Nieuw: ENRA biedt nu verlengde garantieperiode voor e-bikes

Nieuw: ENRA biedt nu verlengde garantieperiode voor e-bikes
"Met onze verlengde garantieperiode hoef je vijf jaar lang geen zorgen te hebben als er onverhoopt iets misgaat met bijvoorbeeld een controller of accu”, zegt Douwe Boeijenga, directeur MKB bij Bovemij.

ENRA lanceert een nieuw product: voortaan is het voor consumenten mogelijk om bij aankoop van een e-bike de garantieperiode te verlengen naar vijf jaar. Hiermee speelt ENRA in op een grote, groeiende behoefte in de markt.

“Een e-bike is een duur object. Meestal geldt er een fabrieksgarantie van twee jaar. Maar ook na die tijd kun je te maken krijgen met problemen. Stel dat je fiets drie jaar oud is en je accu houdt ermee op of de motor werkt niet meer, dan kun je niet meer bij de fabriek terecht, maar je wilt als consument toch ergens kunnen claimen. Met onze verlengde garantieperiode hoef je vijf jaar lang geen zorgen te hebben als er onverhoopt iets misgaat met bijvoorbeeld je controller of accu”, zegt Douwe Boeijenga, directeur MKB bij Bovemij.

Grote behoefte aan passend verzekeringsproduct

Raymond Lussenburg, commercieel manager ENRA-Bovemij: “Het mes snijdt aan twee kanten: je hebt natuurlijk de consument die twijfelt. ‘Hoe lang gaat m’n accu mee?’ De accu is by far het duurste onderdeel van de e-biketechnologie. Maar bij de rijwielhandelaar is er ook een behoefte. Die wil de consument niet na drie jaar moeten uitleggen dat hij helemaal niets kan betekenen als de accu het niet meer doet. De behoefte aan een bijpassend verzekeringsproduct was heel erg groot.”

De kosten voor verlengde garantie bedragen 189 euro voor vijf jaar. Vanaf 1 april is een verzekering voor verlengde garantie bij aankoop van een e-bike af te sluiten. “Consumenten kunnen hem los afsluiten, de verlengde garantie is dus niet gekoppeld aan een casco- of diefstaldekking. Dit maakt de klant flexibeler en vrijer”, zegt Lussenburg.

Premievoordeel bij track & trace

ENRA komt met nog meer wijzigingen. Die zijn er vooral op gericht om e-bikes verzekerbaar te houden. Zo krijgen consumenten die hun fiets met track & trace uitrusten een premievoordeel. “Onze ervaringen met connected e-bikes zijn heel goed. Als ze gestolen worden en er een recoverydienst achteraangaat, is de kans veel groter dat ze worden teruggevonden. Een consument die investeert in preventie, mag daarvoor beloond worden, vinden wij. Als een fiets bij ons op het connected product is verzekerd, dan zijn de kosten voor een recoverydienst voor ENRA”, stelt Douwe Boeijenga.

Het premievoordeel geldt alleen als de consument kiest voor track & trace-modules met gps die ENRA erkent. Meerdere partijen bieden die inmiddels. Een andere voorwaarde is dat G4S de aangewezen partij is voor de recovery. Lussenburg: “E-bikediefstal is steeds vaker georganiseerde misdaad. Je ziet dat dieven de gestolen fietsen een tijdje koud zetten en dan heel snel naar het buitenland vervoeren. Met gps-modules en de goede recovery van G4S is de kans op lokalisatie groter.”

“Sloten met deze kwalificaties maken het dieven al lastig genoeg om de fiets op te tillen en snel in een busje te zetten”, zegt Raymond Lussenburg.
“Sloten met deze kwalificaties maken het dieven al lastig genoeg om de fiets op te tillen en snel in een busje te zetten”, zegt Raymond Lussenburg.

