Zo leidt een aansprekende winkelinrichting tot betere verkopen

Zo leidt een aansprekende winkelinrichting tot betere verkopen

De herfst staat voor de deur. Een perfecte periode om na te denken over de ideale winkelinrichting en productpresentaties. Wie dit weldoordacht aanpakt, ziet zijn of haar omzet in bepaalde productcategorieën soms wel met een kwart stijgen. "Samen met onze brand-retailspecialisten staan we klaar om te helpen", zegt Paula Meeuwes, senior marketeer bij AGU.

Een goede winkel- en productpresentatie rust op een aantal pijlers:

  • Overzichtelijke indeling

In de eerste plaats is een overzichtelijke indeling van de collectie belangrijk. Consumenten die voor de productwand staan, dienen binnen een paar tellen te begrijpen hoe de collectie en het schap zijn opgebouwd. Wat zijn de basis- en topmodellen uit bijvoorbeeld het helmaanbod? En wat zijn de beschikbare wielsets per type fiets: gravel, race en MTB? Rust is key; keuzestress moet vermeden worden.

  • Verkoopstatistieken en ervaring

Tegelijkertijd is het belangrijk dat er vooraf voldoende is nagedacht over wát je in het schap presenteert.
Paula Meeuwes: "Op basis van onder meer verkoopstatistieken en elders in het land opgedane ervaringen kunnen we nauwkeurig aangeven welke producten absoluut niet in bijvoorbeeld het bandenschap van een allround fietsenzaak mogen ontbreken. Het assortiment moet zo nauwkeurig mogelijk op jouw doelgroep afgestemd zijn. Bij AGU voorzien we in alle benodigdheden voor een goede winkelinrichting. Denk daarbij aan de hardware voor presentaties: onder meer wanden met solide beugels en haken om bijvoorbeeld tassen aan op te hangen. Maar ook aan displays, visuals en merkuitingen die zorgen voor voldoende merk- en sfeerbeleving. Daarbij geven onze brand-retailspecialisten adviezen zodat je de maximale omzet uit zo’n fraaie productpresentatie kunt halen."

AGU
Winkelinrichting: wat presenteer je in het schap?

  • Maatwerk versus standaardinrichting

"We onderscheiden twee soorten winkelinrichting: brand solutions en branded wall spaces. In het laatste geval gaat het om maatwerk. Samen bekijken we de beschikbare ruimte. Hoe kunnen we die het beste invullen met visuals voor maximale sfeerbeleving? Welke producten zullen naar verwachting een hoge omloopsnelheid hebben? De branded wall space is vrijwel volledig gepersonaliseerd en past dus goed bij jouw type winkel en de uitstraling daarvan. Met onder meer Fastrider, Fizik, FFWD, Cordo en AGU zelf zijn zulke maatwerkoplossingen mogelijk."

AGU
Welke producten zullen naar verwachting een hoge omloopsnelheid hebben?

  • Brand solutions

Bij brand solutions gaat het min of meer om kant-en-klare concepten. Als dealer kies je dan voor een standaard oplossing, waarbij het merk en AGU het voorwerk reeds hebben gedaan. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om een standaard wandinrichting (per meter) en displays. Hierin hangen de producten waarvan AGU en het merk weten dat de omloopsnelheid daarvan hoog is. "In veel gevallen kunnen onze brand-retailspecialisten nog kleine zaken finetunen. Denk bijvoorbeeld aan een productwissel, omdat dat ene product net iets beter werkt. Veel van AGU’s groothandelsmerken bieden brand solutions aan."

AGU

Laagdrempelige samenwerking

“Wij ondersteunen de ondernemer, denken graag met hem of haar mee", zegt Meeuwes. "In het geval een dealer werk wil maken van een nieuwe winkelinrichting en productpresentatie gebruiken we onze kennis en ervaring. We weten wat wel en niet werkt. En gaandeweg, na inrichting, sturen we waar nodig bij. Als blijkt dat er toch nog ruimte is voor optimalisatie, adviseren we wat te doen. We gaan voor een fijne, laagdrempelige samenwerking en leggen elkaar geen verplichtingen op. We denken in functie van onze klant.”

Dit artikel is gesponsord door AGU.

Schrijf in voor Fiets Innovatie Award 2025: 'Trots op innovatie in fietsbranche'

Schrijf in voor Fiets Innovatie Award 2025: 'Trots op innovatie in...

RAI Vereniging heeft de inschrijving voor de Fiets Awards 2025 geopend. Naast de awards voor beste fiets, e-bike, speed pedelec en cargobike zijn er dit jaar ook weer Fiets Innovatie Awards te winnen. Volgens een van de winnaars van vorig jaar, Schwalbe, is de Fiets Innovatie Award dé erkenning voor vernieuwers in de fietsbranche. Alphons Turk, Sales Manager bij het bedrijf, vertelt waarom deelname zo waardevol is: "Het zet innovaties in de spotlight en laat zien hoe trots we mogen zijn op onze branche."

Foto: Ziemi.

TNO: Ziemi fietslamp verhoogt zichtbaarheid met 52 procent

Fietsverlichting die speciaal ontworpen is om de benen van fietsers te verlichten, verbetert de zichtbaarheid en herkenbaarheid van fietsers in het donker aanzienlijk. Uit onderzoek van TNO, uitgevoerd in zowel stedelijke als landelijke omgevingen, blijkt dat het gebruik van Ziemi als aanvulling op bestaande verlichting de detectieafstand in stedelijke gebieden met meer dan 52% vergroot. Daarnaast verbetert de herkenningsafstand met 19% tot 24%.

Foto: Schwalbe.

Schwalbe G-ONE RX gravelband voor off-road

De Schwalbe G-ONE R-lijn krijgt er een derde lid bij: de G-ONE RX voor off-road tracks. Hij voegt zich bij de G-ONE R all-round gravelband en de G-ONE RS, een semi-slick gravelband.

Iwan Spekenbrink (links) en Tjeerd Jegen ondertekenen het contract. (Foto: Accell Group)

Accell gaat wielerploeg Team Picnic PostNL sponsoren met merken...

Accell Group heeft een vierjarig samenwerkingscontract heeft getekend met de Nederlandse wielerploeg Team Picnic PostNL. Het racefietsmerk Lapierre wordt de fietspartner voor de ploeg en de fietsonderdelen- en accessoire die de renners gaan gebruiken komen van XLC. De samenwerking gaat in op 1 januari 2025.