Shimano toont in Velodroom meerwaarde Werkplaatsprogramma

Shimano toont  in Velodroom meerwaarde Werkplaatsprogramma

Ondernemer Alex Kapma koesterde een droom en zag die uitkomen. Deze zomer opende hij in het Drentse Roden zijn gloednieuwe zaak Velodroom, compleet met een professioneel en efficiënt ingerichte werkplaats. Die kwam er met behulp van Shimano's Werkplaatsprogramma.

Vanaf het terras op de eerste etage heeft Alex Kapma een prachtig uitzicht over zijn winkel en werkplaats, samen goed voor een oppervlak van 2.500 vierkante meter. Op de begane grond van de winkel, ooit het magazijn van een kampeerwinkel, zijn verschillende werelden gecreëerd. Zo zijn er een hoek met performancefietsen, een kledingcorner en een deel waar outdoor en reizen de boventoon voeren. Her en der staan gekleurde zeecontainers voor een industriële look. Ook zijn er een koffiebar en een self service-plek (zie kader verderop).

Het concept: overzicht en rust

Wat direct opvalt: de gepresenteerde merken zijn onderdeel van het Velodroom-concept en zeker niet andersom. In de Drentse winkel dus geen wirwar van productpodia en -displays, maar een algehele presentatie waarbinnen de afzonderlijke merken op een consistente manier bij consumenten onder de aandacht worden gebracht. “Het zorgt voor een eigen identiteit en creëert rust. En het geeft ook meer vrijheid om op een later moment eventueel te switchen naar een andere presentatie”, aldus Kapma.

Velodroom is de droom van de Drentse ondernemer. Zijn vorige zaak, BikeLife - het oude pand kreeg op de laatste dag helaas af te rekenen met brand - was uit zijn jasje gegroeid. Uit- en verbouwen bleek onmogelijk. Kapma onderzocht diverse mogelijkheden.
Uiteindelijk besloot hij om in het leegstaande magazijn van een kampeerwinkel, schuin tegenover de oude vestigingslocatie, te trekken. En om daar naar wederzijdse versterking te zoeken met de kampeerondernemer.

Het artikel gaat verder na de video.

Groots en aantrekkelijk

“Mijn droom was om iets neer te zetten waarvoor het de moeite waard is om minimaal een uur in de auto te zitten. Iets groots en aantrekkelijks dus”, zegt Kapma. “De eigenaar van de kampeerwinkel, een goede bekende, vertelde dat hij nadacht over uitbreiding van zijn assortiment. Als buitenmens denk je al snel aan fietsen; aanbod dáárin was een logische keuze. ‘Maar daar hebben wij geen verstand van’, zei hij. ‘We willen het graag met jou oppakken’. Aan de leegstaande, aangrenzende hal konden we een eigen draai geven. Er is een doorgang tussen beide winkels gecreëerd.”

Op zijn smartphone toont Kapma foto’s van hoe de Velodroom-locatie er ruim een jaar geleden uitzag. “Je moet je voorstellen dat dit gewoon een witte, lege hal was. Het was een grote doos, er zat ook geen gevel in”, vertelt hij, terwijl hij wijst naar de kolossale raampartij met daarin de huidige ingang. Muren gingen eruit, de balustrade werd aangepakt, schilders spoten 2.500 liter zwarte verf op de wanden en er kwam een nieuwe vloer. “De ideeën komen hoofdzakelijk uit mijn koker, maar we hebben een grote denktank. Ook heb ik een architectenbureau, Binnenbrand, in de arm genomen.”

Shimano pakt werkplaats op

Voor het ontwerp van de werkplaats klopte Kapma aan bij Shimano, de partij waarmee hij al sinds de oprichting van BikeLife (1994) samenwerkt. “Al vrij snel nadat ik plannen had om te vernieuwen, heb ik met Shimano gesproken over de werkplaats. Na de eerste sessies kwamen we tot de conclusie dat verbouw op de oude locatie niet mogelijk was: te veel logistieke beperkingen, ruimtegebrek, een te grote investering. Toen de keuze voor het kampeermagazijn definitief was, zijn we opnieuw met Shimano het gesprek aangegaan. Ik had meteen het gevoel: met Shimano hebben we de juiste gespreks- en samenwerkingspartner gevonden.”

Aandacht voor de werkplaats was cruciaal voor Kapma. Service en onderhoud zijn volgens hem in het huidige retailklimaat belangrijker dan ooit. “Je merkt dat fabrikanten en toeleveranciers in sneltreinvaart professionaliseren, terwijl de retailers vaak traditionele familiebedrijven blijven. Je hoort de discussies dat merken denken aan directe verkoop. We moeten dus zorgen dat we als retailers niet worden overgeslagen. Wat we daarbij niet uit het oog verliezen, is dat de fiets een servicegevoelig product is en blijft. Daar ligt voor ons de sleutel.”

