Fietstechnici zijn snel in status gegroeid, zegt Kenny van Hummel, coördinator van de Shimano Service Centers in de Benelux. “Was je vroeger fietsenmaker, dan had je doorgaans niet zo’n chic beroep. Je trok kabeltjes en draaide boutjes aan. Maar de fietsmonteur van nu is niet meer zoals twintig jaar geleden. Je moet heel wat in je mars hebben met al die nieuwe technologieën. En je moet ook bijblijven. Eén jaar zonder bijscholing betekent achteruitgang, want de markt verandert snel. Consumenten worden daarbij slimmer.”
Goud in handen
Met de lancering van de Shimano Mechanic Championships onderstreept Shimano de snelle evolutie van het vak. Mechaniekers staan pontificaal op de voorgrond. “Zij verdienen dat ook”, zegt Shimano’s PR-man Rik Looijen. “Wij bieden de producten, maar het zijn de monteurs die daar een fijne fietservaring van maken. Het vraagt heel wat om dat goed te kunnen. Daar hebben wij waardering voor.”
Ook de waardering van ondernemers is in no time toegenomen. Goed geschoold technisch personeel is immers schaars, en dat terwijl de werkplaats een steeds grotere bron van inkomsten wordt. “De fietsverkopen staan onder druk. Dat geldt ook voor de marges, want er is best veel handel in de markt. Maar de fietsen met al die high-end technologie blijven wel binnenkomen voor service en onderhoud. Beschik je over monteurs die het vak in de vingers hebben, dan heb je goud in handen”, zegt Van Hummel.
Voor gekwalificeerde technici
Geen wonder dus dat ondernemers van Shimano Service Centers hun mechaniekers dit voorjaar best een dag wilden missen voor de Shimano Mechanic Championships. Medio maart waren er zowel in Nederland als België nationaal kampioenschappen voor beste fietstechnici. In beide landen streden tien monteurs, geselecteerd uit een veel groter aantal aanmeldingen, om de landelijke prijzen.
Looijen: “Er waren twee voorwaarden voor inschrijving: je moest als monteur gelieerd zijn aan een Shimano Service Center. En je moest in het voorbije jaar je jaarcertificaat hebben behaald, als bevestiging dat je onze trainingen, online en op locatie, succesvol hebt afgelegd. Voor ons is dat een goede graadmeter om te weten wat iemand kan. We hebben gekozen uit een groep mechaniekers die bewezen hebben dat ze de skills en kennis in huis hebben.”
Game face
Van Hummel zag hoe serieus monteurs de strijd ingingen. “Wij lieten hen daags daarvoor al naar een hotel komen. Op de vooravond hadden we een etentje geregeld, met na afloop een biertje, om het ijs te breken, aangezien het kampioenschap best spannend kon zijn. Kort na tienen was iedereen alweer terug op de hotelkamer.” Looijen: “Ze waren serieus en wilden winnen, maar ik zag ook verbroedering. Er werd veel van gedachten gewisseld over alledaagse dingen in de werkplaats. Bij de start van de opdrachten was het echter: game face en gaan.”
Vijf proeven
In beide landen moesten de deelnemers vijf praktijkproeven afleggen, telkens binnen 45 minuten. Die hadden betrekking op een breed spectrum van technologieën waarmee monteurs in de werkplaats te maken krijgen, van Di2 op racefietsen en CUES op e-mountainbikes tot aan een Nexus 5-naven op stadsfietsen, Shimano e-bikesystemen op elektrische fietsen en GRX op gravelbikes. Ter afsluiting was er een kennisquiz.
“We wilden graag zien hoe allround de mechaniekers zijn. En ook hoe ze omgingen met scenario’s zoals ze die in de dagelijkse praktijk tegenkomen. Een probleemoplossend vermogen, goed kunnen luisteren naar klachten van klanten en een procesmatige aanpak zijn belangrijke eigenschappen om het werk goed en efficiënt te kunnen uitvoeren”, zegt retailmarketeer Ronan Vermeir, die met zijn technische achtergrond de opdrachten mede bedacht.
“We vroegen mechaniekers bijvoorbeeld een CUES-groepset op een fiets te installeren en af te stellen. Voor de e-bikeopdracht moesten zij een EP8-motor inbouwen op een elektrische mountainbike en aansluiten. Hadden ze dit gedaan, dan vroegen we hen twee ideale gebruikersprofielen in te stellen die matchten met wat de consument volgens de opdrachtomschrijving nodig had”, zegt Vermeir.
“Bij de proef in de Road-categorie zat er een addertje onder het gras. We schetsten dat een consument tevergeefs had geprobeerd zijn Di2-groep af te stellen en vroegen om de oplossing. Bij het diagnosticeren traden geen foutmeldingen op. Degenen die procesmatig te werk gingen, ontdekten dat we batterijen andersom in de shifters hadden gestopt. Dan was het afstellen slechts een paar minuten
werk”, zegt Vermeir.
Europees kampioenschap
De zes winnaars (zie kader) gaan begin oktober in het Training Center in Mechelen (België) de strijd aan met andere winnaars uit in totaal veertien landen. Vermeir begeleidt de Belgische delegatie, Van Hummel de Nederlandse. “Voor het eerst mag ik bondscoach zijn”, lacht Van Hummel. “Zonder gekheid, ik denk dat onze jongens uit de Benelux een goede kans maken. Hun niveau ligt heel hoog, precies zoals we het graag zien. Gelet op het belang van kennis zet Shimano Benelux extra sterk in op continue scholing.”
Dit artikel is gesponsord door Shimano