30 jaar evolutie bij Yamaha: deze 4 pijlers blijken succesvol

30 jaar evolutie bij Yamaha: deze 4 pijlers blijken succesvol

Toen Yamaha in 1993 hun Power Assist System-fiets (PAS) introduceerde, hadden maar weinig mensen kunnen voorzien hoeveel invloed die eerste productie e-bike ter wereld zou hebben op de toekomst van persoonlijke mobiliteit. Met een schat aan technische expertise die in bijna 30 jaar is opgedaan, heeft het Japanse bedrijf met hun assortiment aandrijfeenheden een wereldwijde reputatie opgebouwd op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid.

Eén met de machine

Met toonaangevende technologie die sinds 1993 voortdurend is ontwikkeld en verbeterd, leveren de PWSeries-aandrijfeenheden een naadloze, natuurlijke en intuïtieve ervaring tijdens elke rit.

In 2022 en de komende jaren is het de ambitie van het bedrijf om fietsfabrikanten het breedste assortiment lichte, compacte en krachtige aandrijvingen te kunnen bieden voor een scala aan toepassingen. Met hun onderhoudsvrije ontwerpen in combinatie met eersteklas betrouwbaarheid en bewezen bouwkwaliteit, beschikken fietsfabrikanten met de PWseries-aandrijfeenheden over een wereld aan nieuwe mogelijkheden.

4 pijlers voor YeSS

Yamaha e-Bike Systems Service (YeSS) is door het bedrijf ontwikkeld om ervoor te zorgen dat alle klanten, van dealer en OEM's (Original Equipment Manufacturers) tot eindgebruikers, snel en gemakkelijk toegang hebben tot uitgebreide back-ups via lokale teams met specialisten.

YeSS is gebaseerd op vier pijlers: technische ondersteuning, garantie, training en reserveonderdelen, die zijn ontworpen om iedereen het allerhoogste niveau van een effectieve en efficiënte ondersteuning te bieden.

De technische ondersteuningsteams van het bedrijf onderhouden een zeer nauwe relatie met fabrikanten, dealers en fietsers zelf, zodat ze de behoeften en verwachtingen van iedereen volledig kunnen begrijpen. Dankzij de lokale vestigingen kunnen ze snel reageren op elk individueel geval via een speciaal callcenter. Bovendien biedt elke vestiging de faciliteiten om PW series-aandrijfeenheden ter plekke te repareren, met een snellere doorlooptijd als resultaat.

Directe reactie op garantieclaims

De Yamaha PWseries-aandrijfeenheden behoren tot de meest betrouwbare systemen op de e-bikemarkt, maar als een eenheid toch moet worden geïnspecteerd of gerepareerd, kan Yamaha met de YeSS-service direct reageren op alle garantieclaims. Dit zorgt voor een minimale verwerkingstijd vanaf de eerste claim tot de definitieve goedkeuring, zodat dat de klant zo snel mogelijk weer kan fietsen, gewoon op straat of off-road. Bovendien zorgt het transparante systeem ervoor dat alle partijen gedurende het hele proces up-to-date blijven.

Training bij de Yamaha Motor Academy is continu beschikbaar voor meer dan 3.000 dealertechnici via online en fysieke cursussen waarin alle aspecten van e-bike-aandrijvingen, batterijen, onderhoud en diagnostiek worden behandeld. Dealermedewerkers hebben 24/7 toegang tot cursussen via hun pc of smartphone. Zo is iedereen eenvoudig en volledig op de hoogte van nieuwe en bestaande PWseries-aandrijvingen en kunnen ze het hoogste niveau van klantenservice bieden.

Snelste leveringssysteem

Yamaha biedt een van de snelste leveringssystemen voor reserveonderdelen in de branche, momenteel met 130.000 lijnen en een jaarlijkse verwerking van 9 miljoen bestellingen op een 24/48 uur levering. Dit alles vanuit het centraal gevestigde hoofdkantoor in Schiphol-Rijk, Nederland.

De combinatie van 30 jaar ervaring in de productie van aandrijfeenheden en de uitgebreide back-upmogelijkheden van de Yamaha e-Bike Systems Service (YeSS), betekent dat de PWseries-aandrijfeenheden een hoge mate van tevredenheid bieden aan iedereen, van fietsfabrikant en -dealer tot de eindgebruiker.

Dit artikel is gesponsord door Yamaha.

Samen met Jorrit Heidbuchel is Tomas Keppens (rechts) de oprichter van Ellio. (Foto's: Ellio)

Ellio brengt innovatieve speed pedelecs naar Nederlandse markt

Ellio is een opvallende nieuwkomer in de e-bikemarkt. Het Belgische bedrijf werd in 2017 opgericht door Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel. Beiden hebben een achtergrond in de auto-industrie. Hun doel was om een innovatieve elektrische fiets te ontwikkelen voor dagelijks gebruik. In 2020 lanceerde Ellio zijn eerste model speed pedelec: de Ellio Original. Sindsdien heeft het merk in België snel aan populariteit gewonnen en inmiddels richten ze zich ook op de Nederlandse markt.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

De FX+ 7. Foto: Trek.

Trek brengt elektrische lichtgewicht stadsfiets op de markt

Trek heeft met de FX+ 7 een elektrisch aangedreven stadsfiets op de markt gebracht. Het model weegt slechts 18 kilo waardoor je de fiets gemakkelijker een trap op kan sjouwen. Trek noemt het zelfs de elektrische stadsfiets van de toekomst.

Foto: Dolly.

Optima Cycles neemt bakfietsenmerk Dolly over

E-bike- en bakfietsfabrikant Optima Cycles heeft het bakfietsenmerk Dolly overgenomen. Deze overname had als doel om de positie van Optima Cycles, bekend van de merken Dutch ID en Lovens, in de snelgroeiende markt voor elektrische bakfietsen te verbeteren.