Nieuwe voorwaarden

ENRA scherpt daarnaast enkele verzekeringsvoorwaarden aan. Fietsen met een aanschafprijs hoger dan 3.500 euro dienen vanaf 1 april 2022 uitgerust te zijn met een tweede slot. Dit geldt voor alle fietsen, met uitzondering van racefietsen en mountainbikes. Als tweede slot accepteert ENRA de producten van drie merken: AXA (minimaal safety index 7), ABUS (minimaal security level 5) en Trelock (minimaal security level 3). “Sloten met deze kwalificaties maken het dieven al lastig genoeg om de fiets op te tillen en snel in een busje te zetten”, zegt Lussenburg.

Voor elektrische bakfietsen van 3.500 euro en duurder gelden strengere voorwaarden. Ze moeten voorzien zijn van een ART2-gecertificeerd tweede slot én een erkende track & trace-module. Lussenburg: “Elektrische bakfietsen hebben een hoge aanschafwaarde. Ze hebben relatief gezien een klein aandeel in het aantal diefstallen, maar ze zijn vanwege die hogere prijs wel verantwoordelijk voor een groot deel van de diefstalschade. Vandaar dat we extra eisen stellen bij het verzekeren van elektrische bakfietsen.”

Premierestitutie

ENRA komt consumenten langs twee kanten extra tegemoet. “Eén: wij rekenen nergens meer poliskosten. Dat is uniek”, zegt Boeijenga. “Daarnaast geven we bij meerjarige verzekeringen, in het geval van ENRA drie en vijf jaar, ten allen tijde 100 procent premierestitutie op pro rato-basis. Stel dat je een fiets voor vijf jaar verzekert en hij wordt na twee jaar gestolen, dan krijg je de premie voor de laatste drie jaar terug, zonder bijkomende kosten. In 2021 hebben wij een enorme verschuiving gezien van doorlopende verzekeringen naar drie- en vijfjarige polissen.”

Dit artikel is gesponsord door ENRA.

Het XS-systeem is ontworpen om het integratieproces van e-bikes te vereenvoudigen.  Foto: Mahle SmartBike Systems.

Mahle brengt nieuw XS e-bike integratiesysteem uit

Mahle SmartBike Systems heeft XS onthuld, het nieuwste integratiesysteem voor e-bikes dat is gericht op het bieden van 'ongekende vrijheid' in fietsendesign. Het XS-systeem is ontwikkeld om het integratieproces voor fietsfabrikanten te vereenvoudigen en bevat kleinere componenten.

Momenteel onderzoekt het Comité Européen de Normalisation Electrotechnique (CENELEC) in Brussel of er voldoende draagvlak is om de VDMA 24994 in de hele Europese Unie als standaard te nemen. (Foto Battery Guard)

Wordt Duitse norm voor accukasten straks de Europese standaard?

Welke accukast beschermt voldoende als een e-bikebatterij in brand vliegt? Veel ondernemers twijfelen over de keuze die ze maken. De VDMA 24994 norm moet helpen het kaf van het koren te scheiden. Mogelijk wordt deze nieuwe, Duitse testnorm op korte termijn op Europees niveau de standaard. Volgens Bart van de Broek van Nationale Nederlanden is binnenkort duidelijk of de norm in heel Europa van toepassing wordt.

Het keurmerk komt uit de koker van fatbikeproducenten. Omdat fatbikes niet als aparte e-bikecategorie kunnen worden gezien, is er nu een keurmerk voor veilige en betrouwbare e-bikes in de maak. (Foto: Tweewieler)

Wordt e-bikekeurmerk dé oplossing in strijd tegen overlast fatbikes?

De minister van Infrastructuur en Waterstaat buigt zich over een minimumleeftijd van veertien jaar en een helmplicht voor fatbikes na een eerder aangenomen Kamermotie, maar de industrie lijkt zich daar niet zomaar bij neer te leggen. RAI Vereniging kondigde donderdag een keurmerk voor veilige en betrouwbare elektrische fietsen aan.

Stoer UrbanX. Foto: Stoer.

Fatbike model UrbanX van Stoer met hoge zit

Het thema fiets blijft ontwerpers en ontwikkelaars altijd inspireren. Ontwerper Peter van der Veer kijkt met u mee en geeft zijn visie op nieuwe ontwikkelingen en interessante zaken uit het verleden. Deze keer laat hij zijn licht schijnen op een model fatbike van Stoer.