KMC Chain zet groei voort op nieuwe locatie

KMC Chain zet groei voort op nieuwe locatie
De verhuizing was een hele klus maar inmiddels staat alles op de plek.

Nog beter en sneller kunnen inspelen op de behoeften van de sterk gegroeide markt. Dát was het voornaamste doel van de verhuizing van KMC Chain Europe in Heerenveen. Op de nieuwe, ruim twee keer zo grote locatie heeft het van oorsprong Taiwanese bedrijf een flinke efficiëntieslag geslagen.

“De vraag naar onze producten is enorm gegroeid, zeker in coronatijd. Daardoor konden we verhuizing naar een groter gebouw niet langer uitstellen. Gelukkig was er in onze directe omgeving op het industrieterrein een locatie beschikbaar die aan de wensen voldeed. Dat maakte het bovendien gemakkelijk om gefaseerd over te gaan en de operationele tak zo min mogelijk te verstoren. Inmiddels zijn we volledig over en daarmee toekomstbestendig”, zegt marketingmanager Sylvie Bakker van KMC Chain.

Er was in de directe omgeving een locatie beschikbaar die aan de wensen voldeed.
Er was in de directe omgeving een locatie beschikbaar die aan de wensen voldeed.

Nieuwe machinerie

De kettinggigant greep de verhuizing van het Europese hoofdkantoor ook aan om machines deels te vernieuwen en activiteiten beter te stroomlijnen. Op de nieuwe locatie staat nu onder meer een nieuwe knip- en verpakkingslijn waarmee KMC Chain haar kettingen op elke gewenste lengte knipt voor ieder merk en elke OEM-klant. Daarna worden deze automatisch ingepakt. Dit maakt KMC Chain flexibel als het gaat om snel inspelen op veranderende marktbehoeften.

KMC Chain produceert naast fietskettingen ook chain rings en sprockets.
KMC Chain produceert naast fietskettingen ook chain rings en sprockets.

Kwaliteitsproducten

KMC Chain biedt een rits aan hardlopende kwaliteitsproducten, waaronder de DLC 10-, 11- en 12-speed kettingen. Zeker aan de smallere 12-speed kettingen worden hoge constructie- en materiaaleisen gesteld. Een ander bekend product is de e101 EPT. Deze 1/2” X 1/8” busketting biedt samen met de precies passende tandwielen een levensduur van tenminste tienduizend kilometer. Binnenkort is de cargoketting eCargo1 ook leverbaar. Met deze ketting die berekend is op grote ballast, richt het bedrijf zich op de snelgroeiende e-transport- en cargomarkt.

Bike-park

We leggen nu ook de laatste hand aan een nieuw bike-park”

De vraag naar KMC Chain-producten is dermate gestegen dat het Taiwanese bedrijf nog niet zo lang geleden heeft besloten om meer in Europa te produceren. Het gaat daarbij niet om fietskettingen – nog altijd de hoofdmoot van KMC Chain – maar om chain rings en sprockets. “Achter ons pand leggen we de laatste hand aan een bike-park. Hier testen we de producten van Taiwanese en Europese makelij, en dan vooral de combi tussen die twee. We willen immers de best denkbare kwaliteit blijven aanbieden”, legt Bakker uit.

Voorlichting

Een goed product leveren is één. Maar haast net zo belangrijk is uitleg, zodat fabrikanten, distributeurs en retailers het maximale eruit weten te halen. KMC Chain deelt kennis via het B2B-platform myagi.com/s/kmcchainologynl. Hier zijn bijvoorbeeld gratis videotutorials, datasheets en informatiebestanden te vinden. Dat alles vergemakkelijkt de opbouw en het gebruik van KMC Chain-producten. “We willen enerzijds natuurlijk maximale klantervaringen. Anderzijds draagt de kennisoverdracht er ook aan bij dat onze klanten de originele KMC Chain-producten gemakkelijker herkennen. Helaas zijn er nog altijd veel namaakproducten in omloop”, weet Bakker.

KMC Chain test hun producten om zo de best denkbare kwaliteit aan te kunnen bieden.
KMC Chain test hun producten om zo de best denkbare kwaliteit aan te kunnen bieden.

Duurzaam verpakken

Tot slot werkt KMC Chain in Heerenveen aan een nog duurzamer karakter van het bedrijf. Het bedrijf heeft enige tijd geleden de grootverpakking met 50 meter aan ketting (ongeveer 35 afzonderlijke kettingen) geïntroduceerd. Dat bespaart heel wat restafval. De individueel verpakte kettingen zijn gesmeerd, wat het recyclen van de omverpakkingen bemoeilijkt. Om die reden heeft KMC Chain ervoor gekozen om het gebruik van niet-petroleum smeermiddelen, waaronder wax, binnenkort aan banden te leggen. Bakker: “Sinds kort zijn we aangesloten bij Justdiggit, een non-profit initiatief dat zich inzet om klimaatverandering tegen te gaan.”

Dit artikel is gesponsord door KMC Chain.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.

Arnold Koopmans, voorzitter vArnold Koopmans, voorzitter van de Gazelle Dealervereniging. (Foto: BOVAG)

Gazelle Dealervereniging praat over Gazelle Connect

De Gazelle Dealervereniging, die door BOVAG gefaciliteerd wordt, kijkt terug op een constructief jaar waarin het overleg met Gazelle goed is verlopen. In de bijeenkomsten passeerden vele Gazelle-specifieke onderwerpen de revue, waarbij Gazelle Connect een veelbesproken thema was.

Joris Smink, salesmanager Tweewiel bij de ANWB: 'sinds een paar maanden zien we de diefstalfrequentie stabiliseren.'

ANWB: 'We zijn op de goede weg in de strijd tegen fietsdiefstal'

Maatregelen om het fietsdiefstalprobleem in te dammen, werpen langzaamaan zijn vruchten af. Op basis van cijfers lijkt het erop dat de diefstalfrequentie zich stabiliseert. De ANWB is blij, maar juicht nog niet te vroeg. "We zoeken naar nieuwe mogelijkheden en willen ondernemers daarbij betrekken."