Jacques Aschenbroich, CEO van Valeo, vertelt over de nieuwe stap: “Een van onze belangrijkste strategische aandachtspunten is het versnellen van de expansie in de opkomende markten voor nieuwe 'emissievrije' mobiliteit. Dit omvat e-bikes, maar ook andere categorieën zoals kleine elektrische stadsvoertuigen, koeriersfietsen, elektrische motoren en scooters. We maken hierbij gebruik van de technologische platforms die we voor de auto-industrie hebben ontwikkeld en passen deze aan. Dit geldt zowel voor de ADAS-technologie (advanced driver assistance systems) als voor de elektrificatiesystemen op laagspanning (48V)."
Adaptieve automatische transmissie
Het Smart e-Bike System van Valeo integreert een elektromotor en een adaptieve automatische transmissie. Met dit nieuwe elektrische ondersteuningssysteem past de e-bike zich aan de fietser aan. De adaptieve automatische transmissie maakt gebruik van een algoritme om de behoeften van de fietser te begrijpen en onmiddellijk aan te passen, rekening houdend met zijn rijstijl en reis. De versnellingen schakelen volgens Valeo soepel, zonder dat er knoppen of hendels hoeven te worden ingedrukt. Het systeem bevat ook een antidiefstalfunctie.
Het artikel gaat verder na het kader.
Versnellingsbak met 7 versnellingen
Het 48V-aandrijfsysteem voor e-bikes is de volgende in de lijn. Valeo ontwikkelde het voor hybride auto's, oplaadbare hybride auto's, volledig elektrische auto's, e-trucks, autonome shuttles en elektrische driewielers. Het systeem bestaat uit een elektrische motor van 48V en een adaptieve automaat met zeven versnellingen in een enkele unit in het pedaalsysteem. Het motorkoppel van 130Nm kan de inspanning van de fietser volgens Valeo verachtvoudigen.
Het artikel gaat verder na de foto.
Voor- en achteruit een fikse helling op
Gebruikt op een bakfiets, stelt de elektrische ondersteuning van Valeo een fietser met een lading van 150kg in staat om zonder veel moeite een helling van 14% te beklimmen, zowel vooruit als achteruit. Volgens Valeo is haar elektromotor efficiënter dan de 24V- of 36V-motoren die op de overgrote meerderheid van de huidige e-bikes zijn geïnstalleerd.
189 fabrieken, 109.000 medewerkers, 19,5 miljard euro omzet
Op Valeo's thuismarkt Frankrijk vertegenwoordigt de e-bike 15% van het verkoopvolume en 45% van de waarde. Volgens het netwerk van Vélo & Territoires steeg het fietsverkeer in de maand na het einde van de eerste lockdown in Frankrijk met 32% in het hele land en met 72% in Parijs in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Reden genoeg voor automotive leverancier Valeo om de markt voor aandrijfsystemen voor de e-bike te betreden. In 2019 haalde de Valeo Group een omzet van 19,5 miljard euro en investeerde ze 13% van de oorspronkelijke verkoop van apparatuur in R&D. Valeo exploiteert 189 fabrieken, 20 onderzoekscentra, 43 ontwikkelingscentra en 15 distributieplatforms en heeft 109.000 mensen in dienst in 33 landen over de hele wereld. Valeo is genoteerd aan de beurs van Parijs.