Het Olympische mountainbiketeam van Bart Brentjens: nieuwe plannen

Het Olympische mountainbiketeam van Bart Brentjens: nieuwe plannen
Het internationale mountainbiketeam van de Nederlander Bart Brentjens.

Het internationale mountainbiketeam van de Nederlander Bart Brentjens, de eerste Olympisch Kampioen Mountainbike in de sportgeschiedenis (1996), werd opgericht aan het einde van het Olympische jaar 2008. Wat voor Bart begon als een droom, na zijn vierde en laatste Olympische Spelen in Peking 2008, is uitgegroeid tot een professioneel mountainbiketeam.

Het team behoort al jaren tot de beste UCI Elite Trade Teams wereldwijd. Bafang werkt sinds 2019 samen met Bart en zijn team en zij ontwikkelden samen de American E-Agle. Wat zijn hun nieuwste plannen?

Een Olympische missie

Barts Team begon in 2009 met Mission Part 1 en werkte 4 jaar toe naar de Olympische Spelen in Londen 2012. Ook Mission Part 2 Rio2016 en Mission Part 3 Tokyo2020 waren succesvol voor het team met deelname van meerdere renners. Met Mission Part 4 werkt het team in drie jaar toe naar de Olympische Spelen in Parijs 2024.

Dit is een kortere tijdsperiode dan de gebruikelijke vier jaar, dit vanwege het uitstellen van de Olympische Spelen Tokio 2020 tot in 2021. Hun doel is om zoveel mogelijk renners van het team op de Olympische Spelen in Parijs te hebben, consistente Top 10-resultaten in de UCI Wereldbekers ‘onderweg’ en het belangrijkste doel: het winnen van een medaille in Parijs 2024.

American E-Agle

Op e-bikeniveau streven ze met het team naar de best mogelijke prestaties in de UCI EMountainbike World Cup Series en kampioenschappen. In de afgelopen drie jaar heeft het team samen met Bafang diverse geweldige prestaties op de e-mountainbike gevierd. Dit merk werkt sinds 2019 samen met Bart en zijn team en zij ontwikkelden samen de American E-Agle.

Deze e-mountainbike is speciaal ontworpen om Bafangs innovatieve M500 Mid-drivesysteem en accu in de onderbuis te integreren. Dit seizoen rijdt team renner Kjell van den Boogert met de nieuwe M510, een krachtigere en stillere motor.

‘Ride to Paris’

Naast de prestatie ambities heeft het team nog andere doelstellingen. Samen met hun hoofdsponsoren CST, PostNL en Bafang en sponsor Abus creëren ze een gezamenlijke route naar Parijs 2024 waarin veiligheid, gezondheid en duurzaamheid een leidende rol spelen. Deze gezamenlijke route hebben ze ook zichtbaar gemaakt in het nieuwe teamlogo en outfit.

In het logo en op de outfit staat de Olympische vlam voor hun Ride to Paris 2024 en de passie die ze hebben en delen voor de sport.

In het logo en op de outfit staat de Olympische vlam voor hun Ride to Paris 2024 en de passie die ze hebben en delen voor de sport”

In het logo en op de outfit staat de Olympische vlam voor hun Ride to Paris 2024 en de passie die ze hebben en delen voor de sport. De gouden cirkel staat symbool voor de groep mensen die verenigd is op deze Ride to Paris 2024. Het symboliseert ook ons ultieme sportieve doel om een medaille te winnen in Parijs 2024. De groene achtergrondkleur staat voor de natuur, het groene karakter van hun sport en de fiets, en voor duurzaamheid.

