Op de oude locatie in Nieuw-Vennep was Balk Rijwielen uit z’n jasje gegroeid. En de werkplaats voldeed naar smaak van eigenaar Wilco van der Hoorn niet meer aan de behoeften van deze tijd. “Onze monteurs hadden te weinig ruimte om goed en vrij te kunnen werken en daarbij schortte het aan efficiëntie en netheid. Fietsen worden steeds geavanceerder. Ik vind het belangrijk dat consumenten het gevoel hebben dat hun kostbare fiets bij ons in goede handen is voor onderhoud en reparatie. We hebben om ons heen gekeken hoe het anders en professioneler kon.”
Luxe keuken
Van der Hoorn kwam tijdens een vakbeurs in contact met Beta Benelux, de partij waarvan hij in een eerder stadium – via de grossier – al een offerte had ontvangen. “Ik zag van een afstand de geëtaleerde opstelling en dacht: geweldig, net een luxe keuken. In het gesprek met Beta dat volgde, gaf ik aan dat de eerste offerte buiten onze financiële mogelijkheden lag. Wat bleek: ik had een offerte aangevraagd van oerdegelijk meubilair voor truckwerkplaatsen. Na de beurs kwam Beta bij ons langs, volgde er een maatwerkofferte voor het juiste meubilairtype en toen was het snel bekeken.”
Waardevol advies
De experts van Beta hebben voorafgaand aan de levering en installatie meegedacht bij de werkplaatsinrichting. “Met dank aan de 3D-tekening konden we een betere voorstelling maken van hoe de werkplaats eruit zou komen te zien”, zegt Van der Hoorn, die dankbaar gebruikmaakte van Beta’s advies. “In eerste instantie wilden we de zijdeur gebruiken voor de ontvangst van consumenten met reparatiefietsen, maar op advies van Beta hebben we dat anders gedaan. Het zou ’s winters wat fris kunnen worden en daarbij zou de drempel voor consumenten te hoog zijn om zomaar de werkplaats in te lopen.”
In plaats daarvan is de reparatie- en servicebalie wat verder naar de winkel opgeschoven. In de werkplaats is daardoor meer werkruimte ontstaan. Acht mechaniekers voeren verdeeld over twee professionele werkeilanden hun onderhouds- en servicewerkzaamheden uit. In het midden van het eiland staat een halfhoog tussenschot waarop de reparatiebonnen en diverse tools kleven. De afscheiding voorkomt tevens al te veel afleiding. Aan de achterzijde van de 120 vierkante meter grote werkplaats is speciaal voor wielreparaties een lange werkbank geplaatst. De looproutes naar de stellingen met reserveonderdelen en het magazijn zijn kort.
Maatwerk
De werkbanken van Italiaanse makelij hebben een prettige werkhoogte van 91 centimeter – de hoogte is overigens verstelbaar – en de lades en kasten zijn per werkplek anders. In overleg met de mechaniekers zijn die samengesteld. “Beta heeft ons ook allemaal nieuwe gereedschappen geleverd. Die zitten in inlays van schuim, waardoor het nu veel opgeruimder oogt. Daarnaast kunnen onze medewerkers de tools heel snel en gemakkelijk vinden”, zegt Van der Hoorn. “Het is voor ons handig geweest dat we op één plek terecht konden voor alles wat we nodig hadden voor de werkplaats.”
Opvallend is dat de werkbanken vrij smal zijn. “Ons personeel zei in het begin gekscherend: ‘Moeten we aan vensterbanken werken?’ We hebben dit bewust zo gedaan om onze mechaniekers te dwingen opgeruimd te werken. Iedereen weet: hoe meer plek je hebt, hoe meer die wordt gevuld”, zegt Van der Hoorn. “Bovenop hebben we ter bescherming van het houten werkblad een transparante PVC-laag geplaatst. Hout is, vind ik, veel mooier dan metaal, maar heeft wel de eigenschap sneller te beschadigen.”
Laptops en scanners
De werkplekken zijn met laptops toegespitst op de digitalisering in de fietsbranche. Daarop zitten standaard de diagnosetools geïnstalleerd van de belangrijkste leveranciers van ondersteuningstechnologie. Bij de werkplekken hangen ook scanners. “Als een collega bezig is kan hij de reparatiebon scannen. Bij de lades hebben we stickers geplakt met barcodes van de spare parts, zoals remblokken, lagers en missing links. Die scannen we na gebruik en dan wordt het product meteen van de voorraad afgetrokken.”
Hechte klantrelatie
De werkplaats, voorzien van een vloeistofdichte rubberen vloer, moet zorgen voor een hogere omzet uit service en onderhoud. “Mijn overtuiging is dat je als tweewielerbedrijf tegenwoordig alleen nog maar kunt groeien als je werkplaats op orde is. Mensen komen in eerste instantie voor klein onderhoud naar ons toe. Als je prutswerk levert, zie je ze ook niet meer terug voor aankoop van een nieuwe fiets. Middels kwalitatieve dienstverlening in de werkplaats bouwen we een hechte klantrelatie op”, zegt Van der Hoorn.
“Dat we trots zijn op onze werkplaats en vakmensen, laten we zien met de raamopening in de wand tussen de winkel en werkplaats. Ons werk aan de fietsen mag gezien worden. Consumenten snappen dan ook veel beter dat service en onderhoud iets kost. Service wordt vaak beschouwd als iets wat gratis geleverd moet worden. Ik zie dat anders: je kunt je stinkende best doen zonder daar iets voor te vragen, maar de werkzaamheden hoeven echt niet gratis te zijn. Daardoor kan je werkplaats rendabeler worden.”
Dit artikel is gesponsord door Beta Benelux.