Tweewielerverzekeraar ENRA is al vele jaren onderdeel van Bovemij. Sinds het begin van dit jaar vallen ENRA’s salesactiviteiten, net als alle andere commerciële diensten van Bovemij, gezamenlijk onder een nieuwe entiteit: Commercie Bovemij Groep.
“Bovemij heeft heel veel producten en diensten. Door deze bij elkaar te brengen, wordt het voor bedrijven in de mobiliteitsbranche heel gemakkelijk om daarvoor op één plek aan te kloppen. Het vaste, vertrouwde aanspreekpunt helpt je verder bij al je vragen”, zegt Douwe Boeijenga, directeur Bovemij MKB. In die hoedanigheid is hij nog steeds verantwoordelijk voor de sales bij ENRA.
Ondernemers helpen bij groei
Voor ondernemers in de tweewielerbranche verandert er niet bijster veel. “Dat komt omdat we de laatste jaren bij ENRA al een one-stop-shop-concept hanteerden: de fietsverzekeringen en bedrijfsmatige verzekeringen konden reeds op dezelfde plek, bij dezelfde persoon gesloten worden. Dat blijft ook in de nieuwe situatie zo."
"Wél kunnen tweewielerondernemers vanaf nu nog gemakkelijker een beroep doen op aanverwante dienstverlening. Zo helpen we ondernemers vooruit met de groei van hun bedrijf, we bereiden hen voor op de toekomst. Dat doen we met name via onze online mobiliteitsplatformen: viaBOVAG.nl en mijnOndernemersportaal."
Binnendienst ENRA blijft
"De relatie tussen ENRA en ondernemers uit de tweewielerwereld blijft intact", benadrukt Boeijenga. “ENRA gaat weliswaar mee in de nieuwe structuur van Bovemij, maar schades worden nog steeds in Grootebroek afgehandeld. Dáár zit en blijft de binnendienst van ENRA. De accountmanagers en aanspreekpunten blijven ongewijzigd. Alleen kun je voortaan bij hen terecht voor álles wat je binnen Bovemij zou kunnen afnemen aan diensten en producten. Er zit meer in de tas van de accountmanager”, zegt Boeijenga.
“Hoewel er op mijn visitekaartje nu een andere functie staat, ben en blijf ik gewoon verantwoordelijk voor de verkoopactiviteiten van ENRA.”
Poliskosten verdwijnen
Voor komend seizoen heeft ENRA enkele wijzigingen aangebracht in haar verzekeringsaanbod en -voorwaarden. Per 1 april zijn de poliskosten van 5 euro per gesloten verzekering afgeschaft. Daarnaast restitueert ENRA te veel betaalde premie bij alle verzekeringsvarianten, ongeacht de looptijd.
Commercieel manager Raymond Lussenburg: “Wordt de fiets na drie jaar gestolen of raakt hij total loss, dan restitueren we de premie pro-rata. De consument heeft dus nooit meer premieverlies. In de oude situatie was dat bij een verzekering van drie of vijf jaar nog wel het geval. Dan was je het niet-genoten gedeelte van de premie kwijt.”
Eén variant: Optimaal
ENRA heeft sinds 1 april nog maar één fietsverzekeringsvariant: Optimaal (diefstal en casco). De Basis-dekking is daarmee komen te vervallen. Lussenburg: “Dit zorgt voor duidelijkheid en overzicht in ons aanbod, het vermindert keuzestress bij consumenten. De Optimaal-dekking werd al by far het meest gekozen. De Basis-dekking hebben we eerder in het leven geroepen, omdat sommige dealers ook een goedkopere variant wilden kunnen aanbieden. De realiteit is dat goedkopere fietsen vandaag de dag bijna niet meer verzekerd worden.”
Ook accessoires verzekerd
Ook nieuw – zowel in Nederland als in België – is dat diefstal van accessoires sinds april standaard is inbegrepen in de diefstaldekking. “Wordt je accu gestolen, dan ben je ook daartegen beschermd.” Daarnaast dekt de diefstaldekking gevolgschade na poging tot diefstal, bijvoorbeeld als een slot is geforceerd zonder dat de fiets is meegenomen. Het eigen risico bij diefstal van onderdelen van 35 euro is niet meer van toepassing.
Nieuw: Connected Bike verzekering
Vanwege het succes van connected e-bikes lanceert ENRA een eigen Connected Bike verzekering. Lussenburg: “We hadden al deals met Gazelle, Accell, Qwic en Dutch-ID. Binnenkort bieden we in de grote kassasystemen van dealers ook standaard een eigen Connected Bike verzekering aan. Die is beschikbaar in diverse looptijdvarianten. Zo’n verzekering kan afgesloten worden bij alle connected e-bikes waarin OEM een gps-systeem zit gebouwd. Daarnaast moet dat systeem zijn aangesloten op de recovery service van G4S. Op dat moment biedt de verzekering ongeveer 20 procent voordeel op het diefstalcomponent.”
Premie geïndexeerd
Tot slot stijgen de verzekeringspremies met ongeveer 2,3 procent. Dit heeft te maken met de stijgende gemiddelde aanschafprijs van een fiets en de schades die hoger uitvallen. Lussenburg: “Dit hoeft echter niet te betekenen dat de consument meer betaalt. Want tegenover de premiestijging staat de afschaffing van de poliskosten en het recht op pro-rata premie restitutie.
Dit artikel is gesponsord door ENRA.