Dennis Brand: 'De fiets van Mark Rutte kwam van ons'

Dennis Brand: 'De fiets van Mark Rutte kwam van ons'

Het trok volop de aandacht in de pers: Mark Rutte die na het vallen van het kabinet op zijn Koga F3 naar de Koning reed. De premier kocht de fiets bij Bike Totaal Thijs Brand in Leidschendam. Eigenaar Dennis Brand vertelt over de aankoop.

“Voor de aankoop kwam de assistent van Rutte drie keer in de winkel. De eerste keer nam hij een aantal folders mee. De tweede keer vroeg hij naar de maat voor iemand van 1,93 meter. Dat vond ik wel raar, want de man was zelf best klein”, aldus Dennis Brand. De derde keer kwam hij om de order op te schrijven. Op naam van Mark Rutte. “Toen mijn medewerkster vroeg ‘Zoals van Mark Rutte?’ gaf de man aan dat de fiets inderdaad voor de premier bestemd was.”

Premier moest wachten tot na de zomer

Mark Rutte kocht de fiets in 2017 net voor de zomer. Bij navraag bij Koga bleek de fiets niet leverbaar te zijn. “Dus moest hij ook nog even wachten. Ik heb nog gevraagd of de premier dan niet het duurdere model de Koga F3 6.0 wilde hebben", vertelt Brand, "maar de assistent gaf aan dat de premier wel wilde wachten.”


Deze artikelen vind je vast ook interessant:


Bij Torentje afgeleverd aan Mark Rutte

De fiets moest door Dennis Brand bij het Torentje afgeleverd worden. Dat was nog een heel gedoe. “Je moet doorgeven met welke auto je komt en wie de chauffeur is. Op het Binnenhof werd ik helemaal rondgeleid voordat ik bij het Torentje uitkwam. Daar stond Mark Rutte en heb ik de fiets op zijn maat afgesteld en heeft hij een stukje getest door de gangen naast het Torentje.” Dennis herinnert zich dat het gesprek nog goed: “Het was een leuk gesprek, hij was heel geïnteresseerd en benaderbaar.”

Leverancier van de fietsen op het Binnenhof

Dennis Brand denkt dat Mark Rutte bij hem terecht kwam, doordat het ministerie van algemene zaken klant is en er van zijn winkel meerdere fietsen op het Binnenhof staan die door het personeel gebruikt kunnen worden. “Mark Rutte is een aantal jaar geleden ook op de foto gezet toen hij op een dames Gazelle Primeur zat. Hij heeft die daar waarschijnlijk toen ook gepakt.”
Bij reparatie aan de fiets heeft Dennis Brand contact met de assistent. “We halen dan de fiets ’s morgens op bij het Binnenhof en leveren hem ’s avonds weer af.”

Keuze voor Koga F3

Tijdens het verkoopgesprek kwam de e-bike niet aan de orde. “Ik heb het idee dat Mark Rutte gewoon fit wil blijven. Fietsen en hardlopen zijn zijn manier van bewegen. Dat het een Koga geworden is, komt ook omdat wij nogal Koga-minded zijn. Ik vind het het mooiste Nederlandse merk.”

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler

Ook in 2025 gaan de loonkosten in de tweewielerbranche weer fors stijgen. Dit is een gevolg van indexering van de loonkosten en vanwege het feit dat meer personeel aangenomen wordt bij veel ondernemingen, en dan vooral in de werkplaats.

H&L Benchmark derde kwartaal 2024: lichte omzetdaling

In het derde kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde omzet van de H&L Benchmarkgroep met 1,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd namen de kosten in dit kwartaal toe met gemiddeld 2,4%. Mede hierdoor nam het resultaat in het derde kwartaal 2024 met 1,0 procentpunt af ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de H&L Benchmark.

Mensen die leasen geven als belangrijkste redenen vooral het feit dat ze geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen en het feit dat de kosten van onderhoud en reparatie in de leaseprijs zitten.

Fietsen in top 5 van meest geleaste producten

Voor de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants is het sentiment rondom bezit versus gebruik van producten onderzocht. Van alle mensen die nu een of meer producten least zegt bijna een kwart dat hij of zij een fiets of e-bike least, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee staat de fiets na de private lease-auto op een gedeelde tweede plaats. Met name jongeren tussen 18 en 35 jaar staan open voor lease.

(Foto: Roel Dijkstra Fotografie)

Kansen op doorstart Huyser; acht geïnteresseerden melden zich

Na het faillissement van e-bikefabrikant Huyser is de hoop nu gevestigd op een doorstart. Volgens curator Amos Kroll hebben zich tot dusver acht partijen met interesse gemeld. In afwachting van duidelijkheid over een eventuele doorstart ligt het werk bij Huyser stil.

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Haagse bezuinigingen: 'Overheid trekt handen van aanpak fietsdiefstal'

Het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie (CCV) houdt zich vanaf januari niet langer bezig met fietsdiefstal. De organisatie, die volledig wordt gefinancierd door de overheid, maakt die keuze vanwege Haagse bezuinigingen. Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is teleurgesteld en wil juist extra aandacht voor het dossier.