatbord bieden extensies waarvan je zelf bepaalt of je ze monteert. “Je knipt ze op maat en kunt het spatbord zo perfect passend maken. Achter, bij de zadelbuis, blijven je kuiten droog. En vooraan voorkom je dat water in je gezicht sprayt.”
De FullGuard is gemaakt van gerecycled PP-materiaal. Daarmee zet BBB Cycling overigens een eerste stap, want binnenkort wordt het volledige spatbordprogramma van dit materiaal gemaakt. De carbon footprint van dit product is daarmee aanzienlijk lager, zonder af te doen aan de kwaliteit. Een indrukwekkende stap vooruit. De FullGuard is compatibel met banden tot 3,0 inch breed. In de winter lanceert BBB Cycling ook de DiscGuard, die soortgelijke specs heeft, maar bedoeld is voor dropbar fietsen met schijfremmen (voor banden tot 42 millimeter). Volgens BBB Cycling is de DiscGuard straks mogelijk de meest stijve full fender set in de markt. “Door het RingFix-systeem zit je niet meer te hannesen met straps of kabelbinders. In januari is die beschikbaar.”
Minipomp voor in zadeltas
Innovatief is de DoubleShot. Met een lengte van 12 centimeter en een gewicht van slechts 83 gram is de DoubleShot de kleinste fietspomp ter wereld. Dankzij het innovatieve tweedelige ontwerp en vierkamer-technologie heeft de minipomp een pompcapaciteit van 35 cc per slag. Door de twee handvatten aan elkaar te koppelen ontstaat een langere pomp waardoor de pompkracht toeneemt.
“Wat klein is, kan dus groots zijn!”, zegt Lange. “Bij de DoubleShot-minipomp hebben we nog een extra stap gezet qua ergonomie. Het T-stuk aan het uiteinde zorgt voor een fijne ligging in de hand. Bovenal kun je zo gemakkelijk een hoge druk pompen.” Met de DoubleShot won BBB Cycling de prestigieuze Red Dot Design Award en iF Design Award.
Kleinere, plasticvrije verpakking
In de categorie vloerpompen heeft BBB Cycling de AirSwitch gelanceerd. Deze heeft twee luchtkamers en een schakelaar in de hendel, waardoor je met dezelfde pomp kunt switchen tussen een hoog volume en hoge druk. “Dankzij de twee luchtkamers pomp je de band in slechts een paar slagen tot 3 bar, wat ideaal is voor je mountainbikeband. Wil je een raceband op nog hogere druk zetten, dan zet je de schakelaar om en pomp je het laatste stuk heel soepel.”
Groot voordeel qua duurzaamheid is de verpakkingswijze: de AirSwitch wordt zonder plastic en in drie delen geleverd. Daardoor past hij in een balkvormige doos die liefst 50 procent kleiner is dan wanneer hij geassembleerd geleverd zou worden.
“We transporteren zo veel minder lucht, en het scheelt natuurlijk opslagcapaciteit, zowel in ons magazijn als bij de dealer. Daarmee bespaar je in energie en kosten. Als het om productkwaliteit gaat, leveren we niets in”, zegt Lange. “De AirSwitch is eenvoudig in elkaar te zetten met vijf inbus-schroeven. Een consument kan dat moeiteloos zelf doen. Eenmaal geassembleerd hoeft de pomp natuurlijk niet meer uit elkaar.”
Veilig over straat
Op het vlak van verlichting heeft BBB Cycling de Signal Pro. Dit achterlicht met 250 Lumen Day Flash-modus borduurt voort op het bewezen concept van de Signal en Signal Brake. Hij beschikt over twee COB-gebieden, dus twee lichtoppervlakken die onafhankelijk van elkaar aan en uit kunnen. Dat biedt wisselende lichtpatronen, en dus meer veiligheid. De hoge lumens zijn er voor zichtbaarheid overdag. Verder heeft de Signal Pro een gesloten behuizing voor meer duurzaamheid en een slimme batterij-indicator met acht leds op de zijkant. “De hufterproof USB-laadpoort zit verborgen tegen de zadelpen en vergrendelt zichzelf. Dat komt de waterdichtheid ten goede. De batterijcapaciteit is vergroot, waardoor het achterlicht langer meegaat”, zegt Lange.
Ook nieuw in het verlichtingsgamma is de Slide, die een soortgelijk ontwerpconcept heeft als de Signal Pro. Deze kliklampjes met wit of rood licht passen op vesten en tassen. Er wordt standaard een strap bracket bijgeleverd, waardoor je de Slide ook als gewoon lampje kunt gebruiken.
“De USB-poort moet gesloten zijn, wil je de lamp goed in gebruik nemen. Dit dankzij de slimme toepassing van de USB-cover die geïntegreerd is met de clip. Hij heeft een batterij-indicator met vier leds. Branden ze allemaal, dan is de batterij geheel opgeladen. Begint de Slide te knipperen, dan gaat hij nog minimaal twee uur mee. Deze runtime safety-modus passen we categoriebreed toe.”
Dit artikel is gesponsord door BBB Cycling