Tweewieler Café: van je fietsenwinkel een merk maken

Tweewieler Café: van je fietsenwinkel een merk maken
Johan Rietsema (links) en Jan de Jong gaan tijdens Tweewieler Café in gesprek over het bouwen van een merk.

Je winkel wint overduidelijk aan kracht, wanneer je deze als een merk positioneert. Maar hoe je dat doet? Tijdens het eerste Tweewieler Café gingen Jan de Jong van Muon en Johan Rietsema van Binnenbrand Brand Environment Architects hier uitgebreid op in. Kijk het interview nu terug.

Jan de Jong van e-bikefabrikant Muon wil de tweewielerbranche naar een hoger plan brengen. Essentieel daarbij is dat winkels sterke merken zijn, waar de klant centraal staat en de dienstverlening naar een ultiem hoog niveau stijgt. Hoe je van je winkel een sterk merk maakt en dit ook goed positioneert laat Jan de Jong samen met Johan Rietsema van Binnenbrand zien. Rietsema is de man achter het concept van Velodrome in Roden en het fameuze Rinsma Modeplein in Gorredijk.

Harrie Hoitink

Harrie Hoitink

Hoofdredacteur Tweewieler

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.

Van de val van Stella en Amslod naar nieuwe kansen | BLOG

Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna 10.000 euro binnen

Steun de actie van Van Raam voor Stichting Metakids; nu al bijna...

Van Raam, specialist in aangepaste fietsen, zet zich dit jaar in voor Stichting Metakids tijdens 3FM Serious Request. Op woensdag 18 december fietsten medewerkers van Van Raam vanaf de fabriek in Varsseveld naar het Glazen Huis in Zwolle, een tocht van ruim 80 kilometer. Het streefbedrag was 3.000 euro, maar inmiddels staat de teller al op 9.840 euro.

Oprichters Buck van der Weerd (links) en Jildert Boekema. Medeoprichter Buck van der Weerd: "We waren allebei 19 jaar oud toen we op zoek gingen naar onze drive." (Foto's: Marjolein Ansink)

E-Bike Friesland in Franeker gaat voor tweedehands elektrische fietsen

E-bike Friesland bestaat pas sinds 2019. Het bedrijf werd vanaf nul opgericht door twee jonge ondernemers die vooral kansen zagen bij tweedehands e-bikes. Recent hebben ze hun winkel naar 1.000 vierkante meter uitgebreid. "Als je wat wilt, dan moet je niet achterover hangen, maar actief zijn."

Maarten Akkers geeft als voorzitter BOVAG Fietsbedrijven zijn mening over zaken die spelen in de tweewielerbranche.

Manieren vinden om uitdagingen te tackelen | BLOG

Het jaar loopt op z'n eind en samen met jullie blik ik terug op wat we hebben meegemaakt in de fietsbranche. Het was een periode vol uitdagingen, maar ook kansen. Eén van de grootste thema's dit jaar was de onvoorspelbaarheid in de markt. Supply chain-problemen, lange levertijden, onverwachte vraagpieken en dalen: het heeft er allemaal voor gezorgd dat voorraadbeheer behoorlijk uitdagend was.