Ernst Klaarmond-Nuus: 'Vijftigjarig Giant omarmt vakhandel nog sterker'

Ernst Klaarmond-Nuus: 'Vijftigjarig Giant omarmt  vakhandel nog sterker'
De nieuwste aanwinst: Giant Store Breda, de nummer 56 in de Benelux.

Giant Group vierde onlangs haar vijftigjarig bestaan. Het bedrijf greep deze mijlpaal aan om de aangescherpte koers voor de komende jaren uit de doeken te doen. De belangrijkste pijlers: meer duurzaamheid en een nog intensievere samenwerking met het retailnetwerk.

De vijftigste verjaardag viel samen met de opening van Giant Store Breda, de nummer 56 in de Benelux. Vele ondernemers waren getuige van de sprankelende ceremonie en maakten kennis met onder meer het vernieuwde Giant Store concept. De voornaamste ingrediënten daarvan: verbeterde, heldere instore communicatie, een logischere opbouw van het assortiment, een sterkere koppeling tussen off- en online en bovenal een compleet nieuwe look & feel.

“We hebben het concept visueel aantrekkelijker gemaakt, met belevingswerelden per segment. Technologiepaaltjes geven op serieniveau duidelijke uitleg. Op productniveau geven we de USP’s van elk product specifiek weer. Met de opbouw van deze gelaagde communicatie maken we het zowel de winkelmedewerker als consument veel gemakkelijker”, zegt Ernst Klaarmond-Nuus, general manager van Giant Benelux.

De actuele winkelvoorraad wordt geregeld aan de hand van het kassasysteem.
De actuele winkelvoorraad wordt geregeld aan de hand van het kassasysteem.

Verregaande ontzorging

Het Giant Store-concept is één van de drie smaken in Giants distributiestrategie. “Het is onze meest uitgebreide samenwerkingsvorm”, verduidelijkt Klaarmond-Nuus. “We bieden op allerlei manieren ontzorging en zoeken steeds naar mogelijkheden om de samenwerking te versterken. Ondernemers profiteren onder meer van de merkbekendheid van Giant en Liv en het uitgebreide marketingprogramma. Dat bestaat uit onder meer een eigen site binnen onze website, social media-accounts en een advertising-programma met lokale campagnes die traffic naar de store genereren.

Consumenten zien zo online in één oogopslag waar ze de gewenste fiets kunnen vinden”

Daarnaast ontsluiten we de actuele winkelvoorraad aan de hand van het kassasysteem. Dit laatste doen we trouwens ook voor onze premium retailers. Consumenten zien zo online in één oogopslag waar ze de gewenste fiets kunnen vinden.” Het Giant Store-concept, in 2009 in Amsterdam geïntroduceerd en inmiddels wereldwijd uitgerold, kan op interesse van steeds meer ondernemers rekenen. Nog voor het einde van dit jaar loopt de teller op naar 64 Giant Stores in de Benelux en Denemarken. “We openen de winkels nimmer zelf, maar zoeken de samenwerking met de dealer. Bij Giant geloven we sterk dat we samen veel verder kunnen komen”, stelt de manager.

“We hebben het geheel visueel aantrekkelijker gemaakt, met belevingswerelden per segment.”
“We hebben het geheel visueel aantrekkelijker gemaakt, met belevingswerelden per segment.”

Samenwerking voor lange termijn

Naast het Giant Store-concept zijn er nog twee vormen van samenwerking. Enerzijds is er het Premium Retailconcept. Dit zijn de tweewielerzaken die zich focussen op het hogere segment, in veel gevallen performance-gerelateerd, met de bijbehorende service en dienstverlening. Anderzijds is er het reguliere dealerschap.
“Wij kiezen al langer overduidelijk voor de vakhandel en blijven dat doen, ook na ons vijftigjarig jubileum. De fiets, en zeker de e-bike, is een geavanceerd product dat servicegevoelig is. Bovendien zijn goede uitleg en advies onmisbaar voor de beste fietservaring van de consument. De vakhandel kan daarvoor zorgen”, zegt Klaarmond-Nuus. “Het streven is langetermijnsamenwerkingen."
Het Giant Store-concept is één van de drie smaken in Giants distributiestrategie. "We hebben het geheel visueel aantrekkelijker gemaakt, met belevingswerelden per segment. We hebben steeds meer slimme tools voorhanden, waardoor we extra toegevoegde waarde kunnen leveren.”

Het Giant Store-concept is één van de drie smaken in Giants distributiestrategie.
Het Giant Store-concept is één van de drie smaken in Giants distributiestrategie.

Duurzame mobiliteit

Dealers merken de komende tijd ook steeds duidelijker de duurzame wind die bij Giant waait. Giant heeft in het jubileumjaar ESG-punten (Environmental, Social en Governance) in zijn strategie verankerd. Klaarmond-Nuus: “We nemen al langer onze verantwoordelijkheid op deze drie aspecten, maar gaan dat nu ook heel concreet maken. Zo hebben we al wijzigingen doorgevoerd in onze verpakkingen – er zit bijna geen plastic meer in – en passen we waar mogelijk biologisch afbreekbare inkt toe. Er komen vervolgstappen om de carbon footprints van onze producten te verkleinen en de totale broeikasgasuitstoot van ons bedrijf te verminderen. Tegelijkertijd promoten we duurzame mobiliteit nog meer.”

Dit artikel is gesponsord door Giant.

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

OOMT Webinar: de RI&E als investering voor betere werkomstandigheden

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.

Arnold Koopmans, voorzitter vArnold Koopmans, voorzitter van de Gazelle Dealervereniging. (Foto: BOVAG)

Gazelle Dealervereniging praat over Gazelle Connect

De Gazelle Dealervereniging, die door BOVAG gefaciliteerd wordt, kijkt terug op een constructief jaar waarin het overleg met Gazelle goed is verlopen. In de bijeenkomsten passeerden vele Gazelle-specifieke onderwerpen de revue, waarbij Gazelle Connect een veelbesproken thema was.