Het merk in fietskleding, -onderdelen en -accessoires heeft de afgelopen maanden werk gemaakt van een nieuwe bedrijfsmissie. “De vraag die we ons daarbij stelden: wat is onze plek in een duurzame wereld over tien jaar? Veel bedrijven zeggen: fietsen is duurzaam, dus we willen meer mensen op de fiets brengen. Natuurlijk, daar staan ook wij voor, maar we willen nog een stap verder gaan”, zegt De Weme, die met BBB Cycling een lijst van circa twintig concrete verbeterpunten opstelde.
Duurzaamheid in eigen huis
“Een deel pakken we in eigen huis op. We kijken bijvoorbeeld naar onze uitstoot en het gedrag. Dus: hoe verplaatsen we onszelf en onze producten? Hoe gebruiken we energie en gaan we om met afval in ons pand? We gaan later dit jaar verhuizen; welke keuzes maken we voor zo’n gebouw? Dat moet op orde zijn”, zegt Elcke.
“Daarnaast ligt er een belangrijk deel bij product. We hebben een enorm assortiment van ruim 2.000 artikelen en een groot aantal leveranciers, maar kunnen niet zoals een fietsproducent naar één type product kijken en zeggen: de meeste duurzaamheidsimpact zit bij dit onderdeel. Wij hebben immers zoveel verschillende categorieën, voor elk product zijn er andere aspecten die je moet aanpakken.”
Geen wegwerpbatterijen
BBB Cycling zet over de gehele linie in op duurzame producten met een langere levensduur. Een voorbeeld is de verlichting. “Wij gebruiken in lampjes alleen USB oplaadbare batterijen en geen wegwerpbatterijen. De vervolgvraag is: als die batterij niet meer goed oplaadt, wil je dan dat het lampje open kan voor vervanging? Of seal je hem zodat er absoluut geen water bij de batterij kan komen? We kiezen dan voor het laatste, omdat daarmee het lampje het langste meegaat. Het overgrote deel van onze veiligheidsverlichting is zo ontworpen en komt door deze aanpassing nog zelden terug voor garantie. Op die manier helpen we onze dealers duurzame producten aan te bieden.”
Alternatieve materialen
Op productniveau kijken ze ook naar alternatieve materialen. “Neem het spatbord, een product dat veel plastic bevat en waarvan wij er veel verkopen. De impact is zodoende hoog, dus we kijken nu naar andere opties, bijvoorbeeld bio based plastics, plastic op basis van bamboe of andere natuurlijke materialen. De prototypes die we tot nu toe hebben ontwikkeld komen nog niet door de producttesten, onder andere vanwege veiligheidsaspecten. Dus voor nu is het nog geen duurzame optie. Maar we zitten erbovenop en hopen dat wij in de toekomst dergelijke varianten kunnen aanbieden.”
Net zo’n belangrijk productonderdeel is de verpakking. Op dat vlak heeft het bedrijf inmiddels al stappen voorwaarts gezet. Producten in een gesloten doos bevatten geen extra verpakking meer, in veel dozen hebben rijstpapier en biobased of gerecycled plastic de polybags als vulmiddel vervangen en BBB Cycling heeft vrijwel enkel nog verpakkingen zonder plastic coating. Ook zijn diverse verpakkingen verkleind. “De remblokjes verpakken we nu anders, wat 18 procent transportvolume bespaart en de footprint enorm verkleint.”
Afname van CO²-footprint
BBB Cycling betrekt schakels in de keten om vooruitgang te boeken. “Wij stimuleren onze fabrikanten om duurzamer te opereren, onder andere door het gesprek hierover aan te gaan en onze kennis te delen. Dat heeft resultaat: de CO²-footprint van onze fietshelmen is met gemiddeld 20 procent afgenomen vergeleken met de pre-COVID-tijd”, zegt De Weme.
“We hebben een divers team dat zeer gemotiveerd is als het om CSR gaat. Samen met onze leveranciers en het familiebedrijf Pon – dat gaat helpen bij het controleren van certificeringen van leveranciers – nemen we onze verantwoordelijkheid en zorgen we voor een versnelling op duurzaamheidsthema’s.”
Dit artikel is gesponsord door BBB Cycling.