“We doen niet zo heel veel aan sponsoring in tweewielerland, maar deze verkiezing vinden we als ANWB écht belangrijk”, vertelt salesmanager Tweewiel Joris Smink. “En dat heeft meerdere redenen. In de eerste plaats omdat wij een ledenorganisatie zijn die vijf miljoen fietsende mensen vertegenwoordigt. Zij hebben behoefte aan goede, kwalitatieve zaken waar zij een fiets kunnen kopen en laten servicen. Het niveau van de vakhandel is al goed, maar door de verkiezing gaat die nog verder omhoog: er ontstaan nieuwe ideeën, initiatieven en strategieën die voor het voetlicht komen tijdens de verkiezing. Speciaalzaken profileren zich daar natuurlijk graag mee. Andere ondernemers zien dat en spiegelen zich daaraan: hoe doen wij het op dat vlak? De vernieuwingen prikkelen ondernemers, de lat komt steeds iets hoger te liggen. En dat raakt onze leden, want zij krijgen betere adviezen, service en fietsen en ervaren zo meer plezier.”
Klantvriendelijkheid essentieel
De ANWB werkt met een groot deel van de fietsvakhandel samen. Joris Smink: “Retailers bieden onze verzekerings- en leaseproposities aan. En van een groot deel van de vakhandel delen wij de voorraad via onze E-bike vergelijker. We sturen onze leden naar hen door. De verwachtingen van consumenten zijn vanzelfsprekend hooggespannen als de ANWB ertussen zit. Dus ook om die reden vinden we het belangrijk dat de samenwerkingspartners een goede kwaliteit leveren. We hebben als ANWB zijnde al een hoge standaard op het gebied van kwaliteit en klantvriendelijkheid. Die komt op deze manier nog hoger te liggen.”
De verkiezing lééft
In gesprekken heeft de ANWB ook dit jaar ondernemers aangespoord om deel te nemen aan de verkiezing van de Tweewielerwinkel van het Jaar. “De verkiezing leeft. Het is bijzonder om te zien dat heel veel ondernemers zich hebben aangemeld. Zeker nu, want er zijn toch uitdagingen die hen bezighouden, denk aan personeelstekorten en leveringsproblemen. Maar soms is het goed om de waan van de dag naast je neer te leggen en vanuit de helikopterview te kijken naar het grote plaatje. Hoe ziet mijn toekomst eruit? Hoe zijn de cijfers? Hoe goed het bedrijf nu misschien ook draait, door jezelf te dwingen met nieuwe ogen naar je bedrijf te kijken, zorg je ervoor dat je ook in de nabije toekomst succes hebt. Het maakt je kritisch op je eigen onderneming.”