Shimano Service Center

Om consumenten optimale service te kunnen verlenen, is hij al sinds de oprichting van zijn onderneming Shimano Service Center. Dat betekent dat medewerkers van Velodroom jaarlijks trainingen volgen, zodat zij altijd van de laatste technologische noviteiten op de hoogte zijn. “De fietsindustrie ontwikkelt zich snel. Wij willen de tijd altijd vooruit zijn. Met kennis van zaken kunnen onze getrainde technici in een moderne werkomgeving hun meerwaarde maximaal tonen.”

De eerste discussie bij de inrichting van Velodroom was de plaatsbepaling van de werkplaats. De strategische keuze viel op vestiging links achterin. Zo kunnen klanten via een aparte zij-ingang de werkplaats bereiken. “In m’n oude winkel kwam iedereen via de voordeur binnen. Klanten sleepten hun reparatiefietsen door de winkel. Dat zorgde voor onrust. Iemand die voor een nieuwe helm komt, mag niks meekrijgen van het reparatiewerk, vind ik. Als je een keer discussie hebt over een reparatie, eerlijk is eerlijk: dat gebeurt in iedere fietsenzaak weleens, dan moet het winkelend publiek daar niets van meekrijgen. De werkplaats moet min of meer een eigen winkeltje zijn.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Optimale werkplaatsrouting

Ook de werkplaatsrouting is met behulp van Shimano geoptimaliseerd. “Die is intuïtief, voor iedereen begrijpelijk.” Consumenten komen via de dubbele deur aan de zijkant de werkplaats binnen. Ze parkeren hun fiets in een houten standaard, lopen naar de intakebalie en melden hun fiets aan. “Sinds de eerste dag werkt het zoals het moet werken.” Achter de balie zijn ruim opgezette werkplekken, zeven om precies te zijn. Daar weer direct achter zit het magazijn met onder meer een kast voor veilige opslag van e-bikeaccu’s en een fietsopslagsysteem van twee lagen.

“Alle monteurs hebben eigen werkplekken, die zijn flexibel ingericht. Degenen die meer op het onderhoud van e-bikes zijn gericht, hebben elektronische liften”, zegt Kapma. Twee werkplekken zijn in een uitgeslepen, Shimano-branded zeecontainer geplaatst, ook met elektronische takels. “Hier doen we het minder verfijnde werk waarbij takels echt noodzaak zijn. De klant kan niet goed in de container kijken, dat ‘ruigere’ werk houden we bewust uit het zicht.” Ook de voorste werkplek heeft een elektronische lift. “We verlenen hier quick service. Je hebt altijd gevallen waarin je snel iets moet oplossen. Dankzij de takel zijn we daarin heel flexibel.”

Klanten mogen zelf sleutelen

Kapma’s zaak - voorheen BikeLife en nu Velodroom - is een gevestigde naam in Drenthe en Groningen. Zeker onder sportieve fietsers, van oorsprong de voornaamste doelgroep. Velodroom is verbonden met veel regionale clubs en evenementen en wil een grotere rol binnen die community vervullen. De nieuwe zaak is daarom ingericht als ontmoetingsplaats. Boven op de blauwe Shimano-zeecontainer zijn twee werkplaatsen ingericht. Daar mogen mensen zelf aan hun fiets sleutelen.

“We zijn ook nog met twee wasboxen aan de zijkant van het pand bezig”, zegt Kapma. “Het ideaalplaatje is dat vrienden in de omgeving gaan fietsen en dan hier komen om de fiets schoon te maken en te onderhouden. Als dat is gedaan kijken ze op ons terras de finale van een koers, onder het genot van koffie.”

Meerwaarde Shimano groot

Shimano heeft grote meerwaarde geleverd bij de inrichting, stelt Kapma. “We zijn dankzij Shimano over dingen gaan nadenken waar we anders nooit bij zouden stilstaan. Je wordt vaak in beslag genomen door de winkel, de waan van de dag regeert. In de sessies met Shimano hebben we zorgvuldig naar alle aspecten gekeken om tot een efficiënte inrichting te komen. Hoe worden consumenten in het werkplaatsgedeelte ontvangen? Waar laten zij hun fietsen? En hoe doen wij dat: parkeren we aangenomen reparatiefietsen op 5 of 50 meter van de werkbanken? Een onderwerp als routing was altijd een ondergeschoven kindje, maar nu snap ik hoe belangrijk dat is.”

