Er zit geen rem op de groei van elektrische cargobikes en bakfietsen. Met name in steden zijn deze een uitkomst. Voor gezinnen is de e-bakfiets een ideaal alternatief voor een tweede auto, met name vanwege de flexibiliteit, het parkeergemak en kostenbesparingen. Bezorgdiensten met e-cargobikes zigzaggen op hun beurt gemakkelijker door het drukke verkeer. Duurzaam vervoer tijdens de last mile is soms zelfs een absolute must, daar oude, milieuvervuilende bestelbussen niet overal meer worden toegelaten.
300 kilo draaggewicht
Fietsspecialisten spinnen garen bij verkoop, service en onderhoud van deze elektrische werkpaarden. In de vervangingsmarkt zijn vooral banden een belangrijk aandachtspunt. Cargobikespecifieke banden zijn onmisbaar vanwege hun grotere belastbaarheid. Marktleider Schwalbe voert de Pick-Up. Twee jaar geleden werd deze in de eerste montage toegepast op de eerste populaire bakfietsmodellen, inmiddels is de band ook in de aftermarket beschikbaar.
“Op een gewone fiets of e-bike zit meestal één persoon, soms met één of twee boodschappentassen. In de meeste gevallen blijft de belasting onder de 100 kilo. Op een cargobike is dat een ander verhaal. Een moeder en twee kinderen belasten de bakfiets al gauw met 150 tot 200 kilo en ook de bezorgfietsen in de zakelijke markt worden extreem zwaar belast. Gewone fietsbanden volstaan dan niet”, zegt Maiko Bakker van Schwalbe Nederland.
Zes karkaslagen over elkaar
De Pick-Up kan 300 en in sommige gevallen zelfs 350 kilo aan. Er is volgens Schwalbe geen cargoband op de markt die beter scoort. “Normaal gesproken leggen we op een band twee karkaslagen over elkaar. Bij de Pick-Up zijn dat er zes. Het is een sterke band die bij zware belasting nog steeds genoeg flexibiliteit en comfort biedt. De band behoudt z’n vorm, wat meer grip, een betere lekbescherming en een stabielere rit geeft. Dat is cruciaal voor de veiligheid op een bakfiets. De Pick-Up is voorzien van alle veiligheidseisen rondom e-bikes en voldoet aan ECE-R75-certificering voor alle e-cargobikes tot 25 en 50 kilometer per uur”, zegt Bakker.
Voorraadgemak
De Pick-Up is tevens een ideaal werkplaatsproduct. Bekende fabrikanten – Gazelle, Urban Arrow, Lovens en meer – hebben minstens één model met deze band rondrijden. “Als retailer hoef je vaak maar één product op voorraad te leggen, want bijna alle bakfietsfabrikanten gebruiken dezelfde maat: 55-406 (20 inch) voor het voorwiel en 55-559 (26 inch) voor het achterwiel. Dat zorgt voor gemak en logistieke voordelen en daarbij heb je een goed verhaal richting de consument.”
Kleinere kans op lekrijden
Nog zo’n cargobikespecifiek product is de Air Plus-binnenband. Die bevat 70 procent meer materiaal dan een doorsnee binnenband en is dus dikker. Daardoor houdt die langer z’n druk vast en is pompen minder vaak nodig. Bakker: “Het voornaamste voordeel voor bakfietsen is dat je minder gemakkelijk lek rijdt. Als je met 200 kilo belading een stoeprand raakt, is de kans op stootlekken groter dan wanneer dat met 75 kilo gebeurt. Dat risico verklein je met de Air Plus.”
Volledig recyclebaar
De Air Plus is 100 procent recyclebaar en wordt na de levensduur daadwerkelijk gerecycled zodra deze bij de retailer is ingeleverd. Schwalbe heeft hier het recyclingprogramma voor; bijna acht miljoen afgedankte binnenbanden zijn reeds ingezameld.
De Pick-Up is gemaakt van Fair Rubber. Het benodigde rubber is afgenomen bij een coöperatie die de aangesloten rubberproducenten verzekert van een faire prijs, zodat ze op een duurzame manier kunnen produceren. Naast de Pick-Up wordt de Marathon E-Plus van Fair Rubber gemaakt. Het aantal producenten is zodanig gegroeid dat Schwalbe dit jaar meer banden produceert met Fair Rubber.
Dit artikel is gesponsord door Schwalbe.