Team line-up 2022 CST PostNL Bafang Mountainbike Team

Het team bestaat uit 3 elitedames, 2 eliteheren, 1 U23-rijder en 1 e-bike rijder:

Elitedames
Yana Belomoina - Oekraïne
Anne Tauber - Nederland
Lotte Koopmans - Nederland

Eliteheren
Martins Blums - Letland
David Nordemann - Nederland

U23 Heren
Sasha Hudyma - Oekraïne

E-bike
Kjell van den Boogert - Nederland

Uitgebreid team

Naast deze renners bestaat het team uit een uitgebreide teamstaf, die samen met de renners werkt aan sportief succes. Zowel op kantoor als tijdens de wedstrijden. Mechaniekers, soigneurs, een Performance- en voedingsmanager, vrachtwagenchauffeurs en een communicatieteam met videografen, fotografen en een communicatiemanager werken samen met de renners om succes te creëren.

Ook logistiek, de contacten met de sponsors en het teammanagement is daily business en belangrijk in het runnen van het team. Met alle tijdsverschillen en het internationale karakter van de mountainbike sport, is dit een 24-uurs taak.

Ze hadden dit niet kunnen bereiken zonder de geweldige steun van de sponsoren en suppliers. Het draait allemaal om teamwork.

Start van seizoen 2022

Het seizoen 2022 begon met een trainingskamp in Noli, Italië. Daarna volgde een tweede testkamp met SR Suntour, diverse wedstrijden in Italië en tevens de Cape Epic in Zuid-Afrika waar de eerste overwinningen inmiddels behaald zijn. Door de situatie in Oekraïne en hun Oekraïense teamleden Yana, Sasha en Maksym begon dit 2022 seizoen in een ander perspectief. 'We hopen dat de oorlog snel eindigt.'

Volg het CST PostNL Bafang Mountainbike Racing Team tijdens hun Ride to Paris 2024 op Social Media en kijk op www.mountainbikeracingteam.com!

Dit artikel is gesponsord door Bafang

Qibbel heeft het lichtste fietsstoeltje van de markt (het geheim: mesh)

Qibbel heeft het lichtste fietsstoeltje van de markt (het geheim:...

Qibbel scoort met haar voor- en achterzitje, de Qibbel Air. In een paar jaar tijd is het product uitgegroeid tot één van de meest gekozen kinderzitjes in de Benelux. Het lage gewicht, de sterkte en de veiligheid zijn drie van de belangrijkste kenmerken. Qibbel ondersteunt retailers bij de verkoop met een grootse marketingcampagne en POS-materialen.

Erwin van Dijk (Joop Fietsen): “We hebben de bandenpresentatie aangepast. Het merk Schwalbe en onze kleuren komen er nu in terug.”

Joop Fietsen: 'Zo benutten wij verkoopkansen van banden optimaal'

"Een klant stapt niet alleen bij ons binnen omdat ze weten dat we veel producten hebben", vertelt Erwin van Dijk van Joop Fietsen. "Waarvoor een consument vooral onze winkel binnenkomt? Dat is voor ons advies. Een goede presentatie met POS-materiaal kan helpen bij die adviesfunctie. Het moet ons ook helpen, zodat wij beter kunnen adviseren."

Trivio: 'Wij als fietsfanaten misten accessoires en componenten'

Trivio: 'Wij als fietsfanaten misten accessoires en componenten'

"Tijdens onze fietstochten merkten wij dat we nog heel wat accessoires en componenten misten om ons fietsplezier ten volle te beleven. Als enthousiaste fietsfanaten met kennis en ervaring uit de wielerbranche wilden wij hier dringend iets aan veranderen", vertelt een gedreven Robert Vrancken, managing director bij Trivio. "Daarom zetten wij bij Trivio 'Cycling with a smile' centraal."

Gerrit, Mick en Roel: "De bereidheid om iets nieuws te leren heeft niets met leeftijd te maken."

Leeftijdsverschil in je team? Zo pakt De Haan Wielersport het aan

Generatiemanagement zorgt ervoor dat jong en oud prettig samenwerken. Roel de Haan kiest bij de samenstelling van zijn team bewust voor een mix van jongere en oudere medewerkers. "De bereidheid om iets nieuws te leren heeft niets met leeftijd te maken. Wij hebben jonge medewerkers met een oude ziel en oude medewerkers met een jonge ziel."