In het huidige fietslandschap is een professionele werkplaats een must, vervolgt de trotse eigenaar van Velodroom, dat erkend is als Shimano Service Center. “Vroeger kwamen alleen de mensen in de werkplaats die een fiets bij me hadden gekocht. De werkvoorraad is nu veel groter, omdat we fietsen krijgen aangeboden die langs allerlei kanalen zijn gekocht. Daarbij is de organisatie groter. De werkplaats moet dus meer geld opleveren. Dat heeft hij in de oude situatie waarschijnlijk altijd te weinig
gedaan. Laagdrempeligheid was onze kracht. We verrichtten veel service ad hoc, snel tussendoor. We vlogen van hot naar her, het ontbrak aan structuur.”

Daarbij heeft hij zichzelf tekortgedaan, vindt Kapma nu. “Je vindt het geheel niet professioneel genoeg staan om er de echte, marktconforme prijs voor te vragen. Hoe anders is dat nu: er staat een zeer professionele werkplaats. Je laat zien dat je al het service- en onderhoudswerk op hoog niveau kunt verrichten. Mensen snappen dat daaraan een prijskaartje hangt, je hoeft het niet uit te leggen. Vergelijk het met een restaurant waar na binnenkomst gevraagd wordt of men je jas mag aannemen. Op zo’n moment weet je: het zal hier wel iets duurder zijn dan bij het eetcafé thuis op de hoek.”

Tien extra personeelsleden

Mobiele werkplaats

Velodroom behoudt zijn sportieve roots, maar heeft ook ruimte gemaakt voor e-mobility, met name voor forenzen. De stad Groningen ligt op zestien kilometer afstand. Veel mensen uit Roden en omgeving verdienen daar hun boterham. “Op die doelgroep wil ik nog beter inspelen”, zegt Kapma. Om die reden oriënteert hij zich ook op aanschaf van een volledig uitgeruste servicewagen en mobiele servicefiets van Shimano. Daarmee kan hij gemakkelijk de steden in voor assistentie. “Die zijn een verlengstuk van onze winkel.”

Zo’n professionele werkplaats trekt mensen aan. Niet alleen nieuwe consumenten, maar ook medewerkers. In juni, een maand voor de opening van Velodroom, kwamen er tien extra personeelsleden bij. Kapma had de keuze uit ruim vijftig sollicitanten. “Van een tekort aan personeel in de fietsbranche merk ik gek genoeg niets. We hebben gelukkig ook een goede naam in de regio. Dat helpt wellicht ook.”

Zijn medewerkers worden de komende tijd door Shimano getraind. Niet alleen om de efficiëntie te bevorderen, maar ook om de dienstverlening te optimaliseren. “Dat past bij Velodroom”, zegt Kapma. “We zijn Shimano Service Center. Met kennis van zaken, ook van de nieuwste technologieën, willen we verschil maken. Omdat onze technici meer contact hebben met consumenten dan voorheen, zijn communicatieve vaardigheden belangrijker geworden. Zij moeten getraind zijn op goed doorvragen. Zie het zo: we hebben nu een prachtige bioscoop, maar we moeten ook voor de mooiste film zorgen. Dat moeten wij zelf doen. Is de film slecht of blijf je elke week dezelfde film draaien, dan blijven bezoekers weg. Samen met Shimano zorgen we ervoor dat we mensen echt positief verrassen.”

Dit artikel is gesponsord door Shimano.

Foto: Innovam.

Innovam faciliteert om samen naar trainingen te rijden

Innovam maakt het voor deelnemers aan trainingen met de online widget 'Slinger' eenvoudiger om samen te rijden. Innovam hoopt carpoolen te simuleren om zo een gemakkelijke en milieuvriendelijkere optie te bieden voor het verkeer naar hun trainingen. Mee kunnen rijden is vooral handig voor BBL-studenten die nog geen rijbewijs hebben.

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig en gezond werken: aandachtspunten en verplichtingen

Veilig werken is een belangrijk thema in de tweewielerbranche, vooral nu elektrische fietsen steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele fietsen - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daar ging de vierde webinar van OOMT over, die je nu kunt terugkijken.

KMC zorgt voor een langdurig schone smering met de GO WAXED producten. (Foto: David Thörig)

KMC Go Waxed introduceert af fabriek gesmeerde kettingen: tijd...

Een smerige ketting is de vijand van iedere fietsliefhebber. Een goed smeermiddel is daarom de basis voor het behoud. Waxen van de ketting is redelijk nieuw, maar een prima alternatief voor oliën.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."