In 2017 zijn jullie in het familiebedrijf gestapt. Daarvoor werkten jullie allebei in andere branches. Waarom toch de fietsen?
“Mijn ouders hebben ons vroeger afgeraden om in het bedrijf te gaan. Ze twijfelden of er nog wel toekomst in een fietsenwinkel zat. Daarop hebben Antoon en ik aanvankelijk voor een andere loopbaan gekozen. Maar er is de afgelopen jaren veel veranderd. De opkomst van e-bikes, nieuwe fietsmodellen en -techniek heeft de branche nieuwe glans gegeven. Daarom zijn mijn broer en ik vijf jaar geleden alsnog in het familiebedrijf gestapt. Daar hebben we geen seconde spijt van gehad. De fietsbranche is een geweldige branche.”
Jullie zijn zeer actief met opleiden en begeleiden van leerlingen en zij-instromers. Waarom?
“We zijn enthousiast over de fietsbranche en het fietsvak. De fietsbranche is een interessante branche met afwisselend werk. Toch is het lastig om aan vakmensen te komen. Daar willen we verandering in brengen. Met de begeleiding van leerlingen en zij-instromers willen we een nieuwe generatie fietstalent opleiden. Veel mensen hebben geen duidelijk beeld van het werk in een fietsenwinkel. Als we leerlingen en zij-instromers uitnodigen voor een kennismaking, en ze ontdekken hoe uitdagend en afwisselend het werk is, dan kiezen ze sneller voor een loopbaan tussen de fietsen.”
Wat is volgens jou het geheim van een succesvol leerwerktraject?
“Een succesvol traject is altijd een samenspel. Mijn broer Antoon en ik zijn allebei leermeester. Ik verzorg de commerciële kant van de begeleiding, mijn broer de technische kant. Onze vakkennis en persoonlijkheden vullen elkaar goed aan."
"Verder moet je, vind ik, als leermeester goed kunnen observeren en goed kunnen luisteren. Dat helpt om jouw leerstijl aan te passen aan de leerstijl van de leerling. Een gemotiveerde leerling kan alles leren, is ons motto, maar zonder goede begeleiding kom je nergens."
"We zorgen altijd voor genoeg afwisseling en uitdaging in het werk. Je moet een leerling op zijn eigen niveau prikkelen om zichzelf te ontwikkelen. De ene leerling heeft talent voor klantcontact en commercie, de ander voor techniek. Als je nieuwe vakmensen de ruimte geeft om te groeien op basis van hun talenten, dan komt het altijd goed.”
Dit is een partnerartikel van OOMT. Meer lezen? Kijk hier in het partnerdossier.
Lees ook: