Het inmiddels vijfjarige Laka breidde begin vorig jaar de dienstverlening uit naar Nederland. Voorafgaand hieraan doorliep het bedrijf samen met de AFM een intensief traject voor goedkeuring op het nieuwe model.
Totaal andere benadering
Laka benadert de markt van fietsen verzekeren op een totaal andere manier dan de gevestigde orde. Hun uitgangspunt is een collectieve fietsverzekering. Consumenten betalen een variabele premie die is gebaseerd op de daadwerkelijke schadelast. Van tevoren is een maximum premie vastgesteld op basis van de fietswaarde. De consument betaalt zodoende nooit te veel.
Eerlijker en transparanter
“Het voordeel van ons model is dat het eerlijker en transparanter is. De premies zijn gebaseerd op de daadwerkelijke schadelast. Omdat niet elke maand dezelfde hoeveelheid wordt geclaimd, betaal je een variabele premie. Laka krijgt alleen betaald bij uitkering van claims. Hierdoor liggen onze belangen op één lijn met die van onze klanten. Een hoog niveau klantenservice staat bij ons op plaats één”, stelt Anwar Marzak, Global Head of Business Development bij Laka.
Opbouwen marge
Het bedrijf bouwt marge in op de premie die dus samenhangt met de hoogte van ingediende claims. “Stel dat er een maand helemaal geen claims zijn, dan sturen we onze klanten een rekening van 0 euro. Dan genereren we dus geen omzet.” Dit alles is mogelijk dankzij de rugdekking van grote investeerders. “Ons model werkt vooral op schaal: als de schaal maar groot genoeg is, is het totale aantal incidenten voldoende om onze kosten te dekken. Inmiddels is dat het geval. Fietsen zijn immers een schadegevoelig product.”
Het model van Laka is toepasbaar op allerlei producten met een hoge waarde, maar de Europese verzekeraar richt zijn pijlen nu enkel en alleen op fietsen en e-mobility. “Nu we groter worden, hebben we onze ambities duidelijk gedefinieerd: we willen de grootste e-mobilityverzekeraar van Europa worden. We richten ons met name op fietsen, e-bikes en light electric vehicles. Je ziet dat vele producten in deze categorie nog niet goed zijn gedefinieerd. Wij proberen echter alle consumenten en aanbieders hierin zo goed mogelijk te ondersteunen”, stelt Marzak.
Focus op samenwerking met partners
Na entree op de Nederlandse markt, vorig jaar, mikte Laka eerst puur op de consument. “We deden een directe push en richtten ons op mensen die nog geen fietsverzekering hadden afgesloten. Dat was vooral om eerste naamsbekendheid te verwerven”, legt Marzak uit. “Onze primaire focus ligt nu juist op samenwerking met partners binnen het fietsecosysteem. We starten graag partnerships met onder meer retailers, fabrikanten en aanbieders van fietsvloten. Maar je kan ook een stapje verder gaan, denk aan tech partijen en recoverypartners.”
Diefstalmelding via Decathlon Mobility-app
Eerder dit jaar werd hun dienstverlening al opgenomen in een Europese propositie die via Decathlon aan consumenten wordt aangeboden. Het verzekeringsproduct hoort bij connected e-bikes met GPS-tracker van Decathlon. “Bij diefstal meldt de consument dat via de Decathlon Mobility-app. Op dat moment doet Securitas er alles aan om de fiets op te sporen. Lukt dat niet binnen 48 uur, dan maakt de consument via onze verzekering aanspraak op een nieuwe fiets. De consument heeft zo veel zekerheid.”
Inmiddels zijn er ook enkele retailers aan boord die het verzekeringsproduct aanbieden. Zij verdienen marge bij het afsluiten van de verzekering. “Het product dat wij aanbieden is uitermate geschikt voor fietswinkels, zeker degene in het hogere segment. Deze winkels bieden een erg hoog serviceniveau. Daar past een verzekeringspartner bij die eveneens een hoog serviceniveau nastreeft. Schade en diefstal op onder meer e-bikes, mountainbikes, racefietsen en is gedekt. De dekking is wereldwijd en het maakt niet uit waar het schade- of diefstalgeval zich voordoet: thuis, tijdens training of in de auto. Op onze klantenservice zitten enkel en alleen fietsliefhebbers. Dat maakt het contact tussen de retailer of consument en ons een stuk gemakkelijker.”
Laka heeft nu ook een partnership met e-mobility provider Dockr. Als het aan Marzak ligt, volgen er snel meer partijen uit de tweewielerbranche. “Bij interesse leggen fietswinkels, e-mobility providers en fietsmerken contact met ons salesteam.
Dit artikel is gesponsord door Laka.